Site icon NewsIT
07:37 | 22.11.24

Σούπερ μάρκετ: Γιατί δεν μπορούν οι τιμές να ξαναγυρίσουν στο επίπεδο προ τριετίας

Σούπερ μάρκετ: Γιατί δεν μπορούν οι τιμές να ξαναγυρίσουν στο επίπεδο προ τριετίας
Μαριαλένα Κυβερνήτη

«Οι τιμές δεν μπορούν στο σύνολο τους να ξαναγυρίσουν στο επίπεδο που ήταν προ τριετίας», υπογράμμισε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), Αριστοτέλης Παντελιάδης σε χθεσινή (21.11.2024) συνέντευξη Τύπου.

Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας δήλωσε ότι οι τιμές έχουν σταθεροποιηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο λόγω της μεγάλης αύξησης των τιμών την τελευταία τριετία και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει.

Ως λύση του προβλήματος πρότεινε την αύξηση των μισθών, μία πρόταση που ήδη υλοποιείται στην ελληνική οικονομία. «Έγιναν σημαντικές αυξήσεις (μισθών) το 2023, το 2024 και προφανώς θα γίνουν και το 2025. Οι μισθοί πλέον αυξάνονται αρκετά, με ρυθμούς σημαντικά πιο γρήγορους από τον πληθωρισμό», είπε ο ίδιος.

Ωστόσο, «οι αυξήσεις των τιμών πρέπει να συνοδεύονται από αύξηση παραγωγικότητας», τόνισε ο πρόεδρος της ΕΣΕ, επισημαίνοντας τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην παραγωγή και κατ’ επέκταση στις τιμές. 

Εξαιτίας της κλιματικής κρίσης, η παραγωγή αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες σε παγκόσμιο επίπεδο. «Το βλέπουμε κατά καιρούς σε διάφορα προϊόντα, όπως τώρα αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στο κακάο που η ξηρασία έχει μειώσει την παραγωγή. Το αντιμετωπίσαμε πέρυσι στο ελαιόλαδο, σε πολύ σημαντικό βαθμό», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης. Και ποιο είναι το αποτέλεσμα; Οι απρόβλεπτες αυξήσεις κόστους σε διάφορα προϊόντα, «απρόβλεπτες διότι σήμερα είναι το ένα προϊόν και αύριο είναι το άλλο. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα με την κλιματική κρίση», σχολίασε ο ίδιος.

Όσον αφορά το ελαιόλαδο, ανέφερε ότι έχει ξεκινήσει η αποκλιμάκωση γι’ αυτό φέτος και εκτιμά ότι η τιμή του θα αρχίσει να πέφτει από το 2025.

Επιπρόσθετος παράγοντας που επιβαρύνει το κόστος, τους φόρους και τη δυνατότητα σωστής λειτουργίας των σούπερ μάρκετ είναι οι καταστροφές δημόσιων και ιδιωτικών περιουσιών και υποδομών, όπως στην περίπτωση του Daniel που είχαν πλημμυρίσει τα σούπερ μάρκετ.

Το καλάθι της Ελλάδας (χωρίς ΦΠΑ) είναι φθηνότερο από άλλες χώρες

Σημαντικά φθηνότερο καλάθι φαίνεται να έχει η Ελλάδα, εάν δεν συμπεριληφθεί το ΦΠΑ, σε σύγκριση με την Ρουμανία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, Γαλλία, την Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με στοιχεία 12 ετών του ΙΕΛΚΑ.

Σημειώνεται ότι η σύγκριση τιμών με την Ευρώπη πραγματοποιείται 3 φορές το χρόνο, για 8 χώρες, σε 44 αλυσίδες σουπερμάρκετ, σε 42 κατηγορίες προϊόντων με πάνω από 6.000 κωδικούς προϊόντων.

Μιλώντας για το ΦΠΑ, ο Γενικός Διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς, ανέφερε ότι πρέπει να είναι «στο μέσο όρο της Ευρώπης, ούτε παραπάνω, ούτε παρακάτω», με τον πρόεδρο να προσθέτει ότι θα ήταν ωφέλιμο να μειωθεί (το ΦΠΑ) σταδιακά σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων στη χώρα μας, όπως στο παράδειγμα της Κύπρου, η οποία μηδένισε το ΦΠΑ σε ορισμένες κατηγορίες.

Απαραίτητη κρίνεται, επίσης, η κατάργηση περιοριστικών μέτρων που είχαν εφαρμοστεί προηγούμενες χρονιές, όπως το «καλάθι», καθώς οι καταναλωτές έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους, σύμφωνα με το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΕ, ενώ την θέση του πιο άδικου μέτρου για τις επιχειρήσεις και τον καταναλωτή, λαμβάνει το περιθώριο κέρδους, διότι «ευνοείται αυτός που είχε κάποτε μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και υπονομεύεται αυτός που είχε μικρότερο».

Με πτωτική τάση η κερδοφορία 2021 – 2023

Με βάση την ανάλυση στοιχείων των ισολογισμών αλυσίδων σουπερμάρκετ 2023 του ΙΕΛΚΑ για το 2024, η καθαρή κερδοφορία των ελληνικών επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ χαρακτηρίζεται εξαιρετικά χαμηλή και φθίνουσα, εφόσον το καθαρό περιθώριο προ φόρων ανήλθε από 2.22% το 2021, σε 1.47% το 2022 και 1.80% το 2023.

Παρ’ όλ’ αυτά, οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 10,12% το 2023, φθάνοντας τα 12,2 εκατ. ευρώ έναντι 11,1 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, τα λειτουργικά κόστη αυξάνονται σταθερά λόγω αύξησης στα κόστη απασχόλησης, ενέργειας και logistics, ενώ η ρευστότητα του κλάδου είναι οριακή και ο δανεισμός αυξανόμενος (κατά 6.33% το 2023 σε σχέση με το 2022).

Ο κλάδος του λιανεμπορίου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ελληνική οικονομία, απασχολώντας δεκάδες εργαζόμενους. Υπάρχουν, όμως, προβλήματα σχετικά με την εύρεση προσωπικού στα σούπερ μάρκετ, για την οποία ο πρόεδρος της ένωσης σχολίασε ότι «το φετινό καλοκαίρι η κατάσταση ήταν λίγο καλύτερη. Κυρίως στα τουριστικά μέρη είναι δύσκολα τα πράγματα».

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version