Αν τα μεγάλα αυτοκίνητα SUV ήταν χώρα, τότε θα ήταν ο πέμπτος μεγαλύτερος ρυπαντής στον πλανήτη όσον αφορά τις εκπομπές CO2. Αυτό είναι το συμπέρασμα νέας μελέτης που πραγματοποίησε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) και αποκαλύπτει τις αρνητικές συνέπειες της επέκτασής τους που συνεχίζεται αμείωτη διεθνώς.
Ενδεικτικό είναι ότι τα SUV αντιστοιχούσαν πέρυσι στο 48% όλων των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στον κόσμο, σημειώνοντας έτσι νέο ρεκόρ. Μάλιστα, στις ανεπτυγμένες οικονομίες το ποσοστό τους ξεπέρασε το 50% με 20 εκατομμύρια πωλήσεις.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σημειώνεται ότι τα SUV είναι κατά 200 – 300 κιλά βαρύτερα από τα μεσαίου μεγέθους Ι.Χ., ενώ καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο και εκπέμπουν 20% περισσότερο CO2.
Μάλιστα, η ηλεκτροκίνηση δεν δείχνει να αντισταθμίζει τις παραπάνω εκπομπές των SUV, αφού μόλις το 5% των εν λόγω οχημάτων σήμερα είναι τέτοιου είδους και όλα τα υπόλοιπα είναι συμβατικής τεχνολογίας.
Ως αποτέλεσμα των αυξημένων πωλήσεων SUV, η κατανάλωση πετρελαίου διεθνώς αυξήθηκε κατά 600.000 βαρέλια/ημέρα τα έτη 2022 και 2023. Εν ολίγοις, ήταν υπεύθυνα από μόνα τους για πάνω από το ένα τέταρτο της αύξησης της ζήτησης που σημειώθηκε εκείνα τα χρόνια.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι εκπομπές τους αυξήθηκαν πέρυσι κατά 100 εκατ. τόνους CO2 ετησίως, ενώ συνολικά έφτασαν να εκπέμπουν 1 δισ. τόνους CO2. Πρόκειται για ποσότητα ίση με το μισό ολόκληρου του κλάδου ηλεκτρισμού του πλανήτη.
Ο ΙΕΑ προειδοποιεί ότι η προτίμηση των καταναλωτών στα SUV ακυρώνει στην πράξη τις βελτιώσεις που έχουν γίνει στην κατανάλωση καυσίμου των οχημάτων, αλλά και την προσπάθεια εξηλεκτρισμού των μεταφορών.
Πέραν του περιβαλλοντικού σκέλους, επιδεινώνουν την κίνηση και τη δυσκολία στάθμευσης στις πόλεις, ενώ συνιστούν και μεγαλύτερο κίνδυνο σε περίπτωση σύγκρουσης.
Αυτός είναι και ο λόγος που χώρες όπως η Γαλλία και η Νορβηγία έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν αντικίνητρα που περιλαμβάνουν υψηλότερα τέλη στάθμευσης.