«Χαιρετίζω την απόφαση του Shah Deniz Consortium II να επιλέξει την Trans-Adriatic Pipeline (TAP) ως την ευρωπαϊκή οδό για το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου. Αυτό είναι μια κοινή επιτυχία για την Ευρώπη και ένα ορόσημο για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ», τονίζει στη δήλωσή του ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζοζέ Μπαρόζο.
Και συμπλήρωσε πως «θα δώσει περαιτέρω ώθηση στην πλήρη και ταχεία υλοποίηση ολόκληρου του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ως άμεση και αποκλειστική σύνδεση από την Κασπία Θάλασσα προς την ΕΕ, η οποία θα πρέπει να επεκταθεί με το χρόνο».
Από την πλευρά του, ο Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ Γκίντερ Έτινγκερ, δήλωσε: «Υπάρχει σαφής δέσμευση από το Αζερμπαϊτζάν ότι το φυσικό αέριο θα φτάνει άμεσα στην Ευρώπη, μέσω ενός νέου ειδικού συστήματος αγωγών φυσικού αερίου. Είτε το σύστημα αποτελείται από δύο αγωγούς φυσικού αερίου –τον TANAP και τον ΤΑP– είτε από ένα μόνο αγωγό, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, δεν έχει καμία διαφορά όσον αφορά την ενεργειακή ασφάλεια. Τώρα έχουμε ένα νέο εταίρο για το φυσικό αέριο, και είμαι βέβαιος ότι στο μέλλον θα φτάνει περισσότερο φυσικό αέριο στην ΕΕ».
Εξάλλου, η ανακοίνωση της Επιτροπής υπενθυμίζει ότι μετά την κρίση του φυσικού αερίου το 2009, η ΕΕ επεδίωξε να διαφοροποιήσει την προμήθεια του φυσικού αερίου. Μία από τις στρατηγικές ήταν να ανοίξει το «Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου», ώστε να συνδέσει με άμεσο και φυσικό τρόπο την αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ με τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στον κόσμο, στη λεκάνη της Κασπίας Θάλασσας και της Μέσης Ανατολής.
Η Επιτροπή σημειώνει επίσης ότι επί της αρχής, το φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα θα μπορούσε να φτάσει στην ΕΕ τόσο στο Μπάουμγκαρτεν της Βιένης (μέσω του Nabucco West) όσο και στην Ιταλία (μέσω του TAP). Ανεξάρτητα από τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε επανειλημμένως υπογραμμίσει ότι η επιλογή οποιουδήποτε εκ των δύο διαδρόμων, ήταν αναγκαία, προκειμένου να επιτραπεί περαιτέρω προμήθεια φυσικού αερίου της Κασπίας σε άλλα μέρη της Ευρώπης.
Η ΕΕ είχε απευθύνει επίσης έκκληση για την κατασκευή ενός νέου αγωγού εκτός της ΕΕ, η οποία θα μπορεί να επεκταθεί, ώστε να επιτρέψει στο μέλλον την προμήθεια επιπλέον ποσότητας φυσικού αερίου. Η Επιτροπή είχε ζητήσει, επίσης, ένα σαφές και διαφανές νομικό πλαίσιο για τη μεταφορά του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Η Επιτροπή σημειώνει επίσης, ότι το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου, μαζί με τις συνεχιζόμενες εργασίες που προωθεί η ΕΕ για την κατασκευή των διασυνδέσεων που λείπουν στην ΕΕ, θα επιτρέψει τη διοχέτευση του αερίου την Κασπίας σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, ιδίως στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
«Η ΕΕ συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με πιθανούς προμηθευτές φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή, προσβλέποντας σε πρόσθετες ποσότητες φυσικού αερίου», επισημαίνει η Επιτροπή.
Τέλος, σημειώνεται ότι ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι η ζήτηση της ΕΕ σε φυσικό αέριο θα αυξηθεί από το σημερινό επίπεδο των 526 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, σε 622 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα μέχρι το 2030. Επιπλέον, ο Ευρωπαϊκός Ενεργειακός Χάρτης 2050 προβλέπει ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου θα αυξηθούν, κυρίως λόγω της μείωσης της εγχώριας παραγωγής. «Αυτή η πρόσθετη ζήτηση θα πρέπει να καλυφθεί με νέους πρόσθετους προμηθευτές φυσικού αερίου», καταλήγει η ανακοίνωση της Επιτροπής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Σαμαράς: ο TAP είναι η πιο σημαντική οικονομική εξέλιξη των τελευταίων 10 ετών
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Βενιζέλος: οικονομική και πολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας από τον TAP
Ανακοινώθηκε και επίσημα η επιλογή του TAP – Το 2014 ξεκινάει η κατασκευή
Ο TAP φέρνει συμφωνία ΑΟΖ με την Αλβανία
Υπεγράφη η συμφωνία για τον αγωγό ΤΑΡ – Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα
Ο αγωγός TAP νίκησε το Nabucco! “Χάσαμε”, παραδέχθηκε η κοινοπραξία των αυστριακών!