Παρασκευή, 22 Νοε.
16oC Αθήνα

myDATA: Μπαίνει υποχρεωτικά στην καθημερινότητα επιχειρήσεων και επαγγελματιών

myDATA: Μπαίνει υποχρεωτικά στην καθημερινότητα επιχειρήσεων και επαγγελματιών
Φωτογραφία Αρχείου / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η αντίστροφη μέτρηση για την εφαρμογή του μέτρου myDATA για έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων, έχει ήδη ξεκινήσει και από την 1η Νοεμβρίου όλες οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες υποχρεούνται πλέον να εκδίδουν τιμολόγια με αυτό τον τρόπο.

Να σημειωθεί ότι την 1η Οκτωβρίου έχει καταστεί υποχρεωτική η διαβίβαση παραστατικών εσόδων για επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία και τζίρο άνω των 50.000 ευρώ καθώς και για επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ. Και από την 1η Νοεμβρίου η υποχρέωση αυτή επεκτείνεται και στις υπόλοιπες επιχειρήσεις, σε ό,τι αφορά και τα τιμολόγια.

Ωστόσο να σημειωθεί ότι υπουργείο Οικονομικών και ΑΑΔΕ, δεν έχουν προβλέψει επί του παρόντος κυρώσεις εντός του 2021.

Τι είναι όμως το myDATA

Το myDATA είναι η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα, με την οποία η ΑΑΔΕ εισάγει τα ηλεκτρονικά βιβλία στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων. Τα Ηλεκτρονικά Βιβλία ΑΑΔΕ αποτελούν ένα πολύ σημαντικό βήμα ψηφιακού μετασχηματισμού της Φορολογικής Διοίκησης και της σχέσης της με τις επιχειρήσεις.

Στόχος είναι πρωτίστως η εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων, παρέχοντας μια ψηφιακή πλατφόρμα για την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων, που θα οδηγήσει σε αυτοματοποίηση της συμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων και θα τις απαλλάξει από υποχρεώσεις που έχουν σήμερα, όπως η υποβολή Καταστάσεων Πελατών – Προμηθευτών (ΜΥΦ).

Μαζί με τη μείωση του διοικητικού κόστους των επιχειρήσεων, τα ηλεκτρονικά βιβλία ΑΑΔΕ ενισχύουν τη διαφάνεια των συναλλαγών, προσφέροντας ένα ψηφιακό περιβάλλον συνεργασίας των επιχειρήσεων για την τιμολόγηση των αγαθών και των υπηρεσιών.

Επίσης, εδραιώνουν την αξιοπιστία στη σχέση της Φορολογικής Διοίκησης με τις επιχειρήσεις και λειτουργούν ως μηχανισμός οικειοθελούς συμμόρφωσης και πρόληψης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, αλλά και διευκόλυνσης των συνεπών επιχειρήσεων στην επιστροφή των φόρων που δικαιούνται.

Να σημειωθεί ότι σε πιλοτική μορφή το myDATA, λειτουργεί από την 1η Οκτωβρίου του 2020 και μέσα σε αυτό τον χρόνο έχουν συμβεί τα εξής:

  • Έχουν εγγραφεί 235.000 επιχειρήσεις από όλο το φάσμα του επιχειρείν.
  • Έχουν διαβιβαστεί περίπου 100.000.000 παραστατικά, συνολικής αξίας σχεδόν 53 δισ. ευρώ, ενώ κάθε ημέρα, αποστέλλονται πάνω από 1.000.000 παραστατικά.
  • Στην εφαρμογή timologio, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα έκδοσης παραστατικών ψηφιακά με ταυτόχρονη διαβίβαση στο myDATA, έχουν εγγραφεί 12.600 επιχειρήσεις
  • Υπάρχουν ήδη 8 πιστοποιημένοι πάροχοι ψηφιακής τιμολόγησης, οι οποίοι έχουν μέχρι στιγμής διαβιβάσει σχεδόν 14.000.000 παραστατικά στην πλατφόρμα myDATA.

Από τον Οκτώβριο του 2020 λειτουργεί ειδική γραμμή υποστήριξης του myDATA στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ. Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί σχεδόν 15.000 ερωτήματα μέσω τηλεφώνου και mail, τα οποία έχουν απαντηθεί σε ποσοστό 85%, ενώ το υπόλοιπο 15% βρίσκεται σε διαδικασία επεξεργασίας απάντησης.

Μετά από διαδοχικές αναγκαίες παρατάσεις λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, με την Α. 1156/2021 καθορίστηκαν οι ημερομηνίες έναρξης διαβίβασης παραστατικών από τις επιχειρήσεις, ως εξής:

Από 1.10.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν από την ημερομηνία αυτή και μετά:

  • Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 €
  • Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 €
  • Εκτιμάται ότι το σύνολο των παραπάνω επιχειρήσεων είναι περίπου 195.000.

Από 1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις

Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως την 31/03/2022.
Στόχος της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Οικονομικών είναι, με το πέρας της πιλοτικής λειτουργίας η διαδικασία να περάσει σε συνθήκες καθημερινής λειτουργίας για το σύνολο των επιχειρήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, κοινή γραμμή του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ είναι να μην προβλεφθούν κυρώσεις εντός του 2021. Ζητούμενο στη φάση αυτή είναι, μέσα από την καθολικότητα της συμμετοχής των επιχειρήσεων στο νέο ψηφιακό περιβάλλον τήρησης των βιβλίων και έκδοσης παραστατικών για τις επιχειρήσεις, να αντιμετωπιστούν όλα τα μικρότερα ζητήματα που τυχόν δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα και η πλατφόρμα να λειτουργήσει ομαλά για όλες τις επιχειρήσεις.

Ενόψει της έναρξης λειτουργίας της εφαρμογής timologio, εστάλησαν περίπου 1,5 εκατομμύριο μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στις επιχειρήσεις, υπενθυμίζοντας τις ημερομηνίες έναρξης της υποχρέωσης διαβίβασης παραστατικών στο myDATA.

Τέλος, από τον Απρίλιο του 2018, που η ΑΑΔΕ ξεκίνησε το εγχείρημα της θέσπισης των ψηφιακών βιβλίων και της ψηφιακής τιμολόγησης, έχει δημοσιευθεί πλήθος άρθρων στον έντυπο και ψηφιακό τύπο σχετικά με τη λειτουργία του myDATA.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις