Με τα μούτρα έχουν πέσει στην δουλειά τα τεχνικά κλιμάκια από την Δευτέρα που έχει ξεκινήσει η 9η μεταμνημονιακή αξιολόγηση.
Πολλά είναι τα ανοικτά θέματα παρά το γεγονός ότι υπάρχει «δημοσιονομική ασυλία» για το 2021 και ως εκ τούτου η Ελλάδα δεν έχει ασφυκτικές υποχρεώσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις ερήμην των δανειστών.
Η αρχή έχει γίνει με τα φορολογικά και την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε μία σειρά από παρεμβάσεις οι οποίες θα μπορέσουν να αμβλύνουν τις επιπτώσεις της πανδημίας για επιχειρήσεις και εργαζομένους.
Η παρούσα αξιολόγηση, όπως άλλωστε και πρόσφατες, γίνονται με τηλεδιάσκεψη και όχι δια ζώσης. Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, έχουν συγκεντρωθεί οι φάκελοι, στους οποίους θα χρησιμοποιήσει η ελληνική πλευρά ώστε να πείσει τους δανειστές και να προχωρήσει στις ελαφρύνσεις που έχει σχεδιάσει.
Οι δανειστές από την πλευρά τους τους δεν λένε όχι σε παρεμβάσεις που απευθύνονται αποκλειστικά και μόνο στους πληττόμενους από την πανδημία και δεν έχουν μόνιμο χαρακτήρα.
Τα αιτήματα της ελληνικής πλευράς
Ας δούμε αναλυτικά ποια είναι τα ελληνικά αιτήματα, καθώς επίσης και τον τρόπο στήριξής τους από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών.
-
Προκαταβολή φόρου: Η πρόθεση της κυβέρνησης είναι και το 2021 να υπάρξει κλιμακωτή μείωση για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες στο μοτίβο που έγινε και για το 2020. θα επισημανθεί ότι πλέον δεν έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, αφού θα συμψηφίζεται ουσιαστικά με την κίνηση που έγινε το 2020 και η οποία σε συνδυασμό με την χαμηλή έως ανύπαρκτη κερδοφορία, δεν θα φέρουν ανισορροπίες στο σύστημα.
-
Πέναλτι για αποδείξεις: Το υπουργείο Οικονομικών σκοπεύει να αναστείλει για το 2021 την εφαρμογή της διάταξης που θέλει φόρο 22%, για την διαφορά ανάμεσα στο 30% του εισοδήματος και τις ηλεκτρονικές αποδείξεις, που συγκεντρώθηκαν. η ελληνική πλευρά θα σημειώσει ότι με κλειστή αγορά είναι αδύνατο να ζητάς αποδείξεις για κατανάλωση, που με κρατική εντολή εμποδίστηκε (η κατανάλωση). Θα φέρει μάλιστα ως επιχείρημα την αύξηση των καταθέσεων από τα νοικοκυριά κατά 7 δις περίπου και θα υποστηρίξει ότι η ισχύς του μέτρου είναι άδικη και τιμωρητική, χωρίς μάλιστα να έχουν ευθύνη οι καταναλωτές.
-
Τεκμήρια: Να μην ισχύσουν τα τεκμήρια διαβίωσης για έναν χρόνο και μόνο για αυτούς που αποδεδειγμένα έχουν πληγεί από την κρίση. . Μέχρι σήμερα τα τεκμήρια ήταν μαχητά, δηλαδή θα μπορούσε ο καθένας να τα αμφισβητήσει υπό την προϋπόθεση να αποδείξει ότι έκανε κατανάλωση κεφαλαίου προηγουμένων ετών. Αν ισχύσει και φέτος, που πράγματι μεγάλο μέρος των φορολογουμένων «έφαγαν από τα έτοιμα» για να τα βγάλουν πέρα, θα γεμίσουν οι εφορίες αιτήματα και κόσμο που θα είναι αδύνατο να διαχειριστούν και το κυριότερο σχεδόν χωρίς κανένα όφελος για τα δημόσια ταμεία.
-
Μείωση ΕΝΦΙΑ: Να μειωθεί ο βασικός ή ο συμπληρωματικός φόρος εξαιτίας της εισαγωγής στο σύστημα των αντικειμενικών αξιών 2.900 νέων περιοχών. Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι ουδέτερο. Το εν λόγω μέτρο, μπορεί να έχει και μόνιμο χαρακτήρα.
-
Ρύθμιση των οφειλών: Θα αφορά αυτές που δημιουργήθηκαν στην περίοδο της πανδημίας και μόνο για τους αποδεδειγμένα πληττόμενους. Το μέτρο θα έχει τα χαρακτηριστικά των προηγουμένων ρυθμίσεων για τις 100 και 120 δόσεις. Οι δανειστές θέλουν να μην διαταραχθεί η κουλτούρα των πληρωμών και τον λόγο αυτό, είναι αν μη τι άλλο διστακτικοί σε οποιαδήποτε ρύθμιση. Από την άλλη πάλι είναι αδύνατο για κάποιο πληττόμενο που έχει συσσωρεύσει υποχρεώσεις να τις ξεπληρώσει εφάπαξ με την λήξη της πανδημίας, όποτε αυτή έρθει.
Το μενού βέβαια της 9ης αξιολόγησης δεν τελειώνει με τα φορολογικά, αφού αμέσως μετά θα περάσουν σε άλλα θέματα, με κορυφαία αυτά των τραπεζών (κόκκινα δάνεια, πλειστηριασμοί, νόμος για ΤΧΣ κ.α.)