Πέμπτη, 21 Νοε.
21oC Αθήνα

Ποια είναι τα σχέδια της ΓΑΙΑΟΣΕ για τους σιδηροδρομικούς σταθμούς του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης

Ποια είναι τα σχέδια της ΓΑΙΑΟΣΕ για τους σιδηροδρομικούς σταθμούς του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης
Φωτογραφία: Eurokinissi

Το φιλόδοξο τριετές πρόγραμμα ωρίμανσης και αξιοποίησης του μεγάλου χαρτοφυλακίου ακινήτων άρχισε και επίσημα να υλοποιεί η ΓΑΙΑΟΣΕ. Εκτός από το στρατόπεδο Γκόνου για το οποίο στις 16 Δεκεμβρίου αναμένεται να υποβληθούν οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος, προ ημερών στο «κάδρο» της εταιρείας μπήκε η αξιοποίηση των ιστορικών σιδηροδρομικών σταθμών τόσο του Πειραιά όσο και της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με όσα έχει υποστηρίξει πρόσφατα ο νέος διευθύνων σύμβουλος στη ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος, δήλωσε ότι το σχέδιο της αξιοποίησης είναι ευκολότερο από άλλους δημόσιους φορείς, καθώς η ΓΑΙΑΟΣΕ γνωρίζει πού βρίσκονται τα ακίνητά της και έχει καταφέρει το 87% του χαρτοφυλακίου της να έχει εγγραφεί στο Κτηματολόγιο, ενώ έχει απομείνει ένα 2,5%, το οποίο αναμένεται να αποκτήσει σύντομα, καθώς έχει προχωρήσει σε διεκδικητικές αγωγές. Ακόμη, διατηρεί 590 ενεργές μισθώσεις, εκ των οποίων οι 310 αφορούν κτίρια.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ, σε αυτή τη φάση της στρατηγικής της, επικεντρώνεται στην αξιοποίηση των εμβληματικών ακινήτων που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της. Για τον λόγο αυτό, προκήρυξε ανοικτό Διαγωνισμό με τίτλο: «ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ Σ.Σ. ΠΕΙΡΑΙΑ & ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ».

Σκοπός του διαγωνισμού είναι η επιλογή τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα αναλάβει την υποστήριξη και καθοδήγηση για την αποτελεσματική αξιοποίηση των εν λόγω ακινήτων. Το κριτήριο για την ανάθεση της σύμβασης είναι η πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά, η οποία θα προκύψει βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 207.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ.

Η κίνηση αυτή αποδεικνύει την ισχυρή βούληση από την πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ για σημαντικές παρεμβάσεις στους μεγάλους σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας, οι οποίοι σήμερα βρίσκονται μακριά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στόχος της διοίκησης είναι να μετατραπούν οι εν λόγω σταθμοί σε ισχυρούς κόμβους μεταφοράς, που θα περιλαμβάνουν και Μετρό και σταθμό λεωφορείων, έτσι ώστε οι επιβάτες να μπορούν να μετακινηθούν οπουδήποτε στον αστικό ιστό.

Η αξιοποίηση του ΣΣ του Πειραιά και συγκεκριμένα του τερματικού σταθμού του Προαστιακού αποτελεί προσπάθεια η οποία έχει εξαγγελθεί στο παρελθόν, δίχως τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ο στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. για την αξιοποίηση αυτού του ακινήτου είναι η ανάπτυξη ενός κέντρου μεικτών χρήσεων, το οποίο θα προσφέρει υπηρεσίες και υποδομές για το επιβατικό κοινό που χρησιμοποιεί τη σιδηροδρομική γραμμή, καθώς και για τη συνεχιζόμενη κίνηση που προκύπτει από τον λιμένα και το κέντρο της πόλης. Παράλληλα, θα καλύψει και τις ανάγκες της τοπικής επιχειρηματικότητας, προσελκύοντας ιδιωτικά κεφάλαια και ενισχύοντας την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Το ακίνητο προς αξιοποίηση έχει έκταση 13,12 στρεμμάτων και βρίσκεται εντός του ιστορικού κέντρου του Πειραιά, σε μία περιοχή που έχει θεσμοθετημένη χρήση ως Πολεοδομικό Κέντρο / Κεντρική Λειτουργία Πόλης. Η γειτνίασή του με το λιμάνι του Πειραιά καθιστά το ακίνητο στρατηγικό, προσφέροντας τη δυνατότητα να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δραστηριοτήτων της πόλης, όπως τουρισμού, πολιτισμού και αναψυχής.

Παράλληλα, ο διευρυμένος και σύνθετος ρόλος του σε συνδυασμένες συγκοινωνιακές μεταφορές επηρεάζει ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής, ενισχύοντας τη σημασία του για την περιοχή.Η φύση της λειτουργίας του ακινήτου και η θέση του προσδίδουν στην περιοχή έναν μητροπολιτικό χαρακτήρα, καθιστώντας το ιδανικό για την ανάπτυξη ενός πολυλειτουργικού κέντρου που θα εξυπηρετεί τόσο τις ανάγκες των επιβατών όσο και τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής.

Ύψιστης σημασίας για την εταιρεία είναι και η αξιοποίηση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, ο οποίος σήμερα βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Ειδικότερα, η εταιρεία μας εξετάζει την ανάπτυξη των εν λόγω ακινήτων τόσο με χρήσεις συμπληρωματικές της υφιστάμενης λειτουργίας των σταθμών όσο και με την ανάπτυξη πρόσθετων πολλαπλών χρήσεων (π.χ. εμπορικών, γραφειακών, ξενοδοχειακών κλπ.) ακολουθώντας επιτυχημένα παραδείγματα ανάλογων αναπτύξεων σε σιδηροδρομικούς σταθμούς του εξωτερικού.

Στόχος της εταιρείας είναι δημιουργία αξίας στο επίπεδο της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, η οποία θα συμβάλλει στην ανάπτυξη τόσο της ευρύτερης περιοχής όσο και στην αναβάθμιση της εμπειρίας των επιβατών και των επισκεπτών.

Για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία και η παροχή υπηρεσιών από εξειδικευμένο και έμπειρο τεχνικό σύμβουλο στην αξιοποίηση ακινήτων, ο οποίος θα συνδράμει τη ΓΑΙΑΟΣΕ και θα παρέχει συμβουλές και υποστήριξη για την αξιοποίηση των Ακινήτων του Σιδηροδρομικού Σταθμού (ΣΣ) Πειραιά & του Επιβατικού Σταθμού (ΕΣ) Θεσσαλονίκης, ήτοι για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σε επόμενο χρόνο διαγωνιστικής διαδικασίας αξιοποίησης των Ακινήτων.

Το προσδοκώμενο αποτέλεσμα από την αξιοποίηση του ακινήτου είναι η πλήρης ανάπλαση του σταθμού και η περαιτέρω ανάπτυξή του, μέσω της προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων, με στόχο την ένταξή του ως ενιαίο τμήμα της πόλης (open station). Η φιλοδοξία είναι να μετατραπεί ο σταθμός σε ένα σύγχρονο, πολυλειτουργικό κέντρο που θα εξυπηρετεί όχι μόνο τις συγκοινωνιακές ανάγκες, αλλά και τις κοινωφελείς λειτουργίες της αστικής υποδομής της περιοχής. Ειδικότερα, το έργο θα περιλαμβάνει τη βελτίωση των προσβάσεων στο ακίνητο, την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων στάθμευσης (υπέργειων και υπόγειων), καθώς και την εξασφάλιση χώρων για μετεπιβίβαση επιβατών και την εξυπηρέτηση οχημάτων ανάγκης, ΑΜΕΑ και ΤΑΧΙ.

Παράλληλα, το έργο θα προχωρήσει σε μια συνολική αναδιάρθρωση των χρήσεων του Σταθμού, ενσωματώνοντας νέες κεντρικές λειτουργίες που θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην περιοχή. Επιπλέον, θα διασφαλιστεί η ύπαρξη κατάλληλων χώρων πρασίνου και φυτεύσεων, γεγονός που θα συμβάλλει στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής.

Αυτή η προσέγγιση έρχεται σε αντίθεση με τις παλαιότερες πρακτικές σχεδιασμού, οι οποίες επικεντρώνονταν κυρίως στην εξυπηρέτηση της επιβατικής μετακίνησης και της διακίνησης εμπορευμάτων, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις σύγχρονες ανάγκες για κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις