Χρονιά… παράδοσης, ή έστω σημαντικής προώθησης, μεγάλων έργων υποδομών, κάποια εκ των οποίων από την αγορά είχαν χαρακτηριστεί ως «αιώνια», αναμένεται να αποτελέσει το 2024.
Ανάμεσα σε αυτά τα projects υποδομής ξεχωρίζουν, αναμφίβολα, η παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή), το οδικό έργο Άκτιο – Αμβρακία που λίγο έχει λείψει από το να χαρακτηριστούν ως «στοιχειωμένα». Επίσης, σε πολύ προχωρημένο στάδιο είναι το νότιο τμήμα του Ε 65, ενώ, όπως προέκυψε και από επίσημη ενημέρωση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών, ένα ακόμα προβληματικό έργο υποδομής, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, είναι εντός χρονοδιαγράμματος.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Και μπορεί το έργο της Δυτικής Πελοποννήσου να δοθεί το 2025 προς χρήση, ωστόσο, η πρόοδος είναι κατά μέσο όρο στο 30% και εκτιμάται ότι οι ρυθμοί θα συνεχιστούν με αυτό το τέμπο. Είναι έργα στα οποία συμμετέχουν το σύνολο των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων ΤΕΡΝΑ (γκρουπ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και ΜΕΤΚΑ (όμιλος Mytilineos).
Φουλάρει το Πάτρα – Πύργος
Χτες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισήμως γνωστοποίησε αυτό που κυκλοφορούσε ως πληροφορία στην αγορά, ότι το πολύπαθο οδικό έργο «Πάτρα – Πύργος» έχει φτάσει κατά μέσο όρο σε πρόοδο στο 30% (έχει χωριστεί σε 3 τμήματα που κατασκευάζουν οι ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ).
Το τμήμα που υλοποιεί η ΤΕΡΝΑ φέρεται να είναι το πιο προωθημένο, κάπου στο 50% και έπονται οι άλλες εργολαβίες. Εκτιμάται ότι το ποσοστό ολοκλήρωσης θα διαμορφωθεί στο 50% μέχρι τον Ιούνιο και θα υπερβεί το 75% στο τέλος του έτους. Με την ολοκλήρωση του έργου να επιτυγχάνεται μέσα στο 2025.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο, υψηλών προδιαγραφών, 74,8 χιλιομέτρων και σχεδιαστική ταχύτητα 120 χιλιομέτρων την ώρα. Το έργο αυτό θα αναβαθμίσει τις μεταφορές στην περιοχή και θα μετατρέψει έναν δρόμο υψηλής επικινδυνότητας σε μια ασφαλή δίοδο.
Το έργο παλιότερα είχε χωριστεί σε 8 εργολαβίες, βρέθηκε κυριολεκτικά στον «αέρα» με προβλήματα και έκπτωση αναδόχων, χρηματοδότησης κ.α., για να ενωθεί εκ νέου στην παραχώρηση της «Ολυμπίας Οδού», από την οποία είχε βγει προ δεκαετίας στο πλαίσιο της αναθεώρησης των συμβάσεων και να βαίνει προς ολοκλήρωση.
Οι παραδόσεις έργων
Ειδικότερα, ίσως και εντός Ιανουαρίου, προβλέπεται η παράδοση του συνόλου του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία (συνολικά περί τα 49 χλμ.), που ξεκίνησε το 2010 με 4 εργολαβίες, «κόλλησε» σε δικαστικά «γρανάζια», ενώ, εν τέλει, το έργο κατέληξε στον όμιλο ΜΕΤΚΑ που αναμένεται να το ολοκληρώσει σε λίγο χρονικό διάστημα.
Πάντως, ήδη έχει δοθεί από τη ΜΕΤΚΑ η παράκαμψη Αμφιλοχίας 17 χλμ.. Για αργότερα μέσα στη χρονιά, προς το τέλος εξαμήνου, αναμένεται η παράδοση τμήματος ενός άλλου οδικού άξονα, του νότιου «κομματιού» του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε 65 που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ.
Στην Ξυνιάδα και τον ομώνυμο κόμβο ενώνεται και το τρίτο γνωστό ως νότιο τμήμα του Ε65 το οποίο βρίσκεται σε τελικό στάδιο με την με πρόοδο των εργασιών να φτάνει σχεδόν το 98%. Με την ολοκλήρωσή του νοτίου τμήματος, θα μειωθεί περαιτέρω η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Τρίκαλα και Καρδίτσα, ενώ κατά 40 λεπτά θα μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Ευρυτανία.
Αλλά και στο βόρειο τμήμα του Ε65, που έχει συνολικό μήκος 70,5 χλμ. και προϋπολογισμό 442,1 εκατ. ευρώ, η γενική κατασκευαστική πρόοδος βρίσκεται στο 39,81%, ήτοι προωθημένη. Στα τέλη του έτους, προς τον Νοέμβριο, θα παραδοθεί το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή) από το γκρουπ ΑΚΤΩΡ – Intrakat.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του έργου, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού των 13 σταθμών της κύριας γραμμής, καθώς και η εγκατάσταση των περισσοτέρων ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων.
Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές των Η/Μ συστημάτων, που αναμένεται να ενταθούν τους επόμενους μήνες, αλλά και η εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή) έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας.