Ένα παζλ για πολύ δυνατούς λύτες κρύβεται πίσω από την απόφαση του Eurogroup για την έλευση του κουαρτέτου στην Αθήνα και τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων.
Το πόσο δύσκολα ή εύκολα θα βρεθεί η συμφωνία θα εξαρτηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και από τις εξελίξεις στο μέτωπο του προσφυγικού, αφού όπως γράφαμε στην ανάλυση στο newsit.gr με τίτλο “Αξιολόγηση και προσφυγικό μπορούν να μας οδηγήσουν ακόμα και στην κόλαση“, τα δύο ζητήματα συνδέονται είτε το θέλουμε είτε όχι, πράγμα που αποδείχτηκε από την απόφαση του Eurogroup.
Στο παζλ εν αρχή ην η δήλωση του Γερούν Ντάισελμπλουμ για την έναρξη των συζητήσεων για το χρέος, που τοποθετείται τον Απρίλιο. Οπερ σημαίνει πως οι Ευρωπαίοι εταίροι επέλεξαν να προσεγγίσουν την Αθήνα στο θέμα του δημοσιονομικού κενού (οι διαφορές ανάμεσα στου δύο δεν ήταν πολύ μεγάλες και αξεπέραστες όπως με το ΔΝΤ), του ασφαλιστικού και του φορολογικού (ασφαλώς και θα υπάρξουν αλλαγές και περικοπές ορισμένων τουλάχιστον συντάξεων) και το ΔΝΤ στο σκέλος του χρέους, ικανοποιώντας έτσι τη θέση που εξέφρασε ο Τόμσεν με το άρθρο του ότι: Αν οι αλλαγές στο ασφαλιστικό δεν είναι πολύ βαθιές (βλέπε μεγάλες περικοπές), τότε θα πρέπει οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να είναι πολύ γενναίοι στη ρύθμιση του χρέους.
Υπό το βάρος του προσφυγικού και το φόβο του ναυαγίου οι Ευρωπαίοι έκαναν αυτό το διπλό συμβιβασμό, αφού ακόμα και ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε είπε πως σημασία έχει να εφαρμοστεί η συμφωνία του καλοκαιριού (θέση παρόμοια με της ελληνικής κυβέρνησης) και να βγαίνουν τα νούμερα.
Το δεύτερο κομμάτι του παζλ είναι η παλαιότερη δήλωση του Γερούν Ντάσελμπλουμ ότι η ασφαλιστική μεταρρύθμιση είναι βιώσιμη, όμως υπάρχει πρόβλημα μέχρι το 2018. Το πρόβλημα περιορίζεται μεν, αλλά στοχεύει ευθέως την προσωπική διαφορά από τις παλιές συντάξεις, η οποία θα αρχίσει να εξομαλύνεται μετά το 2018.
Βεβαίως, ένας άλλος πυλώνας των διαπραγματεύσεων είναι η ταχεία περάτωση της αξιολόγησης, ιδίως στο ασφαλιστικό και το φορολογικό, γιατί οι ακόμα μεγαλύτερες καθυστερήσεις απειλούν να τινάξουν στον αέρα τον προϋπολογισμό του 2016.
Προς την κατεύθυνση αυτή συνηγορεί και η δήλωση του Κλάους Ρέγκλινγκ, επικεφαλής του ESM, του μηχανισμού που δίνει τα δάνεια στην Ελλάδα, σύμφωνα με την οποία στερεύει η ρευστότητα στην Ελλάδα η οποία έχει υποχρεώσεις 2,5 δισ. ευρώ το δεύτερο εξάμηνο, ότι θα πρέπει η αξιολόγηση να τελειώσει ως το Πάσχα των Καθολικών και προπαντός ότι τα αποτελέσματα του προϋπολογισμού ήταν καλύτερο των προϋπολογισθέντων το 2015 και τους δύο πρώτους μήνες του 2016, που πολύ απλά σημαίνει ότι υιοθετεί τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης και όχι του ΔΝΤ.
Άλλο κομμάτι του παζλ αποτελούν οι δηλώσεις του Ντάισελμπλουμ για την ανάγκη να υπάρξουν ακόμα διαπραγματεύσεις ώστε να υπάρξουν συγκλίσεις και να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018.
Βάζοντας στο τραπέζι όλα τα προαναφερόμενα σημαίνει ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα 1,8 δισ. ως το 2018 ή ενδεχομένως λίγο περισσότερα ώστε να ικανοποιηθεί και το ΔΝΤ.
Αυτό σημαίνει ότι στο κρεβάτι του Προκρούστη μπαίνουν:
-Οι επικουρικές συντάξεις πάνω από τα 170 ευρώ.
-Οι υψηλές κύριες συντάξεις πάνω από τα 2.300 ευρώ και οι πολλαπλές πάνω από 3.000 ευρώ.
-Η προσωπική διαφορά των ταμείων που έδωσαν συντάξεις με υψηλή αναπλήρωση όπως ΤΕΒΕ (σε αυτό λόγω του μπόνους των 220 ευρώ), Τραπεζών, Δημοσίου, ΔΕΚΟ, ΔΕΗ, ΟΤΕ και άλλων ευγενών ταμείων.
-Το εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων.
-Το μέρισμα των συνταξιούχων του Δημοσίου.
Για το φορολογικό οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το ελληνικό σχέδιο προβλέπει επιβαρύνσεις για τους φορολογούμενους που δηλώνουν πάνω από 30.000 ευρώ και επιβαρύνσεις στο φόρο αλληλεγγύης για εισοδήματα μεγαλύτερα από 35.000 ευρώ.
Η φορολόγηση θα γίνει με την ίδια κλίμακα για όλους τους φορολογούμενους, μόνο που οι ελεύθεροι επαγγελματίες δεν θα έχουν το αφορολόγητο με αποδείξεις (το οποίο προτείνεται για τους αγρότες ) και θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ.
Τα έσοδα από ενοίκια θα φορολογούνται ξεχωριστά.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το κουαρτέτο εκφράζει διαφωνίες για τους υψηλούς συντελεστές μετά τις 65.000 ευρώ και εκφράζει την άποψη ότι πυροδοτεί τη φοροδιαφυγή.
Επίσης, διαφωνεί με το αφορολόγητο των αγροτών και προτείνει να μειωθεί το αφορολόγητο των μισθωτών και των συνταξιούχων και ζητά να περικοπούν άλλα αφορολόγητα που δεν έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα.
Ως προς το σκέλος της διαδικασίας οι πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πολύ πιθανό ιδίως για τα “κόκκινα” δάνεια να καθυστερήσει η διαπραγμάτευση και να γίνει τον Απρίλιο, σε αντίθεση με ασφαλιστικό, φορολογικό και Ταμείο περιουσίας (οι πληροφορίες αναφέρουν ότι βρέθηκε συμβιβαστική φόρμουλα) που θα συμφωνηθούν άμεσα και τουλάχιστον για τα δύο πρώτα θα κατατεθούν νομοσχέδια στη Βουλή εντός του Μαρτίου.