Στο ταμείο βέβαια μπαίνουν επιχειρήσεις – σημαία για τα χρόνια που ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην αντιπολίτευση όπως η ΔΕΗ, τα ΕΛΤΑ, η ΕΥΔΑΠ κλπ.
Σκοπός του Υπέρ – Ταμείου είναι να προσπαθήσει να εξυγιάνει τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ, να αξιολογήσει τις (εν πολλοίς κομματικά διορισμένες) διοικήσεις και μόνο αν δεν προκύψει αποτέλεσμα να τις πουλήσει. Αυτός είναι άλλωστε και ο κανονισμός με τον οποίο λειτουργεί το Υπέρ – Ταμείου που αποφασίστηκε να συσταθεί κατά τη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωζώνης στις 12 Ιουλίου του 2015.
H εξέλιξη προοιωνίζεται αλλαγές (όχι απαραίτητα αρνητικές) για τους περίπου 40.000 εργαζόμενους που απασχολούνται στις εν λόγω ΔΕΚΟ, οι οποίες με βάση τις νόρμες του Υπέρ – Ταμείου θα πρέπει να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και σύμφωνα με τον κώδικα ορθής πρακτικής του ΟΟΣΑ. Σε κάθε περίπτωση οι διοικήσεις θα αξιολογηθούν και θα παραμείνουν μόνο όσοι περάσουν την αξιολόγηση.
Το Υπέρ – Ταμείο που ελέγχεται από τους Θεσμούς μέσω του εποπτικού συμβουλίου, αναμένεται να γίνει και τυπικά ο μεγαλύτερος «εργοδότης» της χώρας με στόχο τη συνολική εξυγίανση του κεφαλαίου ΔΕΚΟ το οποίο κόστισε στους φορολογούμενους τις τελευταίες δεκαετίες. Σε επόμενη φάση αναμένεται να περάσει σε αυτό και μια νέα λίστα εταιρειών.
Βεβαίως, εκτός από ελλειμματικές ΔΕΚΟ περνάνε στο Υπέρ – Ταμείο και επιχειρήσεις με υψηλή προστιθέμενη αξία που λειτουργούν ήδη με σύγχρονες και ορθολογικές μεθόδους και οι οποίες αναμένεται να ενισχυθούν έτι περαιτέρω.
Αναλυτικά, στο Υπέρ – Ταμείο περνούν τα ακόλουθα μερίδια του ελληνικού Δημοσίου:
Το 34% της ΔΕΗ (το 17% παραμένει στο το ΤΑΙΠΕΔ και οδεύει προς πώληση).
-Το 50,3% της ΕΥΔΑΠ
-Το 51% της ΕΥΑΘ
-Τα ΕΛΤΑ
-Οι αστικές συγκοινωνίες: ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ
-Το 25% του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
-Ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας
-Η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης
-Η ΔΕΘ-HELEXPO
-Τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (μειοψηφικό ποσοστό)
-Οι Ελληνικές Αλυκές
-Η ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ
-Η Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου
-Το ΟΑΚΑ
Εκτός βγήκαν τελικά η Αττικό Μετρό και οι Κτιριακές Υποδομές, ενώ ο ΟΣΕ και η ΕΛΒΟ αναμένεται να ενταχθούν σε επόμενη φάση. Για την ΕΑΒ θα προηγηθεί αξιολόγηση ώστε να διαπιστωθεί το αν πλήττεται η αμυντική ικανότητα της χώρας.
Του Θανάση Παπαδή