Ψυγεία και ψυγειοκαταψύκτες αποτελεί την κατηγορία των ηλεκτρικών συσκευών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ελλάδα. Ακολουθούν τα πλυντήρια ρούχων και οι ηλεκτρικές κουζίνες, ενώ αυξητική τάση καταγράφει η κατηγορία των «έξυπνων» συσκευών.
Έπειτα από μια περίοδο συνεχούς πτώσης, η εγχώρια αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, κυρίως λόγω της σταθεροποίησης του οικονομικού κλίματος, αλλά και λόγω της αύξησης των τουριστικών καταλυμάτων. Η βελτίωση της εικόνας, εντείνει τον ανταγωνισμό και σηματοδοτεί την είσοδο μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης.
Συνολικά, η αγορά των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών κινείται ανοδικά, το ποσοστό αυτό, ωστόσο, δεν αναμένεται να υπερβεί το 5% σε ετήσια βάση, σύμφωνα, με την τελευταία έκδοση της κλαδικής μελέτης που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη, η κατηγορία των ψυγείων – ψυγειοκαταψυκτών καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής αγοράς σε αξία (34%), ενώ ακολουθούν τα πλυντήρια ρούχων (28%) και οι ηλεκτρικές κουζίνες (21%). Οι επιχειρήσεις του κλάδου αναμένουν το αγοραστικό ενδιαφέρον για «έξυπνες» συσκευές με υψηλή συνδεσιμότητα και αποδοτικότητα, να διευρυνθεί σημαντικά τα προσεχή έτη. Η ζήτηση για τα εν λόγω προϊόντα καθορίζεται από πληθώρα οικονομικών και δημογραφικών παραγόντων (διαθέσιμο εισόδημα, βαθμός δανεισμού των νοικοκυριών, οικοδομική δραστηριότητα νέων κατοικιών και ανακαινίσεις παλαιοτέρων, δημιουργία νέων νοικοκυριών, κλπ.).
Η συνολική αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά, σε ποσοστό όμως, που δεν αναμένεται να υπερβεί το 5% (ετησίως) σε αξία, τη διετία 2019-2020. Η ανοδική πορεία της αγοράς τα τελευταία χρόνια και τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης που διαθέτει, επιβεβαιώνεται και από τη δυναμική είσοδο μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης στο εμπόριο λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών.
Τα οικονομικά μεγέθη των επιχειρήσεων
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, από τη σύνταξη ομαδοποιημένου ισολογισμού αντιπροσωπευτικού δείγματος 16 επιχειρήσεων εισαγωγής λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, με διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία για τη διετία 2017-2018, προκύπτουν τα εξής: Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασε αύξηση κατά 8,1% το 2018/17, ενώ μειωμένα εμφανίζονται τα ίδια κεφάλαια (-7,5%). Τόσο οι μεσομακροπρόθεσμες όσο και οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις διευρύνθηκαν κατά 14,5% και 19,2% αντίστοιχα την ίδια περίοδο. Από την άλλη, oι συνολικές πωλήσεις παρουσίασαν αύξηση κατά 8,9% το 2018 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το συνολικό μικτό κέρδος αυξήθηκε με τον ίδιο ρυθμό περίπου. Το λειτουργικό αποτέλεσμα κατέγραψε κέρδη το 2018 έναντι ζημιών το 2017, με συνέπεια το καθαρό αποτέλεσμα να παρουσιάσει ανάλογη βελτίωση και το 2018 να αποκτήσει θετικό πρόσημο. Τέλος, τα EBITDA σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση (κατά 59% περίπου) το 2018/17. Από τις 16 εταιρείες του δείγματος, 11 ήταν κερδοφόρες το 2018.
Εισαγόμενα προϊόντα
Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο διακινούν σημαντικό αριθμό προϊόντων και εμπορικών σημάτων και είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία εισαγωγικές. Η εγχώρια παραγωγή των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών είναι συγκεντρωμένη σε ελάχιστες επιχειρήσεις και περιορίζεται σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι έντονος και επιδεινώνεται από τον σχετικά υψηλό βαθμό συγκέντρωσης που παρατηρείται σε ορισμένες κατηγορίες συσκευών, καθώς πολύ λίγες επιχειρήσεις (με όλα τους τα εμπορικά σήματα) αποσπούν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς.
Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP: Η αγορά των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών κατέγραψε σημαντικές απώλειες τα προηγούμενα έτη. Η δραστική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών λόγω της οικονομικής συγκυρίας κατά την τρέχουσα δεκαετία, έπληξε καίρια το σύνολο της εμπορικής δραστηριότητας και κατ’ επέκταση, το εμπόριο των εν λόγω συσκευών.
Ωστόσο, η σταθεροποίηση που παρουσιάζει το οικονομικό περιβάλλον το τελευταίο χρονικό διάστημα, έχει επιδράσει θετικά στο εγχώριο χονδρικό εμπόριο. Η αύξηση των τουριστικών καταλυμάτων (ενοικιαζόμενα δωμάτια, airbnb, κλπ.) προκειμένου να ικανοποιηθεί η αυξανόμενη τουριστική κίνηση και ο εξοπλισμός τους με ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, είχε ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση της πτωτικής πορείας της αγοράς.