Site icon NewsIT

Σιδηρόδρομος: Ποια είναι η σημασία και τα οφέλη του βόρειου «διαδρόμου» Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο

18.02.2024 | 05:34
Σιδηρόδρομος: Ποια είναι η σημασία και τα οφέλη του βόρειου «διαδρόμου» Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο

Επανεκκίνηση των δρομολογίων των αμαξοστοιχιών Intercity έναν και πλέον μήνα μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, στο πλαίσιο επανεκκίνησης του σιδηρόδρομου, Δευτέρα 3 Απριλίου 2023. Το πρώτο δρομολόγιο της Ηellenic Train ξεκίνησε στις 08:28 από το σταθμό Λαρίσης προς Καλαμπάκα και το δεύτερο δρομολόγιο στις 10:28 και πραγματοποίησε την διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη. (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Το έργο της αναβάθμισης του σιδηρόδρομου στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο φαίνεται να βάζουν στις «ράγες» στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επιχειρώντας να αξιοποιήσουν τον βόρειο «διάδρομο» της χώρας.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έγιναν και κινήσεις με στόχο την εξασφάλιση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα για τμήμα του σιδηρόδρομου στο πλαίσιο του project «3-Seas», που ενώνει Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος.

Το σημαντικότερο έργο, όσον αφορά στο ελληνικό «κομμάτι», είναι η αναβάθμιση του διαδρόμου Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο αλλά και το τμήμα  Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και αναβάθμισης της γραμμής. Πρόκειται για έργα σχεδόν 1,4 δισ. ευρώ, για μέρος των οποίων αναζητείται χρηματοδότηση εκατοντάδων εκατ. ευρώ, αν και πάντα η εξασφάλιση πόρων αποτελεί «δύσκολη εξίσωση».

Όπως αναφέραμε, το project «3-Seas» ενώνει Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος. Η Ελλάδα θα μπορεί να συνδεθεί με το Βουλγαρικό σιδηροδρομικό δίκτυο και κατά βάση με τα λιμάνια Μπουργκάς, Βάρνα και Ρούσε στα σύνορα με την Ρουμανία. Ο ευρωπαϊκός σχεδιασμός επιχειρεί την παράκαμψη του Βοσπόρου και προς την κατεύθυνση αυτή ρόλο διαδραματίζει η σύνδεση των τριών λιμανιών σε Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας σε Μπουργκάς, Βάρνα και Ρούσε.

Με αυτά τα έργα και τις παραπάνω διαδρομές – συνδέσεις με άλλες χώρες, η Ελλάδα φιλοδοξεί να αποτελέσει ενεργειακό, μεταφορικό και εμπορευματικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η κρίση, μάλιστα, στην Ερυθρά Θάλασσα που έχει επιφέρει αναταραχή στη διακίνηση των προϊόντων, στους χρόνους παράδοσης και βέβαια στις τιμές, αναδεικνύει περαιτέρω την ανάγκη για πρόσθετες εναλλακτικές «γέφυρες» ώστε τα εμπορεύματα φτάνουν έγκαιρα στον προορισμό τους.

Προφανώς, αναζητιούνται επιπλέον θαλάσσιες και χερσαίες διαδρομές στην ευρύτερη περιοχή με την Ελλάδα να προσπαθεί να αναδείξει τον ρόλο της ως περιφερειακός κόμβος ενέργειας, μεταφορών, logistics, αν και είναι σαφές ότι τα σχέδια απαιτούν λεπτούς χειρισμούς για να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.

Πάντως, από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γίνεται προσπάθεια για «άνοιγμα» τόσο προς τα Ανατολικά Βαλκάνια και γενικότερα την ανατολική Ευρώπη, όσο και προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Μόλις προ ημερών ο Χρήστος Σταϊκούρας επισκέφτηκε το Βελιγράδι, βγάζοντας στον «αφρό, χαρακτηρίζοντάς την και ως πολύ σημαντική για την περιφερειακή συνδεσιμότητα και τις μεταφορές, τη σιδηροδρομική σύνδεση «Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Κεντρική Ευρώπη», ήτοι τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο «Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος».

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version