Πρόκειται για ένα μεγάλο στοίχημα της Κυβέρνησης, με υψηλές προσδοκίες για το τίμημα, που θα εισρεύσει στα ταμεία του κράτους, λόγω του διευρυμένου ενδιαφέροντος που εκδηλώνουν επενδυτές, από κάθε γωνιά του πλανήτη. Ανάμεσα τους περιλαμβάνονται ευρωπαϊκοί όμιλοι με εμπειρία στη διαχείριση αεροδρομίων, Ινδοί και Καναδοί επενδυτές, δύο κινεζικοί όμιλοι, αλλά και ελληνικές εταιρείες με δραστηριότητα στον κλάδο των κατασκευών.
Από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, που έχουν γνωστοποιήσει τις προθέσεις τους και βρίσκονται ήδη σε θέση ετοιμότητας, ξεχωρίζουν η Vinci Construction, μία από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της Γαλλίας και βασική μέτοχος της Γέφυρας ΑΕ (Ρίου – Αντιρρίου), το καναδικό Ταμείο των δημοσίων υπαλλήλων (PSP) και ο όμιλος Κοπελούζου, που συμμετέχουν ήδη στο μετοχικό κεφάλαιο του Ελ. Βενιζέλος με 40% και 5% αντίστοιχα, καθώς και ο ινδικός κατασκευαστικός όμιλος GMR, που μαζί με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζουν το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου, στο Καστέλι Κρήτης.
Το προφίλ των «μνηστήρων»
Η γαλλική εταιρεία Vinci, που ενδιαφέρεται για το 30% του Ελ. Βενιζέλος, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής και διαχείρισης αεροδρομίων στον κόσμο, καθώς διαθέτει ένα πλούσιο χαρτοφυλάκιο από 36 αεροδρόμια σε 12 χώρες στον κόσμο. Αποτελεί, επίσης, τον κύριο μέτοχο της Γέφυρας ΑΕ (57% Vinci, 22% ABΑΞ και 21% ΑΚΤΩΡ), που κατασκεύασε κι εκμεταλλεύεται την γέφυρα Ρίου Αντιρρίου. Έμπρακτα το ενδιαφέρον της για να επενδύσει στα ελληνικά αεροδρόμια, η γαλλική πολυεθνική το εκδήλωσε και στο παρελθόν, με τη συμμετοχή της στους διαγωνισμούς για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Άκτιο, Χανιά, Καβάλα, Κέρκυρα, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά) που τελικά κατέληξαν στην Fraport, και για το αεροδρόμιο Καστελίου, που τελικά παραδόθηκε στην κοινοπραξία GMR – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Όσον αφορά το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP Investments, να σημειωθεί ότι διαχειρίζεται κοντά στα 100 δισ. δολάρια και μέσω της AviAlliance, κατέχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, Στην ουσία, πρόκειται για το ομοσπονδιακό Δημόσιο Ταμείο Συντάξεων του Καναδά, που επενδύει χρήματα των ασφαλισμένων, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα funds στον Καναδά, με έδρα την Οτάβα. Επιπλέον, εκτός από τη συμμετοχή της στο αεροδρόμιο των Αθηνών, η AviAlliance, συμμετέχει και στο μετοχικό κεφάλαιο των αεροδρομίων της Βουδαπέστης, του Ντύσελντορφ, του Αμβούργου και του Πουέρτο Ρίκο, στα οποία, το 2018, διακινήθηκαν 88,9 εκατομμύρια επιβάτες.
Γνώριμη, είναι η ελληνική αγορά και για την ινδική κατασκευαστική GMR, καθώς σε κοινοπραξία με τον κατασκευαστικό όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν ήδη αναλάβει, (μετά από διεθνή διαγωνισμό), την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης, γνωστού και ως αεροδρόμιο Καστελίου. Η ελληνοϊνδική κοινοπραξία που έχουν συστήσει οι δύο κατασκευαστικοί όμιλοι, προτίθεται μάλιστα, να παραδώσει το κρητικό αεροδρόμιο νωρίτερα από το αρχικό του χρονοδιάγραμμα, φιλοδοξώντας ότι τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί την ερχόμενη τετραετία, αντί για τα πέντε έτη που προβλέπει η σύμβαση. Τις προθέσεις του, εξάλλου, για να επενδύσει στα ελληνικά αεροδρόμια, έχει εκφράσει απευθείας στον πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, ο πρόεδρος της ινδικής εταιρείας Σρινίβα Μπομιντάλα.
Σχετικά με το θέμα της διοίκησης, μετά από την πώληση του 30%, οι αγοραστές θα δικαιούνται να ορίσουν δύο μέλη στο νέο διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Αερολιμένα, ενώ το Δημόσιο, θα ορίσει δύο εκπροσώπους, από τους οποίους ο ένας θα έχει τη θέση του προέδρου.