Να σημειωθεί ότι οι δεσμευτικές προσφορές από τους δύο διεκδικητές του ΔΕΣΦΑ είχαν υποβληθεί στις 29 Μαρτίου και σύμφωνα με τις πληροφορίες είχαν υπερβεί τα 400 εκατ.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις οι τελικές προσφορές μπορεί να υπερβούν τα 450 εκατ. ή ακόμη και να αγγίξουν τα 500 εκατ, ύψος το οποίο θα ικανοποιούσε το ΤΑΙΠΕΔ.
Να σημειωθεί ότι πριν από πέντε χρόνια στο πρώτο διαγωνισμό, τότε που είχε επικρατήσει η αζέρικη Socar, ο αποτιμητής είχε ορίσει την αξία του 66% του ΔΕΣΦΑ στα 330 εκατ. ευρώ. Αποτίμηση που είχε γίνει σε μια εποχή με υψηλό country risk για τη χώρα, και ενώ το επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ δεν είχε καμία σχέση με το σημερινό.
Επίσης τότε δεν υπήρχαν στο ταμείο της εταιρείας υψηλά διαθέσιμα, όταν αυτά τώρα κινούνται σε επίπεδα 200 εκατ. ευρώ. Άρα σύμφωνα με μια ανάγνωση, είναι λογικό στον υφιστάμενο διαγωνισμό να αναμένεται τίμημα της τάξης των 500 εκατ. ευρω.
Θυμίζουμε ότι στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν οι τρεις βασικοί μέτοχοι του αγωγού TAP, δηλαδή η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, και η ισπανική Enagas.
Απέναντι στην «ευρωπαϊκή συμμαχία», αντιπαρατίθεται το σχήμα της θεωρητικά «μικρής» ισπανικής Reganosa, μαζί με τη ρουμανική Transgaz, και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη (EBRD). Ο πρόεδρος της τελευταίας Suma Chakrabarti είχε συναντηθεί πρόσφατα με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, δηλώνοντας πως μέσα στο 2018, η τράπεζα θα προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 400-600 εκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα.
Του Θανάση Παπαδή