Οικονομία

Στην “άκρη του γκρεμού” ΔΕΗ, ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ και ΕΛΒΖ

ΔΕΗ, ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ και ΕΛΒΖ βρίσκονται πλέον στην “κόψη του ξυραφιού”. Οι 4 ΔΕΚΟ πληρώνουν... διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους. Μπροστά σε δύσκολες αποφάσεις οι σημερινές διοικήσεις των συγκεκριμένων Δημοσίων Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας. Συσσωρευμένες ζημίες 8,5 δισ. ευρώ έχει ο ΟΣΕ, παλιά... αμαρτία αποτελεί η ΕΑΒ.

ΔΕΗ, ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ και Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης (ΕΛΒΖ) έχουν περιέλθει σε ένα σημείο, που είναι, σχεδόν, χωρίς επιστροφή.

Οι λανθασμένοι χειρισμοί από τις ελληνικές κυβερνήσεις, που επέμεναν να τις χρησιμοποιούν ως το μακρύ χέρι του πελατειακού κράτους και της εξυπηρέτησης συμφερόντων.

Οι αλλαγές και το άνοιγμα των αγορών προβλημάτισαν, αλλά δεν εμπόδισαν, όπως γράφει η εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, τις κυβερνήσεις να συνεχίσουν τη στρεβλή διαχείριση των ΔΕΚΟ.

Η ΔΕΗ είναι ίσως η πιο χαρακτηριστική περίπτωση.

Επί σειρά ετών η επιμονή διατήρησης του μονοπωλίου της σε μία απελευθερωμένη αγορά έγινε με τεράστιο κόστος, ενώ οι εμμονές, σημειώνει η εφημερίδα, της σημερινής κυβέρνησης στη μη πώληση μέρους επιχείρησης επιδείνωσε το πρόβλημα.

Εις βάρος της ΔΕΗ επιχειρήθηκε να σωθούν τα ΕΛΤΑ ή η ΛΑΡΚΟ. Τα ταχυδρομεία βρίσκονται ενώπιον μίας ακριβής αναδιάρθρωσης και η ΛΑΡΚΟ πιο κοντά από ποτέ στο τέλος μετά το τελεσίγραφο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επιστροφή κρατικών ενισχύσεων 136 εκατ. ευρώ.

Τα χρέη της συγκεκριμένης βιομηχανίας προς τη ΔΕΗ ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ και προσαυξάνονται κατά 4,5 εκατ. το μήνα, ενώ η ζωή της παρατείνεται μέχρι να γίνουν οι εκλογές.

Αβέβαιο είναι και το μέλλον της ΕΒΖ, που εδώ και χρόνια, επισημαίνεται στο δημοσίευμα, έχει μετατραπεί σε εργαλείο επιδότησης των τευτλοπαραγωγών.

Και για τις 4 ΔΕΚΟ – ΔΕΗ, ΕΛΤΑ, ΛΑΡΚΟ, Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης – οι ελληνικές κυβερνήσεις απέφευγαν τις δύσκολες αποφάσεις, επειδή προφανώς είχαν πολιτικό κόστος, και προσπαθούσαν να… θεραπεύσουν τους βαριά ασθενείς με “μαντζούνια”!

ΔΕΗ – ΛΑΡΚΟ: Σχέσεις μητέρας – κόρης

Η ΛΑΡΚΟ έχει ανεξόφλητα χρέη στη ΔΕΗ πάνω από 300 εκατ. ευρώ, παρά τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις τους στο παρελθόν και η επιχείρηση ηλεκτρισμού –που αντιμετωπίζει τα δικά της προβλήματα– δεν είναι διατεθειμένη να εξακολουθήσει την τροφοδότησή της με ηλεκτρική ενέργεια, συσσωρεύοντας νέες οφειλές. Εκτός από τη ΔΕΗ, άλλωστε, η ΛΑΡΚΟ χρωστάει και αλλού και τα συνολικά της χρέη το 2015 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός!) έφθαναν τα 481,45 εκατ. ευρώ.

Η ΔΕΗ έχει λαμβάνειν 15 εκατ. ευρώ και από τα ΕΛΤΑ, που ως γνωστόν παρακρατούσαν τα χρήματα, τα οποία κατέβαλλαν οι συνδρομητές της εταιρείας για να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους. Τα ΕΛΤΑ έχουν και δάνειο ύψους 115 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, που δεν εξυπηρετείται. Διασώζεται η εταιρεία; Οι ελπίδες εμπεριέχονται σε μελέτη που αναμένεται τον Ιανουάριο, με προτάσεις για μία ακόμη απόπειρα εξυγίανσής της.

Με συσσωρευμένες ζημίες 8,5 δισ. ευρώ, ο ΟΣΕ αναμένει τη σωτηρία από την Κομισιόν, προκειμένου να εγκρίνει τη διαγραφή χρεών του. Άλλη δημόσια επιχείρηση κοινής ωφέλειας που αποτελεί παλιά αμαρτία, είναι η ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία), που παραμένει, επίσης, στο χείλος του γκρεμού.

Οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Οικονομία: Περισσότερα άρθρα