Οι απώλειες για τον δείκτη Dow Jones άγγιξαν τις 500 μονάδες (494 για την ακρίβεια), ενώ είχε φτάσει να χάνει σχεδόν 600 μονάδες, σπάζοντας προς τα κάτω και το ψυχολογικό επίπεδο των 26.000 μονάδων. Μέσα στις δυο συνεδριάσεις του Οκτωβρίου ο Dow Jones έχει χάσει πάνω από 800 μονάδες ή περίπου 3% κάνοντας το χειρότερο ντεμπούτο σε ένα τρίμηνο από το τελευταίο τρίμηνο του 2008 όταν οι αγορές κλυδωνίζονταν από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση.
Η κατρακύλα των δεικτών ακολουθεί την έρευνα του Institute for Supply Management για τον αμερικανικό κλάδο της μεταποίησης η οποία έδειξε περαιτέρω συρρίκνωση της δραστηριότητας τον Σεπτέμβριο, με τον σχετικό δείκτη PMI να κατρακυλά στις 47,8 μονάδες από 49,1 μονάδες τον Αύγουστο. Αυτή ήταν η χαμηλότερη μέτρηση από τον Ιούνιο του 2009.
Είχαν προηγηθεί τα στοιχεία της Markit για τoν ευρωπαϊκό μεταποιητικό κλάδο τα οποία έδειξαν συρρίκνωση της δραστηριότητας τον Σεπτέμβριο με τον μεγαλύτερο ρυθμό των τελευταίων επτά ετών. Ειδικότερα, ο μεταποιητικός δείκτης PMI υποχώρησε στις 45,7 μονάδες από 47 μονάδες τον Αύγουστο.
Οι απογοητευτικές μετρήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού για τον κρίσιμο κλάδο της μεταποίησης επανέφεραν στο προσκήνιο τις ανησυχίες για τον κίνδυνο η παγκόσμια οικονομία να διολισθήσει σε ύφεση εν μέσω του παρατεταμένου εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας.
Δασμοί
Την ίδια ώρα ο Ντόναλτ Τραμπ και οι ΗΠΑ προχώρησαν στην επιβολή δασμών 7,5 δισ. δολαρίων στα εμπορεύματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ισχύ από τα μέσα του μήνα, ζητώντας την ταχύτερη συνάντηση του ανώτατου σώματος διαφορών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, στα μέσα Οκτωβρίου, σύμφωνα με μία πηγή του Reuters.
Ο κορυφαίος εμπορικός φορέας των Ηνωμένων Πολιτειών ίσως επίσης να δημοσιεύσει κατάλογο ευρωπαϊκών προϊόντων που υπόκεινται στους νέους δασμούς χθες το απόγευμα, μετά από απόφαση του ΠΟΕ για τις παράνομες επιδοτήσεις σε Boeing και Airbus.
Την επιβολή δασμών ύψους 11 δισ. σχεδίαζαν, αρχικά, οι ΗΠΑ σε βάρος αγαθών της ΕΕ ως αντίποινα στη χρηματοδότηση της Ένωσης προς την Airbus. Το ποσό ωστόσο μειώθηκε ύστερα από απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να ζητήσουν εξουσιοδότηση από το όργανο επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ προτού μπορέσουν να επιβάλουν δασμούς και να δώσουν περιθώριο 10 ημερολογιακών ημερών πριν τη συνεδρίαση του οργάνου. Το αίτημα της Τετάρτης σημαίνει ότι ο οργανισμός του ΠΟΕ θα μπορούσε να συναντηθεί μόλις στις 14 Οκτωβρίου.
Πρόκειται για το τελευταίο κεφάλαιο της δεκαπενταετούς διαμάχης ανάμεσα σε ΗΠΑ και ΕΕ σχετικά με τις επιδοτήσεις σε σχεδιαστές αεροπλάνων της Airbus και της ανταγωνιστικής Boeing.
Στο 10% και 25% οι δασμοί
Οι ΗΠΑ θα επιβάλλουν δασμούς 10% στα αεροσκάφη και 25% σε άλλα βιομηχανικά και γεωργικά προϊόντα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχου του γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ στο Reuters.
Οι δασμοί στα αεροσκάφη, ωστόσο, δεν θα αφορούν τα ανταλλακτικά, όπως διευκρίνισε ο αξιωματούχος, προκειμένου η παραγωγή της Airbus στην Αλαμπάμα να μην επιβαρυνθεί, αλλά και η Boeing η οποία χρησιμοποιεί ευρωπαϊκά προϊόντα στην παραγωγή της στις ΗΠΑ, να μην επηρεαστεί.
Οι δασμοί αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στις 15 Οκτωβρίου, ανέφερε ο αξιωματούχος. Δεν διευκρίνισε το συνολικό ποσό των ευρωπαϊκών αγαθών που θα υπόκεινται σε δασμούς.
Αρχικά οι ΗΠΑ σχεδίαζαν την επιβολή δασμών ύψους 11 δισ. σε βάρος αγαθών της ΕΕ ως αντίποινα στη χρηματοδότηση της Ένωσης προς την Airbus. Το ποσό ωστόσο μειώθηκε στα 7,5 δισ. δολ. ύστερα από απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.