Στο “μικροσκόπιο” της βάζει η Τράπεζα της Ελλάδος τις εταιρείες διαχείρισης για να εντοπίσει τυχόν παραβάσεις του πλαισίου λειτουργίας τους και αθέμιτες πρακτικές κατά των δανειοληπτών.
Μετά την επιβολή προστίμων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, ύψους 670.000 ευρώ αθροιστικά στις εταιρείες διαχείρισης, doValue και στη Cepal, για οχλήσεις οφειλετών, στο στόχαστρο των ελέγχων της ΤτΕ βρίσκονται η Intrum Hellas και η Thea Artemis Financial Solutions.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η τελευταία είχε εμπλακεί στη διαχείριση κόκκινων δανείων της Attica Bank, αναλαμβάνοντας τις τιτλοποιήσεις της Τράπεζας όταν μέτοχος ήταν η Ellington και εκπρόσωπός της στο Δ.Σ. της Attica Bank και παράλληλα Διευθύνουσα Σύμβουλος της «Θεά Άρτεμις», η κ. Ειρήνη Μαραγκουδάκη.
Απαντώντας σε ερώτηση του Bloomberg για τις ανωτέρω ελεγχόμενες εταιρίες διαχείρισης, πηγές της ΤτΕ με γνώση του θέματος ανέφεραν ότι πρόκειται περί τακτικών ελέγχων που θα συνεχιστούν σε περισσότερες εταιρείες διαχείρισης για να διακριβωθεί εάν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Εστιάζοντας στην Intrum, το Bloomberg απευθύνθηκε στην εκπρόσωπο της σουηδικής μητρικής εταιρείας, Kristin Andersson, η οποία επιβεβαίωσε τη διενέργεια του ελέγχου και επεσήμανε ότι «δεν έχει πρόβλημα με την Τράπεζα της Ελλάδος» και «από όσο γνωρίζουμε δεν υπάρχουν σημαντικά ευρήματα».
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο για τους servicers που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα από τη Βουλή εισήγαγε αυστηρές υποχρεώσεις διαφάνειας, ενημέρωσης και σεβασμού των δικαιωμάτων των οφειλετών στους servicers. Η παράβασή τους οδηγεί σε πρόστιμα έως 500.000 ευρώ και ανάκληση άδειας.
Όσον αφορά στις υποχρεώσεις των servicers και στα νέα δικαιώματα των δανειοληπτών, το νομοσχέδιο υποχρεώνει τους πρώτους να παρέχουν, μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας, προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ.
Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει όλα τα στοιχεία εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers, όπως κάνει σήμερα στο web banking της τράπεζάς του.
Μέχρι να λειτουργήσει το νέο σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης, το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024, οι servicers υποχρεούνται να παρέχουν εγγράφως τις πληροφορίες αυτές (ύψος οφειλής, δόσεις, επιτόκιο κλπ.) σε κάθε δανειολήπτη μετά από αίτησή του σε προθεσμία 30 ημερών.
Επιπλέον σύμφωνα με τις προβλέψεις της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας 2021/2167 εισάγονται πέντε νέες υποχρεώσεις ως προς την ενημέρωση, εξυπηρέτηση και τον σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών:
• Η προστασία των προσωπικών στοιχείων και της ιδιωτικής ζωής των δανειοληπτών.
• Η απαγόρευση παρενόχλησης, καταναγκασμού ή αθέμιτης επιρροής κατά την επικοινωνία του servicer με τον πολίτη.
• Η έγγραφη γνωστοποίηση στον δανειολήπτη σε γλώσσα σαφή και κατανοητή, του υπολοίπου της οφειλής μετά από οποιαδήποτε μεταβίβαση πίστωσης.
• Η καθιέρωση διαφανών, άμεσων και δωρεάν διαδικασιών για τη διαχείριση των καταγγελιών των δανειοληπτών.
• Σύνδεση με τις προβλέψεις του Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ και σεβασμό των δικαιωμάτων των δανειοληπτών.