Δευτέρα, 25 Νοε.
13oC Αθήνα

Τα SOS για τα “κόκκινα” δάνεια των ιδιωτών και του Δημοσίου. Ποιοι θίγονται και ποιοι προστατεύονται

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EUROKINISSI
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EUROKINISSI

SOS για τα δάνεια που έχουν πάρει ιδιώτες με την εγγύηση του Δημοσίου Από αυτά πηγάζει ο οποιοσδήποτε κίνδυνος για αυξημένες δαπάνες του προϋπολογισμού. Ομως,, όπως υποστήριξε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος δεν πρόκειται να υπολογιστούν στο έλλειμμα κατόπιν συμφωνίας με τους Θεσμούς και επομένως δεν θα αποτελέσουν αιτία για την ενεργοποίηση του κόφτη. Ομως, κόστος θα έχουν αφού “ενδεχόμενη αδυναμία αποπληρωμής θα ενεργοποιήσει την εγγύηση του Δημοσίου, επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό με βάρη υψηλότερα εκείνων που έχουν προβλεφθεί” αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ομως, η συντριπτική πλειοψηφία δανείων με την εγγύση του Δημοσίου αφορά σε δάνεια της Γενικής Κυβέρνησης ή ΔΕΚΟ, τα οποία είτε εξυπηρετούνται ομαλά είτε υπάρχει πρόβλεψη δαπάνης στον προϋπολογισμό για την κάλυψη των εγγυήσεων. Προκειμένου να μην προκύψει πρόβλημα στη διαδικασία δημοσιονομικής προσαρμογής, συμφωνήθηκε με τους δανειστές ότι ενδεχόμενες δαπάνες της μορφής αυτής δεν θα λαμβάνονται υπόψη στους υπολογισμούς για την ενεργοποίηση του Μηχανισμού Αυτόματης Διόρθωσης Αποκλίσεων.

Οσον αφορά στην προστασία των δανείων των ιδιωτών που θα μεταβιβαστούν σε μη τραπεζικές εταιρείες, από το υπουργείο Οικονομίας διεκρινίζεται ότι υπάρχει πλήρης προστασία και συγκεκριμένα υποστηρίζεται ότι: “Για τους δανειολήπτες που τα δάνειά τους θα μεταβιβαστούν σε μη τραπεζικές εταιρείες δεν θα υπάρξει καμία ουσιαστική διαφορά, καθώς το πλαίσιο προστασίας είναι το ακριβώς το ίδιο με αυτό που ισχύει για τις τράπεζες, ενώ δεν θα μπορούν σε καμία περίπτωση να επιδεινώνονται οι όροι του δανείου. Υπάρχει, επίσης, ειδική πρόνοια για συμβάσεις με μεταβλητό επιτόκιο”.

Επίσης οι δανειολήπτες δεν πρόκειται ν ααιφνιδιαστούν, αφού “πριν τη μεταβίβαση μη εξυπηρετούμενων δανείων οι τράπεζες οφείλουν να έχουν κάνει πρόσφατη εμπεριστατωμένη και ουσιαστική πρόταση ρύθμισης στους δανειολήπτες, ενώ οφείλουν να επιδεικνύουν αυξημένη ευαισθησία για τις ευπαθείς ομάδες. Μετά τη μεταβίβαση των δανείων, οι μη τραπεζικές εταιρείες θα πρέπει να ακολουθήσουν εκ νέου τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας και να κάνουν πρόταση ρύθμισης, με βάση τη δυνατότητα αποπληρωμής και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης”.

Γενικότερα για τα δάνεια διευκρινίζεται ότι:

-Για τα δάνεια με κυμαινόμενο επιτόκιο το περιθώριο από το επιτόκιο βάσης (spread) δεν μπορεί να αυξηθεί. Μόνη εξαίρεση αποτελούν περιπτώσεις όπου η αρχική σύμβαση περιέχει πρόβλεψη εξέλιξης του spread, με συγκεκριμένο τρόπο που μπορεί να ποσοτικοποιηθεί. Κάτι που ισχύει μόνο σε κάποιες περιπτώσεις επιχειρηματικών δανείων, όπου συνδέεται το spread με την μελλοντική κερδοφορία, ενώ δεν ισχύει σε δάνεια προς φυσικά πρόσωπα.

-Ολα τα δάνεια μπορούν να μεταβιβαστούν σε επιχειρήσεις διαχείρισης δανείων άμεσα. Ομως, μόνο για διαχείριση και όχι μεταβίβαση των συμβάσεων. Μεταβατική περίοδος.

Σε κείμενο με διευκτινίσεις αναφέρεται ότι:

Στη διαπραγμάτευση έχουν εξαιρεθεί όλα τα δάνεια που συνδέονται με πρώτη κατοικία:

ανεξαρτήτως κατηγορίας, δηλαδή όχι μόνο τα στεγαστικά δάνεια αλλά και τα καταναλωτικά δάνεια, τα επισκευαστικά δάνεια, τα δάνεια ελεύθερων επαγγελματιών, εμπόρων, αγροτών, καθώς και τα δάνεια μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που έχουν διασφάλιση σε πρώτη κατοικία,

με αντικειμενική αξία μέχρι 140.000 ευρώ (και χωρίς κάποιο εισοδηματικό κριτήριο, που θα απέκλειε σημαντικό αριθμό δανειοληπτών) μέχρι το 2018

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το όριο των 140.000 ευρώ αντικειμενικής αξίας, και καθώς δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια, καλύπτει το 94% του συνόλου στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας (στοιχεία 2013 – τα τελευταία διαθέσιμα). Σε αυτά προστίθενται επισκευαστικά, καταναλωτικά και επαγγελματικά δάνεια, καθώς και δάνεια μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που συνδέονται με πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας μέχρι 140.000 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι με την πρόσφατη αναμόρφωση του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (ν. Κατσέλη), έχει εξασφαλιστεί η ένταξη στις προστατευτικές ρυθμίσεις του νόμου για περίπου 2 στους 3 δανειολήπτες. Μάλιστα για το 25% που αντιστοιχεί στους πιο αδύναμους, προβλέπεται η ενίσχυσή τους από το κράτος, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις δόσεις. Η προστασία παραμένει η ίδια και δεν επηρεάζεται καθόλου από ενδεχόμενη μεταβίβαση του δανείου σε μη τραπεζική εταιρεία.

Οι μη τραπεζικές εταιρείες στις οποίες θα μπορούν να μεταβιβάζονται δάνεια, υποχρεώνονται να χρησιμοποιούν εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων με έδρα την Ελλάδα, που θα αδειοδοτούνται και θα εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος με βάση ένα αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο. Αυτό θα προβλέπει διαφάνεια στην ταυτότητα των μετόχων, υποβολή των βασικών αρχών της στρατηγικής τους, του επιχειρησιακού πλάνου και της μεθοδολογίας διεκδίκησης των δανείων (με έμφαση στην αναδιάρθρωση) κ.α. Επιτροπή των Υπουργείων θα γνωμοδοτεί επί των αιτήσεων αδειοδότησης και το μητρώο των αδειοδοτούμενων θα δημοσιεύεται στο site της ΤτΕ.

Στον Νόμο αποτυπώθηκε η ανάγκη δημοσιοποίησης περιοδικών στοιχείων που να αφορούν τον όγκο και την ποιότητα των αναδιαρθρώσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων, στοιχεία που θα καταδεικνύουν, μεταξύ άλλων, πόσα δάνεια έχουν ρυθμιστεί, θα διαφαίνεται αν οι ρυθμίσεις είναι αρκετές και αν είναι επαρκείς για τους δανειολήπτες.

Για την εξυπηρέτηση της ανάκτησης της βιωσιμότητας των βεβαρημένων εταιρειών προβλέπεται ότι οι εταιρείες διαχείρισης θα έχουν τη δυνατότητα χορήγησης νέων δανείων, με αποκλειστικό σκοπό την αναχρηματοδότηση των δανείων τους ή την αναδιάρθρωση της δανειολήπτριας επιχείρησης δυνάμει ενός συγκεκριμένου, αμοιβαία αποδεκτού σχεδίου αναδιάρθρωσης.

Όλοι οι κανόνες προστασίας καταναλωτή, ο Κώδικας Δεοντολογίας των τραπεζών, οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης για τον καθορισμό των δόσεων με βάση την πραγματική δυνατότητα αποπληρωμής, ο αναμορφωμένος νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (νόμος “Κατσέλη”) κλπ που ισχύουν για τις τράπεζες, θα ισχύουν και για αυτές τις εταιρείες. Ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια (π.χ. αυξημένο ελάχιστο όριο μετοχικού κεφαλαίου) θα διέπουν το πλαίσιο λειτουργίας μη τραπεζικών ιδρυμάτων, που θα αναχρηματοδοτούν τα δάνεια μετά την αναδιάρθρωσή τους.

Μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα υπάρξει βελτίωση του Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών, για να αντιμετωπιστούν κενά και αδυναμίες, ώστε να καταστεί προσιτός και λειτουργικός, στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της προστασίας που προσφέρει σε όσους έχουν πραγματική ανάγκη.

Τα μη πιστωτικά ιδρύματα που θα αποκτήσουν δάνεια θα είναι ανώνημες εταιρείες που θα εδρεύουν στην Ελλάδα ή που θα έχουν έδρα στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο. Όσον αφορά τους αποκτώντες δάνεια από τρίτες χώρες δεν θα έχουν έδρα:

– σε κράτος που έχει προνομιακό φορολογικό καθεστώς

– σε μη συνεργάσιμο κράτος.

 

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε