Site icon NewsIT

Τι αλλάζει στο σιδηροδρομικό χάρτη της ανατολικής Μακεδονίας

15.05.2024 | 07:03
Τι αλλάζει στο σιδηροδρομικό χάρτη της ανατολικής Μακεδονίας

24ωρη πανελλαδική απεργία των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023. Στην απεργία συμμετείχαν το Σωματείο Εργαζομένων Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (σωματεία που το προσωπικό τους εργάζεται στην Hellenic Train). (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Την βελτίωση της συγκοινωνιών και των μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μακεδονίας αναμένεται να φέρει η σιδηροδρομική γραμμή Ν. Καρβάλης-Τοξότες.

Έως τα τέλη Ιουνίου αναμένεται η προκήρυξη της σιδηροδρομικής γραμμής Ν. Καρβάλη-Τοξότες, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ύψους 212 εκατ. ευρώ.

Τα τεύχη δημοπράτησης είναι σε φάση ωρίμανσης, καθώς, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχουν εγκεκριμένες οριστικές μελέτες για τη νέα γραμμή. Στα τέλη Μαρτίου του 2024, έγινε η κήρυξη απαλλοτριώσεων για τις αναγκαίες εκτάσεις, ενώ ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιευτεί στο τέλος του 1ου εξαμήνου του 2024.

Η έναρξη εργασιών εκτιμάται για το 1ο τρίμηνο του 2025, με την ολοκλήρωση του έργου να προβλέπεται στο τέλος του 2028. Για το συγκεκριμένο σιδηροδρομικό έργο υφίσταται, καταρχάς, χρηματοδότηση ύψους 212 εκατ. ευρώ, από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF2) 2021 – 2027, όπως σημειώνουν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως και προ ολίγων μηνών είχε αναφέρει το newsit.gr, πρόκειται για μέρος της ευρύτερης εργολαβίας «Θεσσαλονίκη – Τοξότες» και την προώθησή της ως αυτοτελούς «κομματιού» μέσω νέας διαγωνιστικής διαδικασίας.

Ο βασικός λόγος αυτής της απόφασης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σχετίζεται με το γεγονός ότι ο «μεγάλος» διαγωνισμός αρχικού εκτιμώμενου ύψους 1,7 δισ. ευρώ δεν μπορεί να εξασφαλίσει στο σύνολό του άμεσα χρηματοδοτικούς πόρους, ενώ ως ξεχωριστά μέρη, η πιο απαραίτητη σιδηροδρομική γραμμή «Νέα Καρβάλη – Τοξότες», μήκους περίπου 37 χλμ., είναι κοντά στην διασφάλιση χρηματοδότησης ύψους 212 εκατ. ευρώ.

Τα έργα αυτά στο βόρειο μέτωπο της χώρας είναι ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα καθώς αναμένεται να παίξουν σημαντικό μεταφορικό / εμπορευματικό ρόλο στην προσπάθεια της Ελλάδας να αποτελέσει μέρος διευρωπαϊκών αξόνων που θα ενώσουν λιμάνια της χώρας με διεθνείς λιμένες, θα ενώσουν Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος, παρακάμπτοντας τον Βόσπορο και αποτελώντας μέχρι και «διάδρομο» προς την Ουκρανία, θα μετατρέψουν την χώρα σε περιφερειακό κόμβο logistics στα Βαλκάνια.

Το σιδηροδρομικό αυτό έργο θα συνδέει τον εμπορευματικό λιμένα Καρβάλης, στην Καβάλα (επί της ουσίας το λιμάνι Φίλιππος Β’), με το σιδηροδρομικό δίκτυο και θα φτάνει έως την Ξάνθη (Τοξότες), όπου θα ενώνεται με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά είχε προδιαγραφεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όταν στην παρουσίαση του νέου εικοσαετούς σχεδιασμού για τον σιδηρόδρομο είχε ξεχωρίσει το τμήμα Νέα Καρβάλη-Τοξότες από το υπόλοιπο τμήμα καθώς σε αυτό υπάρχει χρηματοδότηση από το CEF II (το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη). Αυτό το έργο είχε προσδιοριστεί ως άμεσα υλοποιήσιμο.

Όσον αφορά στο υπόλοιπο αρχικό τμήμα από την Θεσσαλονίκη μέχρι την Νέα Καρβάλη, σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό του υπουργείου έχει μεταφερθεί σε επίπεδο εικοσαετίας. Το έργο εντάσσεται στη λογική της κατασκευής της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας και μαζί με το Νέα Καρβάλη-Τοξότες προωθείται επίσης με μικρότερο αντικείμενο και το έργο Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, η χρηματοδότηση του οποίου αναζητείται από το CEF II με αίτηση χρηματοδότησης που έγινε τον Ιανουάριο.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version