Στα 750 θα ανέρχονται τα «πράσινα» αστικά λεωφορεία της δεύτερης «παρτίδας» αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που σχεδιάζει να προμηθευθεί σε βάθος χρόνου, και να θέσει σε λειτουργία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ο αριθμός είναι αυξημένος σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη και σχετίζεται με πρόσφατη απόφαση αποκλεισμού της κινεζικής BYD από την προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων, με το κομμάτι αυτό να μεταφέρεται για τον νέο διαγωνισμό. Ως γνωστόν, το υπουργείο είχε προχωρήσει στην α’ φάση διαγωνισμού για την προμήθεια 650 λεωφορείων («πράσινα», αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ηλεκτρικά κ.α.), με την προοπτική προσεχώς να «βγει» νέα διαδικασία για επιπλέον 650 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Στους ξεχωριστούς διαγωνισμούς όμως (5 τμήματα) για την πρώτη «φουρνιά» των λεωφορείων αφενός είχαμε περιπτώσεις όπου μικρό μέρος της διαδικασίας κηρύχθηκε άγονο καθώς δεν κατατέθηκε κάποια προσφορά, αφετέρου, μόλις προ ημερών, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «έβγαλε εκτός κάδρου» και ένα ακόμα τμήμα της προμήθειας. Η τεχνική προσφορά της BYD, που εκπροσωπείται στην Ελλάδα από την Π. Πετρόπουλος, απορρίφθηκε διότι δεν ήταν σύμφωνη με το τεχνικό δελτίο του διαγωνισμού και επομένως μη παραδεκτή.
Επρόκειτο για την προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων μήκους 12 μέτρων χαμηλότερης αυτονομίας. Σημειώνεται ότι ο εν λόγω διαγωνιζόμενος είχε υποβάλλει προσφορά και σε σκέλος της διαδικασίας για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία. Η προσφορά εκείνη επίσης είχε απορριφθεί από την Επιτροπή Αξιολόγησης, λόγω μη συμμόρφωσης με τις πρόνοιες του Διαγωνισμού (την ανέλαβε, όμως, η κινεζική Yutong, που εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου).
Κατά συνέπεια, έστω και με προβλήματα, καθυστερήσεις στην προώθηση διαδικασιών (είχε παρατηρηθεί και μπαράζ προσφυγών ανάμεσα σε εμπλεκόμενους – ενδιαφερόμενους ομίλους), αναμένεται η άφιξη των πρώτων περίπου 550 καινούργιων, πράσινων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά όχι μαζικά.
Η αρχή θα γίνει σε λίγους μήνες, με τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία να βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο του 2024, εξέλιξη που θα αποτελέσει και το πρώτο μεγάλο test για τους συγκοινωνιακούς φορείς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, δίχως να είναι σαφές το χρονοδιάγραμμα για τα υπόλοιπα.
Πλέον, όπως αναφέραμε, ο δεύτερος διαγωνισμός θα αφορά συνολικά 750 οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αυτός έχει ήδη δρομολογηθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, σχεδιάζεται ήδη και εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024. Όπως αναφέρουν από το υπουργείο, «σε κάθε περίπτωση υλοποιείται ο στρατηγικός σχεδιασμός για ανανέωση του στόλου με 1.300 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, μέχρι το τέλος της τετραετίας».
Πάντως, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλούνται να αποφασίσουν για το μείγμα των τεχνολογιών που θα επιλεγούν, καθώς το θέμα σχετίζεται και με τη δυνατότητα χρηματοδότησης, δεδομένου ότι μόνο οι πράσινες τεχνολογίες μπορούν να λάβουν ευρωπαϊκή συνδρομή. Να σημειωθεί ότι έχει ήδη γίνει λόγος για πόρους ύψους 400 εκατ. ευρώ (ΕΣΠΑ, ευρωπαϊκοί πόροι) για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Για την ιστορία, όσον αφορά σε υπόλοιπα τμήματα των διαγωνισμών της α’ φάσης, πρόσφατα δόθηκε πράσινο φως για την ανάδειξη της ιταλικής Industria Italiana Autobus ως αναδόχου για 200 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG, 12 μέτρων και τεχνολογίας EURO VI, ), ενώ έχει ήδη επιλεγεί η ολλανδική IVECO για την προμήθεια 100 οχημάτων του ίδιου τύπου, μήκους 18 μέτρων.