Το κυβερνητικό άγχος για την ακρίβεια και ο μοναχικός αγώνας
Η στήλη έγραφε χθες για το άγχος στο κυβερνητικό στρατόπεδο σε σχέση με ένα νέο γύρο ακρίβειας μετά την έκρηξη στο μεταφορικό κόστος από Ασία σε Ευρώπη λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή. Στην περίπτωση που παραταθεί η σημερινή κατάσταση για πέντε – έξι εβδομάδες η αύξηση στο κόστος μεταφοράς θα αποτυπωθεί και στις τιμές λιανικής. Ετσι θα προστεθούν νέα καπέλα στις ήδη αυξημένες τιμές αρκετών προϊόντων. Σήμερα ο πρωθυπουργός προεδρεύει σε σύσκεψη για την ακρίβεια και θα ανακοινωθούν μέτρα. Χθες έγιναν πολλές απόπειρες για να πάρουμε μια ιδέα περί των μέτρων που θα συζητηθούν αλλά είχε πέσει σιγή ασυρμάτου από το Μέγαρο Μαξίμου. Είχαν ειδοποιηθεί σχετικά και στο υπουργείο Ανάπτυξης και ο Κ. Σκρέκας με τους συνεργάτες τους απέφευγαν να σηκώσουν τα τηλέφωνα. Βέβαια, στην Ελλάδα είμαστε, όλο και κάποια διαρροή θα έχει γίνει!
Για να είμαστε, πάντως, δίκαιοι, η κυβέρνηση δεν έχει και πολλούς συμμάχους στην προσπάθεια για τη συγκράτηση των τιμών. Στην Ευρώπη βλέπουμε και παραδείγματα ισχυρών αλυσίδων οι οποίες – ακόμα και αν το κάνουν για λόγους marketing – δίνουν κάποιες μάχες με μεγάλους ομίλους των τροφίμων για να κρατήσουν χαμηλότερα τις τιμές. Οι καταναλωτές στην Ελλάδα σίγουρα θα έβλεπαν με καλό μάτι και θα επιβράβευαν αντίστοιχες πρωτοβουλίες από ισχυρούς ομίλους της λιανικής.
Οι ανακατατάξεις στον όμιλο Κοπελούζου
Στα 66 εκατ. ευρώ αποτιμήθηκε η αξία της Technoinvest της οικογένειας Κοπελούζου η οποία απορροφάται από την Damco Energy. Η Technoinvest τα τελευταία χρόνια επικεντρώθηκε στην αξιοποίηση ακινήτων με αξιόλογο χαρτοφυλάκιο στο οποίο περιλαμβάνονται και υπό κατασκευή συγκροτήματα σε Άγιο Ιωάννη και Κανάλια Μυκόνου. Η Damco Energy απορροφά και τη μικρή τεχνική εταιρεία ΚΙΩΝ ΑΤΕ του ομίλου Κοπελούζου η οποία είχε περιορισμένη δραστηριότητα και συμμετοχή στην ΑΚΡΟΚΕΦΑΛΟΣ και στην ΑΤΕΡΜΩΝ Αλβανίας που έχει τεθεί σε εκκαθάριση. Προχωρά, επίσης, στην απορρόφηση της ακόμα πιο μικρής Novaera Hellas. Το συμμάζεμα με τις συμμετοχές της Damco Energy θα συνεχιστεί καθώς η εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου διατηρεί παρουσία σε περίπου 20 θυγατρικές ή συγγενείς εταιρείες οι περισσότερες από τις οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας, αλλά και των κατασκευών όπως η REDEX.
Μέσω της Damco Energy ο όμιλος Κοπελούζου έχει κυρίαρχη θέση στον τομέα συντήρησης Ηλεκτροπαραγωγών Ζευγών, με σημαντικά συμβόλαια με τη ΔΕΗ, έχει σημαντική παρουσία στις ΑΠΕ ενώ ελέγχει το 10% της ΣΕΛΦΟΥΓΚΑ. Η τελευταία έχει το 66% του ΔΕΣΦΑ. Η Damco Energy έχει και το 20% της ΗΛΕΚΤΡΟΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ που κατασκευάζει τη θερμική μονάδα στην ακριτική πόλη με συνεταίρους την ΔΕΗ και την ΔΕΠΑ Εμπορίας. Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: Στις λογιστικές καταστάσεις της Damco Energy για το 2022 αναφέρεται πως τα συνολικά έσοδα του ομίλου από την επένδυση στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της Αλεξανδρούπολης θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ.
Μερίσματα 33,5 εκατ. ευρώ από ΔΑΑ
Τρία μέλη της οικογένειας Κοπελούζου ελέγχουν σήμερα το 5% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και θα λάβουν μερίσματα 33,5 εκατ. ευρώ λόγω και της εισαγωγής της ΔΑΑ στο ελληνικό χρηματιστήριο. Η ΔΑΑ διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ετοιμάζεται να μπει στο Χ.Α. μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Πριν την εισαγωγή οι κύριοι μέτοχοι φρόντισαν να προχωρήσουν στην είσπραξη μερισμάτων που αγγίζουν τα 670 εκατ. ευρώ, μαζί με το μέρισμα που θα μοιράσει φέτος η εταιρεία. Στη δημόσια εγγραφή που έρχεται διατίθεται το 30% του ΤΑΙΠΕΔ με το 18% – 20% να πηγαίνει στο ευρύ επενδυτικό κοινό και θεσμικούς επενδυτές, το 10% στην AviAlliance και το 1% – 2% στην οικογένεια Κοπελούζου η οποία πιθανότατα θα αυξήσει το ποσοστό της.
Ο Γιάννης Μίχος και το κουβάρι της Epsilon Net
Ο Γιάννης Μίχος της Epsilon Net έχει μέχρι στιγμής διαψεύσει όσους υποστήριζαν πως δύσκολα θα καταφέρει να διαχειριστεί το γιγάντωμα του ομίλου πληροφορικής που δημιούργησε την τελευταία τριετία και στο εννεάμηνο είχε έσοδα που φτάνουν τα 60 εκατ. ευρώ. Παρά το στραβοπάτημα του φθινοπώρου, ο επιχειρηματίας πέτυχε να βάλει συνέταιρο με σοβαρό ποσοστό την Εθνική Τράπεζα να συνεχίσει και πέρυσι το κύμα εξαγορών και να διευρύνει τη λειτουργική κερδοφορία. Τώρα όμως φαίνεται πως έρχεται η ώρα που πρέπει να ξεμπλέξει το κουβάρι του πολυδαίδαλου ομίλου που φτιάχτηκε σε πολύ μικρό χρόνο. Η ώρα του νοικοκυρέματος έρχεται καθώς η ντουζίνα επιχειρήσεων κάτω από την ομπρέλα της Epsilon Net πρέπει να μπει σε μια τάξη. Και το 2024 θα δούμε πρωτοβουλίες σε αυτό το μέτωπο αφού δεν είναι πλέον εύκολο να ανακοινώνεις ευχάριστους αριθμούς μέσω νέων εξαγορών και κυβερνητικών στηριγμάτων όπως το MyData.
Η τραγωδία του σιδηροδρόμου σε αριθμούς
Νέα απόπειρα για την ανάσταση του σιδηροδρόμου ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση, μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου όπου παρουσιάστηκε το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ, της «Σιδηροδρόμους Ελλάδος». Δε χρειάζεται να ψάξουμε πολύ για να καταλάβουμε την άθλια κατάσταση που βρίσκονται σήμερα τα τρένα στην Ελλάδα που θέλει, μάλιστα, να γίνει και κόμβος διαμετακόμισης εμπορευμάτων από την Ασία προς την Ευρώπη ή αντίστροφα. Το μερίδιο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών παραμένει αμελητέο στο σύνολο της αγοράς μεταφοράς εμπορευμάτων, μόλις 1,8%, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης είναι 17,3%. Αλλά και στην επιβατική κίνηση το μερίδιο των σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών (με βάση τα επιβατοχιλιόμετρα) είναι 0,9%, σε σύγκριση 7,9% στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βάλτε στην εξίσωση και τα περίπου 15 δισεκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν τα τελευταία τριάντα χρόνια στο σιδηροδρομικό δίκτυο και η κατάσταση γίνεται πιο δυσάρεστη. Προσθέστε και το γεγονός πως ενώ έχουν προκηρυχθεί διαγωνισμοί περί τα 4,5 δισ. ευρώ από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, λείπουν γύρω στα τρία δισ. ευρώ κονδύλια ώστε να προχωρήσουν και μελαγχολήστε ελεύθερα!
Πως (δεν) θα βγαίνουν λεφτουδάκια από κομπίνες στις ελληνικές παραλίες!
Αύριο θα ανακοινώσει ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης αναλυτικά στοιχεία για το νέο πλαίσιο χρήσης και εκμετάλλευσης αιγιαλού και παραλίας προκειμένου να μπει τέλος στις μικρές και μεγάλες κομπίνες που βλέπουμε όλοι στις ελληνικές θάλασσες. Εκτός από την εφαρμογή στο κινητό μέσω της οποίας θα μπορούν οι πολίτες να καταγγείλουν περιστατικά αυθαιρεσιών στον αιγιαλό, η αρμοδιότητα των ελέγχων φεύγει πλέον από τους δήμους και ανατίθεται στις κατά τόπους Κτηματικές Υπηρεσίες του Δημοσίου. Δεν είναι όλοι χαρούμενοι με αυτή τη ρύθμιση. Ειδικά όσοι θεωρούν πως αυτή τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από γειτονιά σε γειτονιά δε θα λύσει τα προβλήματα. Και όσοι δε συγκρατούν ένα πικρό χαμόγελο όταν συγκρίνουν τα drones που θα παρακολουθούν τις παραλίες με τους «ράμπο με τα λάπτοπ» που υποτίθεται θα έλεγχαν τις φορολογικές παραβάσεις στις τουριστικές περιοχές εδώ και δεκαετίες! Θετικό μέτρο είναι όμως η άμεση βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων για πολεοδομικές αυθαιρεσίες στον αιγιαλό.