Μπορεί τηλεμαχία να μην γίνει τελικά μεταξύ των πολιτικών αρχηγών, ωστόσο ήδη Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης έχουν ξεκινήσει τα άτυπα debate με σημείο αιχμής την οικονομία.
Χθες στην κορυφή της αντιπαράθεσης ήταν οι φόροι. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, το πρωί μιλώντας στο ραδιόφωνο, είπε ότι οι μειώσεις στην φορολογία δεν μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα διότι έχει φαγωθεί το υπερπλεόνασμα και θα ξεκινήσουν από την 1.1.2020. Ο Αλέξης Τσίπρας απάντησε το βράδυ και είπε ότι η ΝΔ δεν πρόκειται ούτε το 2019, ούτε το 2020 να προχωρήσει σε μειώσεις φόρων.
Την ίδια στιγμή πάντως δημοσιοποιήθηκαν και τα στοιχεία με την εκτέλεση του προϋπολογισμού του πρώτου 5μηνου του 2019, τα οποία και δείχνουν ότι … η προίκα φαγώθηκε και μάλλον το δίκαιο γέρνει προς την πλευρά του Κ. Μητσοτάκη.
Με βάση τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν χθες από το υπουργείο Οικονομικών παρατηρείται υπέρβαση έναντι του στόχου κατά 2,36 δισ. ευρώ. Με βάση τα ίδια στοιχεία το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται στα 916 εκατ. έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 1,447 δισ.
Η διαφορά αυτή οφείλεται σε υπέρ απόδοση της ελληνικής οικονομίας ή σε συγκυριακούς λόγους; Η απάντηση είναι μάλλον εύκολη: οφείλεται σε συγκυριακές αιτίες. Συγκεκριμένα από τα 2,36 δισ.:
- Τα 1,119 δισ. προήλθαν από την είσπραξη του τιμήματος για την επέκταση της σύμβασης του Ελευθέριος Βενιζέλος. Βέβαια το ποσό αυτό δεν μπορεί να υπολογιστεί στο αποτέλεσμα που αποδέχονται οι δανειστές.
- Επίσης θα πρέπει να υπολογιστεί και ένα ποσό περί τα 271 εκατ. ευρώ που τόνωσαν μεν τα φορολογικά έσοδα αλλά προέρχονται από τον ΦΠΑ που αντιστοιχεί στη σύμβαση του Διεθνούς Αερολιμένα. Τέτοιο ποσό δεν θα υπάρξει και του χρόνου οπότε πρέπει επίσης να αφαιρεθεί από το υπέρ πλεόνασμα ως «έκτακτο» έσοδο με εφάπαξ χαρακτήρα.
- Στα έσοδα πρέπει να υπολογιστούν και τα 644 εκατ. ευρώ από τα ANFAs (κέρδη των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα) που εισπράχθηκαν μέσα στον Μάιο. Ούτε τα ANFAs λαμβάνονται υπόψη από τους δανειστές στην διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος.
Αν λοιπόν αφαιρεθούν τα παραπάνω ποσά τότε η υπέρ απόδοση της οικονομίας, περιορίζεται στα 326 εκατ. ευρώ. Πρακτικά σημαίνει ότι βαδίζουμε ελαφρά καλύτερα από τον στόχο, αλλά σε επίπεδα που μπορεί να ανατραπεί η εικόνα ανά πάσα στιγμή δεδομένου ότι τα δύσκολα είναι μπροστά και όχι πίσω. Πιο συγκεκριμένα:
- Όλοι οι μεγάλοι φόροι της φετινής χρονιάς θα αρχίσουν να βεβαιώνονται μετά τον Ιούλιο. Από τα 51 δισ. ευρώ που πρέπει να εισπραχθούν φέτος, προς το παρόν έχουν συγκεντρωθεί μόνο τα 17.
- Δεν έχουν αποτυπωθεί οι δημοσιονομικές συνέπειες από τα μέτρα που ψήφισε η κυβέρνηση στις 15 Μαΐου. Η 13ησύνταξη, πέρασε στα έξοδα του Μαΐου και ήδη παρατηρείται υπέρβαση 255 εκατ. ευρώ έναντι του ετήσιου στόχου. Ωστόσο, οι συνέπειες που θα υπάρξουν στα έσοδα από τον ΦΠΑ, θα αρχίσουν να φαίνονται από το τέλος Ιουλίου καθώς τότε θα υποβληθούν οι πρώτες δηλώσεις που θα εμπεριέχουν τους μειωμένους συντελεστές για έναν ολόκληρο μήνα, τον Ιούνιο.
- Δεν έχουν φανεί οι συνέπειες από τις ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τις εφορίες και τα ασφαλιστικά ταμεία. Από την ρύθμιση προς την εφορία, το δημόσιο έχει εισπράξει περί τα 70 εκατ. ευρώ μέχρι τώρα αλλά δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο πόσα χρήματα έχουν εισπραχθεί από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των παρελθουσών χρήσεων. Από την συγκεκριμένη πηγή, το δημόσιο εισπράττει κάθε χρόνο πάνω από 2,8 δισ. ευρώ πέραν των 2-2,5 δισ. ευρώ που εισπράττονται από τις υποχρεώσεις που καθίστανται ληξιπρόθεσμες μέσα στο τρέχον έτος.
Από τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού που ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Οικονομικών δεν λείπουν τα και τα σημεία ανησυχίας. Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, είναι ήδη εκτός στόχων κατά 70 εκατ. ευρώ. Κανονικά, με την μείωση της ανεργίας να αποτυπώνεται στις στατιστικές, θα έπρεπε οι εισπράξεις από την παρακράτηση φόρου να είναι μεγαλύτερες και όχι μικρότερες. Φαίνεται όμως ότι η μείωση της ανεργίας γίνεται με θέσεις χαμηλά αμειβόμενες οι οποίες δεν αποφέρουν ούτε ένα ευρώ σε φόρους στο δημόσιο λόγω της μηδενικής παρακράτησης που γίνεται σε όσους αμείβονται με αποδοχές στο όριο του αφορολόγητου.