Το ΔΝΤ με νέα του έκθεση από την μία συμφωνεί με την Ελλάδα και τις Βρυξέλλες ότι οι στόχοι θα επιτευχθούν σε ότι αφορά το πλεόνασμα, από την άλλη όμως βλέπει κενό 1,1 δισ για το 2018 και «αγοράζει» χρόνο για την ετυμηγορία του σε ότι αφορά τον χρόνο μείωσης του αφορολόγητου.
Παράταση Μνημονίου
Το ενδεχόμενο παράτασης του προγράμματος που λήγει τον Αύγουστο συζητούν οι δανειστές, σύμφωνα με δημοσίευμα της Süddeutsche Zeitung του Μονάχου, η οποία και επικαλείται αποκλειστικές πληροφορίες.
Ο λόγος είναι ότι για πολλοστή φορά η ελληνική κυβέρνηση χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να υλοποιήσει τις μεταρρυθμιστικές της υποχρεώσεις.
Επιπρόσθετα το ΔΝΤ πρέπει να αποφασίσει οριστικά αν θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα, κάτι που εξαρτάται από την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, την οποία θα συμφωνήσουν οι Ευρωπαίοι.
Πλεόνασμα
Το Ταμείο στην έκθεσή του ζητάει την συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στέλνοντας μήνυμα από την Ουάσιγκτον πως τα δύσκολα για την Ελλάδα δεν έχουν τελειώσει.
Παρουσιάζοντας την έκθεση «Δημοσιονομικό Παρατηρητήριο» (Fiscal Monitor) στο πλαίσιο της Εαρινής Συνόδου του Ταμείου ο Γκασπάρ ξεκαθάρισε πως η μείωση του ελληνικού χρέους από μόνη της δεν επαρκεί για να παραμείνει σε βιώσιμη πορεία η Ελλάδα.
«Η θέση του ΔΝΤ σχετικά με τις πολιτικές που χρειάζεται η Ελλάδα για να προχωρήσει δεν έχουν αλλάξει (…) επιμένουμε στην ισορροπία μεταξύ της εφαρμογής των απαραίτητων πολιτικών και της ελάφρυνσης του χρέους και σε έναν συνδυασμό δημοσιονομικής προσαρμογής, διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και ελάφρυνσης χρέους που είναι θεμελιώδους σημασίας για να υποστηριχτεί μια βιώσιμη πορεία ανάπτυξης», είπε σχετικά.
Αν και το ΔΝΤ αναθεώρησε επί τα βελτίω τις δημοσιονομικές του προβλέψεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα της Ελλάδος το 2017 και το 2018, ωστόσο το ζήτημα της μείωσης του αφορολογήτου από την 1η Ιανουαρίου 2019 παραμένει στο τραπέζι ειδικά από τη στιγμή που το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ήδη χαρακτηρίσει αντισυνταγματικές πτυχές του ασφαλιστικού νόμου Κατρούγκαλου.
Να σημειωθεί πως Ελλάδα και θεσμοί έχουν συμφωνήσει πως το Μάιο θα δρομολογηθεί η μείωση του αφορολογήτου από το 2019, αντί το 2020 εάν το ΔΝΤ, στη βάση μιας διαφανούς αξιολόγησης κρίνει ως απαραίτητη την εφαρμογή του μέτρου προκειμένου να επιτευχθεί ο συμφωνημένος δημοσιονομικός στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% το 2019.
Παράλληλα, τον επόμενο μήνα θα αποφασιστεί και το τι θα γίνει με τα λεγόμενα αντίμετρα που έχει ήδη ψηφίσει η Βουλή και το εάν ενεργοποιηθούν θα κριθεί ξανά μετά από τη σύμφωνη γνώμη του ΔΝΤ.
Οι προβλέψεις του Ταμείου
Στην έκθεση «Δημοσιονομικό Παρατηρητήριο» το ΔΝΤ αναφέρει πως το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδος ανήλθε στο 3,7% του ΑΕΠ, έναντι εκτίμησης 1,7% που έκανε προ έξι μηνών. Για το 2018 θεωρεί πως το πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 2,9% (έναντι 3,5% που προβλέπει η ελληνική κυβέρνηση) του ΑΕΠ και όχι στο 2,2% του ΑΕΠ που ανέμενε πέρυσι τον Οκτώβριο. Η εκτίμηση του 2,9% αποκλίνει από το στόχο του προγράμματος του ESM που είναι 3,5% και δεν έχει αποσαφηνιστεί το εάν θα απαιτούν πρόσθετα μέτρα 1,1 δισ. ευρώ για να καλυφθεί η διαφορά.
Η έκθεση του ΔΝΤ προβλέπει πως το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδος από το 2019 έως το 2022 θα κινείται στο 3,5% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση, ωστόσο για το 2023 εκτιμά πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί στο 1,5% του ΑΕΠ.
Για το χρέος της γενικής κυβέρνησης το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά πως θα μειωθεί από 191,3% του ΑΕΠ το 2018 στο 181,1% του ΑΕΠ το 2019, θα περιοριστεί στο 177% του ΑΕΠ το 2020, θα υποχωρήσει στο 172,2% του ΑΕΠ το 2021, στο 168,7% του ΑΕΠ το 2022 και το 2023 θα μειωθεί στο 165,1% του ΑΕΠ. Οι εκτιμήσεις του Ταμείου για το χρέος είναι πολύ πιο απαισιόδοξες από αυτές της Κομισιόν που βλέπει το χρέος στα επίπεδα του 145% του ΑΕΠ το 2023
Κατά τις προβλέψεις του ΔΝΤ, τα μαχαίρι στις κρατικές δαπάνες θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια προκειμένου να αντισταθμίσει τη σταδιακή μείωση των φορολογικών εσόδων. Το ΔΝΤ αναμένει πως τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης θα μειωθούν από 48,8% του ΑΕΠ το 2017 και το 2018, στο 48,3% του ΑΕΠ το 2019, το 2020 στο 47,8% του ΑΕΠ, το 2021 στο 46,8% του ΑΕΠ, στο 46,5% το 2022 και στο 45,1% του ΑΕΠ το 2023.
Η μείωση των εσόδων θα αντισταθμιστεί από την περικοπή των δαπανών της γενικής κυβέρνησης. Ειδικότερα, οι δαπάνες από 48,8% του ΑΕΠ εφέτος, το 2019 θα ανέλθουν στο 48,3% του ΑΕΠ, το 2020 στο 47,7% του ΑΕΠ, το 2021 και το 2022 θα μειωθούν στο 46,7% του ΑΕΠ και το 2023 θα αυξηθούν στο 47,5% του ΑΕΠ.
Του Θανάση Παπαδή