Ιδιαίτερα προσεκτικοί χρειάζεται να είναι οι καταναλωτές στις αγορές τους την πιο εμπορική μέρα του χρόνου, την Black Friday, που φέτος θα είναι στις 29 Νοεμβρίου.
Ο καταναλωτισμός χτυπάει «κόκκινο» λόγω των εκπτώσεων της ημέρας, που ενθουσιάζουν τους πολίτες και τους παρασύρουν σε άσκοπες αγορές. Πώς μπορεί όμως κανείς να αποφύγει τον σοβαρό κίνδυνο εξαπάτησης στην Black Friday;
Συμβουλές προς τους καταναλωτές
Στόχος όλων των καταναλωτών δεν θα πρέπει να είναι μόνο οι οικονομικά συμφέρουσες, αλλά ταυτόχρονα οι έξυπνες και ασφαλείς αγορές, όπως επισημαίνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας.
Για ασφαλείς αγορές, οι καταναλωτές πρέπει να επιβεβαιώνουν την ορθότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής μέσω διαθέσιμων διαδικτυακών εργαλείων που δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων. Αυτό συμβαίνει. διότι οι εκπτώσεις κάποιες φορές είναι πλασματικές, με απώτερο σκοπό να ξεγελάσουν τους πολίτες.
Καλό θα ήταν, επίσης, στην Black Friday οι καταναλωτές να μην αγοράσουν είδη που παρουσιάζουν πολύ χαμηλές τιμές, γιατί συνήθως πίσω από τις μεγαλύτερες προσφορές κρύβονται παγίδες.
Όσον αφορά τις διαδικτυακές αγορές, καλό θα ήταν οι καταναλωτές να επιλέγουν αξιόπιστες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις και πλατφόρμες, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης και καταναλωτικές οργανώσεις.
Για να μη γίνουν θύμα ηλεκτρονικής απάτης από επιτείδιους εμπόρους, οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγξουν εάν η ηλεκτρονική σελίδα της επιχείρησης, από την οποία σκοπεύουν να αγοράσουν προϊόντα, χρησιμοποιεί ασφαλή τεχνολογία και εάν αναγράφονται σε αυτή όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης).
Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, συστήνεται η αναζήτηση για επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.
Παράλληλα, στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων θα πρέπει να συνυπολογίζονται και τα έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε οι καταναλωτές να έχουν πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής τους επιβάρυνσης.
Και όταν προχωρούν στην πληρωμή προϊόντων, είναι σημαντικό να γίνεται με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, τα οποία δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική.
Επιπρόσθετα, εάν αγοράζουν διαδικτυακά από τρίτες χώρες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης), δεδομένου ότι η Black Friday είναι ένα διεθνές εκπτωτικό γεγονός, είναι αναγκαίο να γνωρίζουν καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.
Με τις σωστές προετοιμασίες και μια ψύχραιμη προσέγγιση, κάθε καταναλωτής μπορεί να βρει τις καλύτερες προσφορές χωρίς να ξεφύγει από τον προϋπολογισμό του, εάν ακολουθήσει απλές στρατηγικές και δεν παρασυρθεί από τον ενθουσιασμό του.