Site icon NewsIT
10:17 | 09.10.24

Δημόσιο: Οι 29 αλλαγές στις μόνιμες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ – Αναλυτικά το νομοσχέδιο

Δημόσιο: Οι 29 αλλαγές στις μόνιμες  προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ – Αναλυτικά το νομοσχέδιο

Συνάντηση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία Στέφανου Κασσελάκη με το Προεδρείο του ΑΣΕΠ, Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023. (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Newsit Newsroom

Εικοσιεννέα αλλαγές στο καθεστώς των μόνιμων προσλήψεων στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ προβλέπει το νομοσχέδιο (πέρα από το μπόνους, τις αλλαγές στην αξιολόγηση κλπ.) το οποίο έφερε στη Βουλή χθες (8.10.2024) το Υπουργείο Εσωτερικών.

Μεταξύ των αλλαγών αυτών του νομοσχεδίου, το οποίο έχει προετοιμάσει επί πολλούς μήνες προηγούμενα, η Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδια για θέματα δημοσίας διοίκησης, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, προβλέπει, τη σύντμηση των προθεσμιών για όλα τα στάδια της διαδικασίας προσλήψεων. Μέρος της επιτάχυνσης αποτελεί και η δυνατότητα άντλησης των απαραίτητων δικαιολογητικών από το ΑΣΕΠ μέσω της ανάπτυξης διαλειτουργικοτήτων με Πανεπιστήμια, ΕΦΚΑ, κλπ.

Επίσης στόχος είναι η ενίσχυση με προσωπικό ορεινών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών μέσω της αυξημένης μοριοδότησης του κριτηρίου της εντοπιότητας με την απαραίτητη δέσμευση της παραμονής στη θέση διορισμού για 10 χρόνια και στην αντίστοιχη περιφερειακή ενότητα για επιπλέον 5 χρόνια.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ειδική μέριμνα για την πρόταξη των ατόμων με πιστοποιημένη επ’ αόριστο αναπηρία ποσοστού τουλάχιστον 50%. Eπίσης στις διατάξεις περιλαμβάνεται η καθιέρωση προθεσμίας για τον ετήσιο προγραμματισμό των θέσεων προσωπικού που καλύπτονται από άτομα με αναπηρία. Τυχόν άπρακτη παρέλευσή της συνεπάγεται τον συνολικό αποκλεισμό του Υπουργείου ή της Αρχής από τη συμμετοχή σε προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων του ίδιου έτους.

Εξάλλου προβλέπεται η θέσπιση κωλύματος συμμετοχής για τρία χρόνια σε νέα διαγωνιστική διαδικασία, για όσους διορίστηκαν, αλλά δεν αποδέχθηκαν τον διορισμό τους ή παραιτήθηκαν εντός 12 μηνών από την πρόσληψή τους. Παραπέρα, στις διατάξεις περιλαμβάνεται η πλήρωση των θέσεων που έχουν εγκριθεί βάσει του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων για τα έτη 2024 και 2025, από επιτυχόντες του 1ου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τους επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού της ΑΑΔΕ.

Πιο αναλυτικά, το νομοσχέδιο σε σχέση με την επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ προβλέπει:

  1. Η απόφαση κατανομής θέσεων ΑμεΑ εκδίδεται εντός προθεσμίας ενός μηνός από την κοινοποίηση της ΠΥΣ με την οποία εγκρίνεται ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων. Σε περίπτωση δε άπρακτης παρέλευσης της εν λόγω προθεσμίας, το σύνολο των φορέων του οικείου Υπουργείου ή η Ανεξάρτητη Αρχή αποκλείονται από τη συμμετοχή σε προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων του ίδιου έτους.
  2. Σε σχέση με τους ΑμεΑ προβλέπεται ότι για την κατάταξή τους κατά τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων ΑμεΑ προτάσσονται εκείνοι που έχουν επ’ αόριστον πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% έναντι εκείνων με πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% ορισμένης διάρκειας
  3. Η Έκδοση της απόφασης κατανομής θέσεων ΑμεΑ εκδίδεται εντός προθεσμίας ενός μηνός από την κοινοποίηση της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου με την οποία εγκρίνεται ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων. Σε περίπτωση δε άπρακτης παρέλευσης της εν λόγω προθεσμίας, το σύνολο των φορέων του οικείου Υπουργείου ή η Ανεξάρτητη Αρχή αποκλείονται από τη συμμετοχή σε προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων του ίδιου έτους. Στόχος της ρύθμισης είναι η επιτάχυνση του καθορισμού των προβλεπόμενων θέσεων για άτομα με αναπηρία από κάθε φορέα, προκειμένου να επιταχυνθεί ακολούθως και η κάλυψή τους. Περαιτέρω, στο πλαίσιο λήψης μέριμνας και προστασίας των ΑμεΑ προβλέπεται ότι για την κατάταξή τους κατά τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων ΑμεΑ προτάσσονται εκείνοι που έχουν επ’ αόριστο πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% έναντι εκείνων με πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50% ορισμένης διάρκειας.
  4. Ενίσχυση της μοριοδότησης του κριτηρίου της εντοπιότητας για την πρόσληψη σε φορείς του Δημοσίου σε νησιωτικούς, ορεινούς και ηπειρωτικούς δήμους της χώρας, προκειμένου να διευκολυνθεί η στελέχωσή τους με ανθρώπινο δυναμικό που κατοικεί μόνιμα σε αυτούς. Ταυτόχρονα, ως εύλογο αντίβαρο του ευεργετήματος που λαμβάνουν οι υποψήφιοι, ήτοι της αυξημένης μοριοδότησης της εντοπιότητας, καθορίζεται συνολική υποχρεωτική δεκαπενταετής παραμονή, η οποία διασπάται σε παραμονή δεκαετούς διάρκειας σε υπηρεσίες εντός των γεωγραφικών ορίων του Δήμου του οποίου έγινε χρήση του κριτηρίου της εντοπιότητας και σε παραμονή πενταετούς διάρκειας σε υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας όπου βρίσκεται ο οικείος Δήμος διορισμού. Περαιτέρω, για λόγους επιτάχυνσης της διαδικασίας η απόδειξη της μόνιμης κατοικίας λαμβάνει χώρα μέσω της άντλησης των απαραίτητων στοιχείων από το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ.
  5. Εισαγωγή υποχρεωτικής μαγνητοφώνησης και απομαγνητοφώνησης της ατομικής συνέντευξης για την πρόσληψη Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού και σύνταξης κοινής αιτιολογίας βαθμολόγησης από τα μέλη της Επιτροπής, εφόσον η βαθμολογία δεν παρουσιάζει μεγάλη απόκλιση.
  6. Εισαγωγή δυνατότητας απόδοσης ενός τυχαίου αριθμού ανά προκήρυξη και σε κάθε υποψήφιο με σκοπό την επίλυση τυχόν ισοβαθμίας μεταξύ υποψηφίων, μετά από την εξάντληση όλων των προβλεπόμενων κατά περίπτωση κριτηρίων. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα, με απόφαση του ΑΣΕΠ, σε διαδικασίες με εκτιμώμενη αθρόα συμμετοχή, η σειρά κατάταξης των ισοβαθμούντων υποψηφίων να καθορίζεται βάσει τυχαίου αριθμού που θα λαμβάνουν οι υποψήφιοι ηλεκτρονικά κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησής τους, ώστε να διασφαλίζεται και στην περίπτωση αυτή η αντικειμενικότητα και η αξιοπιστία του συστήματος προσλήψεων.
  7. Αύξηση από 5 σε 10 έτη του απαιτούμενου διαστήματος που πρέπει να έχει παρέλθει από τον διορισμό ή την πρόσληψη ενός δημοσίου υπαλλήλου, προκειμένου να έχει δικαίωμα συμμετοχής σε νέα διαδικασία πλήρωσης θέσεων ίδιας ή κατώτερης κατηγορίας από αυτή στην οποία ήδη υπηρετεί.
  8. Η άντληση των δικαιολογητικών από το μητρώο υποψηφίων του ΑΣΕΠ γίνεται με ευθύνη του υποψηφίου, δεδομένου ότι ο ίδιος αποφασίζει από το σύνολο των δικαιολογητικών που έχει καταχωρίσει στο μητρώο ποιο ή ποια επιθυμεί να υποβάλει στο πλαίσιο συγκεκριμένης προκήρυξης του ΑΣΕΠ. Δικαιολογητικά καταχωρισμένα στο μητρώο υποψηφίων του ΑΣΕΠ σύμφωνα με το άρθρο 55 του ν. 4765/2021 δεν ελέγχονται εκ νέου από την Αρχή ως προς την ακρίβεια και γνησιότητά τους. Σε περίπτωση υποβολής ψευδών δικαιολογητικών, ο υποψήφιος, πέραν του αποκλεισμού του από την τρέχουσα διαδικασία, αποκλείεται και από κάθε επόμενη διαδικασία πλήρωσης θέσεων για διάστημα πέντε ετών.
  9. Εισαγωγή κωλύματος συμμετοχής επί τριετία σε νέα διαδικασία κάλυψης θέσεων σε φορείς του Δημοσίου για όποιον, ενώ διορίστηκε, δεν αποδέχτηκε τον διορισμό ή παραιτήθηκε εντός 12 μηνών από την πρόσληψή του.
  10. Μειώση από είκοσι 20 σε 15 ημέρες της προθεσμίας για την υποβολή των δικαιολογητικών διορισμού υποψηφίου. Μείωση από 30 σε 20 ημέρες της προθεσμία διορισμού ή πρόσληψης από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δικαιολογητικών. Εισαγωγή απώτατου χρονικό ορίου τριετίας για τη διαδικασία αναπληρώσεων σε μία προκήρυξη από επιλαχόντες.
  11. Χρονική αποσύνδεση της συγκρότησης της Κεντρικής Επιτροπής Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ χρονικά από τη δημοσίευση της προκήρυξης ενός γραπτού διαγωνισμού.
  12. Αύξηση από 10 σε 15 έτη της υποχρέωσης παραμονής διορισθέντων ή προσληφθέντων στο δημόσιο που έκαναν χρήση της εντοπιότητας, σε ομοιομορφία. Ομοίως, τροποποιείται και ο τρόπος απόδειξης της μόνιμης κατοικίας του υποψηφίου που κάνει χρήση της εντοπιότητας. Η υποχρέωση υποβολής βεβαίωσης μόνιμης κατοικίας αντικαθίσταται από την άντληση της σχετικής πληροφορίας από το Φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ.
  13. Εισαγωγή της υποχρεωτικής μαγνητοφώνησης και απομαγνητοφώνηση της ατομικής συνέντευξης για την πρόσληψη προσωπικού επί θητεία και σύνταξης κοινής αιτιολογίας βαθμολόγησης από τα μέλη της Επιτροπής, εφόσον η βαθμολογία δεν παρουσιάζει μεγάλη απόκλιση.
  14. Άντληση στοιχείων που αποδεικνύουν τη μόνιμη κατοικία υποψηφίου από το φορολογικό μητρώο που διαχειρίζεται η ΑΑΔΕ.
  15. Το σύνολο της διαδικασίας πλήρωσης θέσεων προσωπικού ορισμένου χρόνου, και όχι μόνο η υποβολή δικαιολογητικών, διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Εσωτερικών. Για λόγους περαιτέρω επιτάχυνσης των διαδικασιών πλήρωσης θέσεων ΙΔΟΧ στην εν λόγω πλατφόρμα θα έχει πρόσβαση το σύνολο των εμπλεκομένων, δηλαδή οι υποψήφιοι, το ΑΣΕΠ και οι αρμόδιοι φορείς στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.
  16. Παροχή δυνατότητα στο ΑΣΕΠ, κατ’ εξαίρεση των ισχυουσών διατάξεων του ν. 3130/2003 (A’ 76) περί μισθώσεων ακινήτων για στέγαση δημοσίων υπηρεσιών και του ν. 4412/2016, περί δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, της σύναψης συμβάσεων μίσθωσης ακινήτων και προμηθειών και παροχής υπηρεσιών με απευθείας ανάθεση τηρουμένου του ορίου της περ. β) του άρθρου 5 του ν. 4412/2016, με την εταιρεία «ΔΕΘ-HELEXPO AE”. Η συγκεκριμένη δυνατότητα παρέχεται στο ΑΣΕΠ αποκλειστικά για την πρώτη, μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και όχι πέραν του έτους 2025, διενέργεια των διαδικασιών πλήρωσης θέσεων προσωπικού και επιλογής διοικήσεων και στελεχών του Δημοσίου. Λαμβάνεται, ιδιαιτέρως, υπόψη το γεγονός ότι η ως άνω εταιρεία είναι η μόνη που διαθέτει τους αναγκαίους χώρους και τον εξοπλισμό για τη διεξαγωγή των ηλεκτρονικών διαγωνισμών του ΑΣΕΠ τόσο στη Β. Ελλάδα όσο και στην Αττική ώστε να υποδεχθεί μεγάλο αριθμό υποψηφίων.
  17. Η παροχή αποζημίωσης των στελεχών του ΑΣΕΠ για την απασχόλησή τους σε διαδικασίες πλήρωσης θέσεων διευκρινίζεται ότι δεν αφορά μόνον τις διαδικασίες που διενεργούνται βάσει του ν. 4765/2021 αλλά και εκείνες που διεξάγονται βάσει ειδικότερων διατάξεων.
  18. Κάλυψη των θέσεων του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων των ετών 2022, 2023, 2024 και 2025 από τους επιτυχόντες του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού της υπό στοιχεία 2Γ/2022 πρόσκλησης/προκήρυξης του ΑΣΕΠ σύμφωνα με τη βαθμολογία τους στη γραπτή εξέταση και τις προσαυξήσεις του άρθρου 12 του ν. 4765/2021. Επιπλέον, για την άμεση κάλυψη κενών θέσεων της Α.Α.Δ.Ε. προβλέπεται η δυνατότητα απορρόφησης επιτυχόντων της υπό στοιχεία 1Γ/2022 Προκήρυξης ΑΣΕΠ. Τέλος, προς εκκαθάριση των προς πλήρωση θέσεων των Προκηρύξεων 2ΓΒ/2023 και 3ΓΒ/2023 του Α.Σ.Ε.Π. ρητά ορίζεται ότι μετά από τρία αιτήματα αντικατάστασης/αναπλήρωσης, οι εν λόγω θέσεις επαναπροκηρύσσονται.
  19. Σύντμηση της προθεσμίας διορισμού από 30 σε 20 ημέρες από την υποβολή των δικαιολογητικών διορισμού και, σε κάθε περίπτωση εντός 3 αντί 4 μηνών, όπως ισχύει σήμερα, από την έκδοση των πινάκων διοριστέων.
  20. Μείωση από 30 σε 10 ημέρες της προθεσμίας κοινοποίησης της πράξης διορισμού στον διοριζόμενο, από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Επιπλέον, εισάγεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής κοινοποίησης, αντί αποκλειστικά επίδοσης, εφόσον ο διοριζόμενος έχει επιβεβαιώσει τα στοιχεία επικοινωνίας του κατά την υποβολή της αίτησής του.
  21. Εναρμόνιση της διάταξη του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων περί κατάρτισης υπαλληλικής σχέσης, με τη διάταξη του ίδιου Κώδικα για την ορκωμοσία και ανάληψη υπηρεσίας, στην οποία ήδη προβλέπεται η εναλλακτική της διαβεβαίωσης αντί του όρκου για την ανάληψη υπηρεσίας.
  22. Εισαγωγή στον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων (ν. 3528/2007), της δυνατότητας να επιλέξουν οι διοριζόμενοι υπάλληλοι τη διαβεβαίωση αντί του όρκου, χωρίς να απαιτείται να δηλώσουν ότι δεν πρεσβεύουν καμία θρησκεία ή ότι πρεσβεύουν θρησκεία που δεν επιτρέπει τον όρκο. Περαιτέρω, στο πλαίσιο της επιτάχυνσης των διαδικασιών διορισμού μειώνεται η προθεσμία για την ανάληψη υπηρεσίας από ένα μήνα σε είκοσι ημέρες.
  23. Μείωση της προθεσμίας της δημοσίευσης των πράξεων διορισμού των δημοσίων υπαλλήλων από 3 μήνες σε 2 από τη δημοσίευση της απόφασης κατανομής. Περαιτέρω, ορίζεται ρητά ότι η μη τήρηση της προθεσμίας αυτής δεν δύναται να οδηγεί σε ακυρότητα της πράξης διορισμού, δηλαδή σε βάρος του διοριζόμενου.
  24. Σύντμηση της προθεσμίας διορισμού από 30 σε 30 ημέρες από την υποβολή των δικαιολογητικών διορισμού και, σε κάθε περίπτωση εντός 3 αντί 4 μηνών, όπως ισχύει σήμερα, από την έκδοση των πινάκων διοριστέων.
  25. Διαγραφή από τον Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων της πρόβλεψης για τη δημοσίευση της περίληψης του διορισμού στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης,, επικαιροποιείται η διάταξη με τη διαγραφή της πρόβλεψης των κοινοτικών υπαλλήλων, καθώς πλέον δεν υφίστανται κοινοτικοί υπάλληλοι παρά μόνο δημοτικοί.
  26. Μεταφορά της πρόβλεψης περί δημοσίευσης της περίληψης του διορισμού από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μείωση (στον Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων) από 30 σε 10 ημέρες της προθεσμίας κοινοποίησης της πράξης διορισμού στον διοριζόμενο, από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, όπως αντίστοιχα προτείνεται και για τον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων με το προωθούμενο νομοσχέδιο. Επίσης προβλέπεται δυνατότητα ηλεκτρονικής κοινοποίησης, αντί αποκλειστικά επίδοσης, εφόσον ο διοριζόμενος έχει επιβεβαιώσει τα στοιχεία επικοινωνίας του κατά την υποβολή της αίτησής του, όπως αντίστοιχα προτείνεται και για τον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων.
  27. Εναρμόνιση της διάταξης του Κώδικα Δημοτικών Υπαλλήλων περί κατάρτισης υπαλληλικής σχέσης, με τη διάταξη του ίδιου Κώδικα για την ορκωμοσία και ανάληψη υπηρεσίας, στην οποία ήδη προβλέπεται η εναλλακτική της διαβεβαίωσης αντί του όρκου για την ανάληψη υπηρεσίας.
  28. Εισαγωγή της δυνατότητας να επιλέξουν οι διοριζόμενοι υπάλληλοι τη διαβεβαίωση αντί του όρκου, χωρίς να απαιτείται να δηλώσουν ότι δεν πρεσβεύουν καμία θρησκεία ή ότι πρεσβεύουν θρησκεία που δεν επιτρέπει τον όρκο. Περαιτέρω, στο πλαίσιο της επιτάχυνσης των διαδικασιών διορισμού μειώνεται η προθεσμία για την ανάληψη υπηρεσίας από ένα μήνα σε είκοσι ημέρες.
  29. Οι νέες ρυθμίσεις δεν καταλαμβάνουν εκκρεμείς προκηρύξεις, ήτοι προκηρύξεις που δημοσιεύτηκαν προ της έναρξης ισχύος του παρόντος νομοσχεδίου. Επιπλέον, ορίζεται ότι ειδικά για την αποζημίωση που λαμβάνει το προσωπικό του ΑΣΕΠ για τις διαγωνιστικές διαδικασίες που διεξάγονται κατά το τελευταίο τετράμηνο του έτους 2024 και το έτος 2025, δεν εφαρμόζεται το όριο της παρ. 5 του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 ενώ, λόγω του συνεχιζόμενου φόρτου εργασίας του ΑΣΕΠ και της παροχής υπερωριακής απασχόλησης, προβλέπεται η εφαρμογή του άρθρου περί υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων του ΑΣΕΠ και του προσωπικού γραμματειακής, διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης Επιτροπών Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου, Ε.Υ.Σ. και ΕΙ.Σ.Ε.Π., για τα επόμενα έτη 2025, 2026 και 2027.

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version