Ανοιχτό αφήνουν το ενδεχόμενο να προσδιοριστούν νέα κριτήρια προσδιορισμού των χρεών προς τον ΕΦΚΑ ως ανεπίδεκτα είσπραξης αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Εργασίας.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με σημερινές πληροφορίες, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) θα προχωρήσει σε ανατροπές στα κριτήρια και τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να χαρακτηριστούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο ως ανεπίδεκτα είσπραξης.
Συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις ξεκινά η φορολογική αρχή και έπεται η ασφαλιστική. Αυτό σημαίνει πως το ενδεχόμενο μεταφοράς του νέου μοντέλου χαρακτηρισμού των χρεών από την ΑΑΔΕ στον ΕΦΚΑ είναι ανοιχτό.
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν σε ό,τι αφορά τόσο τα φορολογικά (πχ 26 δισ. ευρώ επί συνόλου 107 δισ. ευρώ) και όσο τα ασφαλιστικά χρέη, τα ανεπίδεκτα είσπραξης ποσά είναι πιθανόν πολύ μεγαλύτερα από αυτά που, κατά καιρούς, δημοσιεύει, βάσει πληροφοριών, ο τύπος.
Σημειώνεται πως εισπράξιμα χρέη είναι αυτά που μπορούν να εισπραχθούν – κυρίως με ένδικα μέσα.
Ανεπίδεκτα είναι π.χ. τα χρέη επιχειρήσεων που έχουν κλείσει εδώ και χρόνια και τα περιουσιακά τους στοιχεία έχουν ήδη ρευστοποιηθεί (δηλαδή δεν υπάρχουν), σημειώνουν οι ίδιες, συμπληρώνοντας πως δεν υπάρχει ακόμη αντίστοιχη εκτίμηση για τα χρέη του ΕΦΚΑ.
Ανεπίσημες πάντως εκτιμήσεις αναφέρουν πως τα εκτός ρύθμισης χρέη τα οποία θα μπορούσε να εισπραχθούν ήταν πριν την πανδημία γύρω στα 5 δισ. ευρώ.
Δεδομένου, ότι τα χρέη στο ΚΕΑΟ αυξήθηκαν μεταξύ 2019 – 2024 κατά 30% -35%, ενδεχομένως να έχουν αυξηθεί τα εισπράξιμα κατά το αντίστοιχο ποσοστό, φτάνοντας στα 7 δισ. ευρώ, αναφέρουν αναλυτές στο newsit.gr.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΚΕΑΟ (α’ τρίμηνο του 2024), τα ρυθμισμένα χρέη ανέρχονται 4,5 δισ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει πως ως μη εισπράξιμα θα μπορούσαν να θεωρηθούν χρέη ακόμα και στα… 36 δισ. ευρώ ή αλλιώς 3 στα 4 του συνόλου.