Σημαντική αύξηση σημείωσε το 2022 η δαπάνη των νοικοκυριών για ιδιωτικά φροντιστήρια, σύμφωνα με έρευνα την οποία παρουσίασε χθες (31.3.25) το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ.
Σύμφωνα με το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ, μέσα στην δεκαετία η δαπάνη για φροντιστήρια πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει 4πλασιαστεί: από 6,1 εκατ. ευρώ το 2013 έχει ανέλθει σε 26,1 εκατ. ευρώ το 2023. Μόνο για την τελευταία διετία η αύξηση που παρουσιάζει είναι περίπου 38%.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η δαπάνη για φροντιστήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έως το 2021 καταγράφει μια φθίνουσα πορεία (-20,5%), ενώ την τελευταία διετία αυξάνεται απότομα (+35%).
Η δαπάνη για φροντιστήρια τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έως το 2017 καταγράφει μια αυξητική πορεία (+91%) και στη συνέχεια βαίνει μειούμενη έως και το 2021 (-78%). Την τελευταία διετία, ωστόσο, παρουσιάζει συνολική αύξηση κατά 43%.
Η δαπάνη για φροντιστήρια ως ποσοστό των συνολικών αγορών των νοικοκυριών παρέχει μια εικόνα του οικονομικού βάρους που φέρουν οι οικογένειες για την εξωσχολική υποστήριξη των παιδιών τους. Μέχρι και το 2021, το μερίδιο των αγορών των νοικοκυριών που αφορά τα φροντιστήρια κυμαίνεται σε σταθερά επίπεδα και αντιστοιχεί στο 0,6% του συνόλου των αγορών τους, καταγράφοντας μια μικρή πτώση την περίοδο της πανδημίας (2019-2021).
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ωστόσο, το 2022 αυξάνεται σημαντικά (+25,5%) και διαμορφώνεται στο 0,7%., ενώ παραμένει σε αυτό το επίπεδο και την τελευταία χρονιά. Λαμβάνοντας υπόψη ότι συνολικά μέσα στη δεκαετία το σύνολο των ετήσιων αγορών των νοικοκυριών καταγράφει πραγματική αύξηση 2,3%, είναι εμφανής η σταθερή και, ίσως αυξανόμενη, σημασία των φροντιστηρίων στην εκπαιδευτική πορεία των Ελλήνων μαθητών.
Το ψηφιακό φροντιστήριο του Υπουργείου Παιδείας
Την ίδια ώρα που σημειώνεται αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών, σε ανάπτυξη βρίσκεται η εναλλακτική που έχει δώσει το Υπ. Παιδείας, δηλαδή το δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο.
Σήμερα, Τρίτη 1 Απριλίου 2025, ξεκινούν οι συστηματικές επαναλήψεις και τα τεστ προσομοιώσεων με διαγωνίσματα προσομοίωσης Πανελλαδικών Εξετάσεων για τα Γενικά και τα Επαγγελματικά Λύκεια στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, καθώς το τέλος του Μαρτίου σηματοδότησε και την ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης για τα 45 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
«Το ψηφιακό φροντιστήριο είναι μια σπουδαία συλλογική κατάκτηση στο χώρο της εκπαίδευσης που “ρίζωσε”, όπως ακριβώς είχε προβλέψει και ο πρωθυπουργός τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν άρχισε η λειτουργία του», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη.
Όπως ανέφερε η υπουργός, μέσα στον μήνα Μάρτιο, ο αριθμός των μαθητών και μαθητριών που αξιοποίησαν το ψηφιακό φροντιστήριο από την Ελλάδα και το εξωτερικό ξεπέρασε τους 49.000.
«Το Ψηφιακό Φροντιστήριο συμπυκνώνει την απόλυτη δέσμευση της κυβέρνησης να παρέχουμε σε όλα τα παιδιά και σε όλες τις οικογένειες, όπου κι αν ζουν, εντελώς δωρεάν συμπληρωματική εκπαίδευση και συστηματική προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις», επεσήμανε η κ. Ζαχαράκη. Αξίζει να σημειωθεί, δε, ότι τα μαθήματα από σήμερα, 1η Απριλίου, έχουν στόχο να ενισχύσουν την εξοικείωση των μαθητών με τις εξετάσεις και θα συνεχίζονται μέχρι και μια μέρα πριν την κάθε Πανελλαδική Εξέταση.
Η υπουργός έκανε ειδική μνεία στους 75 εκπαιδευτικούς που το στελεχώνουν: «Ευχαριστώ τους εξαιρετικούς εκπαιδευτικούς μας, που με το έργο τους διαμορφώνουν το μέλλον και προσφέρουν ανεκτίμητη αξία στην κοινωνία. Εργαζόμαστε από τώρα ώστε να προσφέρουμε ακόμη περισσότερα στις οικογένειες και τους μαθητές, την επόμενη σχολική χρονιά», ανέφερε η κ. Ζαχαράκη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, περισσότεροι από 49.000 μαθητές Ελλάδας και εξωτερικού παρακολούθησαν ζωντανά τα μαθήματα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου κατά τον μήνα Μάρτιο, με τους μαθητές της περιφέρειας της Αττικής να φτάνουν τους 12.500, της Κύπρου τους 1.500, ενώ της νησιωτικής Ελλάδος «άγγιξαν» τους 3.650.
Από πλευράς υπουργείου Παιδείας, άλλωστε, είχε δοθεί ιδιαίτερη έμφαση από την πρώτη στιγμή σε ό,τι αφορά την όσο το δυνατόν ευρύτερη πρόσβαση στο Φροντιστήριο, και για αυτό, εκφράζεται ιδιαίτερη ικανοποίηση που η δωρεάν αυτή παροχή έτυχε θερμής υποδοχής και σε απομακρυσμένες περιοχές, αλλά και στην ομογένεια. Επιπλέον, τα μαθήματα παρέχονται και στη νοηματική γλώσσα, ενώ αναρτώνται στην πλατφόρμα υποτιτλισμένα, ώστε να είναι προσβάσιμα σε όλους.
Πιο αναλυτικά, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων μαθητών στην ψηφιακή πλατφόρμα ασύγχρονης υποστήριξης είναι περίπου 21.000, στα ακόλουθα μαθήματα:
ΓΕΛ: Νεοελληνική Γλώσσα: 2.853, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα: 1.189, Λατινικά: 1.075, Ιστορία: 1.062, Μαθηματικά: 2.004, Χημεία: 1.381, Φυσική: 1.521, Βιολογία: 971, Πληροφορική: 1.879, Οικονομία: 1.179.
ΕΠΑΛ: Οικοδομική: 72, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας: 221, Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις: 98, Άλγεβρα: 856, Νέα Ελληνικά: 822, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων: 159, Αρχές Βιολογικής Γεωργίας: 100, Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης: 45, Δίκτυα Η/Υ: 317, Ηλεκτροτεχνία ΙΙ: 123, Ηλεκτρικές Μηχανές: 117, Στοιχεία Μηχανών: 187, Μηχανές Εσωτερικής Καύσης: 129, Ανατομία- Φυσιολογία: 438, Υγιεινή: 386.
ΕΝΕΕΓΥΛ: Δίκτυα Η/Υ: 317, Φυσική: 46.
ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Ιταλικά: 107, Ισπανικά: 105, Γαλλικά: 68, Γερμανικά: 74, Αγγλικά: 338, Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία: 141, Γραμμικό Σχέδιο: 162, Ελεύθερο Σχέδιο: 151.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, περίπου το 50% των υποψηφίων μαθητών και αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 (εκ των 101.768 συνολικά) έχει παρακολουθήσει το Ψηφιακό Φροντιστήριο, στην διαδρομή επιτυχούς προετοιμασίας του για την συμμετοχή στις εξετάσεις.
Έτσι, από σήμερα, 1η Απριλίου αρχίζουν εντατικά οι συστηματικές επαναλήψεις και θα επεξηγούνται βήμα – βήμα οι τρόποι επίλυσης των θεμάτων στα διαγωνίσματα προσομοίωσης για κάθε Πανελλαδικώς Εξεταζόμενο Μάθημα. Τα μαθήματα θα σταματούν μία μέρα πριν την κάθε πανελλαδική εξέταση.