Μεγαλύτερο χρονικό διάστημα απ’ όσο υπολογίζονταν, ακόμη και σε σχέση με το… «ξεχειλωμένο» χρονοδιάγραμμα, θα χρειαστεί η ανακαίνιση 14 συρμών του Ηλεκτρικού (μια σύμβαση αξίας σχεδόν 65 – 70 εκατ. ευρώ), δηλαδή της Γραμμής 1 του Μετρό, που κάνει τη διαδρομή Πειραιάς – Κηφισιά.
Με τα νέα βαγόνια να μην φαίνεται να μπαίνουν στα δρομολόγια πριν περάσουν σχεδόν 17 – 18 μήνες. Και αυτό, υπό την προϋπόθεση να μην «εκτροχιαστεί» πλήρως η σύμβαση και πάμε σε νέα διαδικασία. Πρόσφατα, το newsit.gr είχε αναδείξει τις καθυστερήσεις στη διαδικασία ανακαίνισης των 14 συρμών του Ηλεκτρικού, ηλικίας 40 ετών, έργου που μπορεί να επαναφέρει σε κυκλοφορία ακόμη και 7 – 8 συρμούς που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας,
Κι ενώ θεωρητικά θα έπρεπε ήδη να έχουν γίνει βήματα προόδου από τον ανάδοχο (Ισπανικός όμιλος, η Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) και τα πρώτα βαγόνια να κάνουν τα δοκιμαστικά τους μέσα στο φετινό καλοκαίρι, βάσει αρχικού προγραμματισμού, αυτό δεν συνέβη ποτέ.
Ωστόσο, κι ενώ με το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα η παράδοση του πρώτου ανακαινισμένου συρμού μεταφέρθηκε για τους πρώτους μήνες του 2025, τελικά η πραγματικότητα είναι χειρότερη. Σύμφωνα απ’ όσα πηγάζουν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός αναμένεται να είναι έτοιμος τον Δεκέμβριο του 2025. Πλέον, η ανακαίνιση των 14 συρμών του Ηλεκτρικού καθυστερεί ήδη πάνω από 10 μήνες, εν αναμονή της κρίσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Όπως είχαμε αναδείξει, ο ιδιώτης ζητούσε επικαιροποιήσεις προϋπολογισμού (πάνω από 6 εκατ. ευρώ) και χρονοδιαγραμμάτων, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) ανέλαβε πρωτοβουλίες, υπήρξαν πισωγυρίσματα με το Ελεγκτικό Συνέδριο που δεν έδινε το «πράσινο φως» για επιπλέον αύξηση κόστους. Πλέον, αναμένεται η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλά ήδη έχει χαθεί χρόνος. Επίσης, προβλήματα υπήρχαν και με ντόπιο υπεργολάβο, στο εργοστάσιο του οποίου στον Βόλο θα γίνονταν οι απαραίτητες εργασίες.
Η Γραμμή 1 (παλιός ΗΣΑΠ – Ηλεκτρικός) έχει προβλήματα λόγω έλλειψης συρμών, συνεχόμενων βλαβών που βγάζουν τρένα εκτός λειτουργίας. Χρειάζονται 24 συρμοί για να βγουν τα δρομολόγια, ωστόσο, υπάρχουν 21 διαθέσιμοι. Και βέβαια, πολλοί συρμοί δεν έχουν καν κλιματισμό.
Σύμφωνα μάλιστα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γίνεται προσπάθεια να καταγραφούν οι ελλείψεις και οι ανάγκες ώστε να μην υπάρχουν τρένα δίχως κλιματισμό. Ωστόσο, παρά τις καλές προθέσεις του Υπουργείου ή των αρμόδιων συγκοινωνιακών φορέων, υπάρχει μια ακόμα σκληρή πραγματικότητα. Η εγκατάσταση συστήματος κλιματισμού στους 28 συρμούς της σειράς 1 του Μετρό ίσως και να απαιτεί πόρους άνω των 30 εκατ. ευρώ αλλά και περίοδο έως ενάμιση έτος ώστε να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες, εάν και εφόσον εξασφαλιστούν τα κονδύλια.