Τα πάνω κάτω έρχονται στον τρόπο λειτουργίας των συγκοινωνιών, όπου μεταξύ άλλων αναμένεται να αλλάξει και ο τρόπος επιδότησής τους από πλευράς ελληνικού κράτους.
Όπως αναφέρθηκε σε εκδήλωση του Υπερταμείου με τις ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, σκοπός είναι να περάσουμε από το μοντέλο επιδότησης κόστους, σε ένα νέο μοντέλο όπου θα επιδοτείται η ποιότητα των υπηρεσιών των συγκοινωνιών.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά: Έως τώρα το κράτος επιδοτεί τα ελλείμματα των συγκοινωνιών, κλείνοντας τις «τρύπες» στον προϋπολογισμού τους, οι οποίες σχηματίζονταν αφενός από την εκτεταμένη εισιτηριοδιαφυγή, αφετέρου από τα μέτρα κοινωνικής πολιτικής για την στήριξη των πλέον ευάλωτων επιβατών.
Τώρα, η λογική που θα διέπει την κρατική επιδότηση θα αφορά σε αποζημίωση των εταιρειών συγκοινωνιών για να είναι προσιτά στους πολίτες χωρίς να «μπαίνουν μέσα», δημιουργώντας έναν νέο μηχανισμό συντονισμού που θα υπολογίζει πόσα θα πρέπει να παρέχει το κράτος σε συνάρτηση με το παρεχόμενο level of service των ΜΜΜ.
Σκοπός είναι εντός του 2024 να υπάρξουν οι απαραίτητες συμφωνίες, έτσι ώστε από το 2025 να αρχίσει να εφαρμόζεται το νέο μοντέλο τηρώντας συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Μάλιστα, το πλάνο κινείται σε πέντε άξονες:
- Βελτίωση επιπέδου υπηρεσιών
- Ανάπτυξη ψηφιακής εμπειρίας
- Αίσθημα ασφάλειας επιβατών
- Ενίσχυση δέσμευσης προσωπικού
- Εισαγωγή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας
Ο απώτερος στόχος πίσω από τον ανωτέρω σχεδιασμό αφορά στην αναβάθμιση των υπηρεσιών που απολαμβάνει ο πελάτης μαζί με την συνολική του εμπειρία, χωρίς όμως να υπάρξει επιβάρυνση στο εισιτήριο εξαιτίας αυτού.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στην εκδήλωση του Υπερταμείου, η Αθήνα έχει το φθηνότερο εισιτήριο μόνο μετά την Πράγα (1,20 έναντι 1,18 ευρώ), αν εξαιρεθούν πόλεις όπως το Ταλίν της Εσθονίας, το Λουξεμβούργο και η Μάλτα όπου παρέχονται δωρεάν τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας. Έτσι, σκοπός είναι να βελτιωθούν οι υπηρεσίες χωρίς να πάψουμε να κατέχουμε την υψηλή θέση στην κατάταξη με ένα από τα φθηνότερα εισιτήρια στην Ευρώπη.