«Βέλος στην φαρέτρα» των δανειοληπτών για την προστασία της κατοικίας τους αποτελούν οι απευθείας διμερείς συμφωνίες με τις τράπεζες ή τους servicers, προκειμένου να ρυθμίσουν τις οφειλές τους ανάλογα με την πολιτική του κάθε οργανισμού.
Το παραπάνω, άλλωστε, είναι και η πρώτη δυνατότητα που έχουν στη διάθεσή τους οι δανειολήπτες ανάμεσα στα 7 «εργαλεία» του προγράμματος του υπουργείου Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ), «Κρατάμε την Ελπίδα – Κρατάμε το Σπίτι μας» για την προστασία κατοικίας.
Η δυνατότητα αυτή που δίδεται με γνώμονα την διευκόλυνση των δανειοληπτών παρέχει περαιτέρω προστασία και διασφάλιση της διαφάνειας στις σχέσεις με τους servicers καθώς ισχύουν πλέον αυστηροί κανόνες για την ορθή και προσωποποιημένη ενημέρωση των οφειλετών.
Σημειώνεται, πως από 1η Απριλίου έχει τεθεί σε εφαρμογή η ηλεκτρονική πλατφόρμα των servicers, μέσα από την οποία είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν άμεσα και με σαφήνεια τους οφειλέτες για τα «κόκκινα» δάνεια τους.
Ειδικότερα, μέσω της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας που ενημερώνεται κατ’ ελάχιστον σε μηνιαία βάση θα πρέπει να παρέχεται αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες, για:
- τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης με αναλυτική καταγραφή
- την περιοδικότητα των δόσεων,
- το ιστορικό των πληρωμών
- το ύψος των δόσεων,
- την ημερομηνία πληρωμής τους,
- το τρέχον υπόλοιπο,
- τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής.
Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει τα στοιχεία αυτά εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers (κατ’ αναλογία με το web banking των τραπεζών).
Πριν η πλατφόρμα τεθεί σε λειτουργία, οι servicers υποχρεούνταν να παρέχουν εγγράφως τις πληροφορίες αυτές (ύψος οφειλής, δόσεις, επιτόκιο κ.λπ.) σε κάθε δανειολήπτη μετά από αίτησή του σε προθεσμία 30 ημερών.
Υπενθυμίζεται, πως οι ρυθμίσεις για τους servicers ψηφίστηκαν στο τέλος του 2023 στο πλαίσιο νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων». Μέσω αυτού εισήχθησαν σειρά συγκεκριμένων υποχρεώσεων προς τους servicers για την ενημέρωση, εξυπηρέτηση και σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών, με βάση τις προβλέψεις της Κοινοτικής Οδηγίας 2021/2167 αλλά και πέρα από αυτές. Οι ποινές για τους παραβάτες περιλαμβάνουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης, μέχρι και ανάκληση της άδειας λειτουργίας.