Μέσα στο 2025, και κατ’ εκτίμηση στο πρώτο 6μηνο του επόμενου έτους, θα ολοκληρωθεί και θα είναι λειτουργικός ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος. Ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος θα μετρά 74,8 χλμ. συνολικά, εκ των οποίων μόνο τα 13 χλμ. αφορούν σε βελτιώσεις της υφιστάμενης Εθνικής Οδού ενώ τα υπόλοιπα κατασκευάζονται σε νέα χάραξη.
Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο υψηλών προδιαγραφών που θα βελτιστοποιεί την οδική ασφάλεια και θα μειώνει το χρόνο μετακίνησης, διευκολύνοντας παράλληλα και τις τοπικές κοινότητες. Η συνολική πρόοδος του έργου έχει ξεπεράσει το 50%, ειδικότερα βρίσκεται συνολικά στο 52%, και ήδη τα πρώτα 24 χλμ. (29% του νέου αυτοκινητόδρομου) είναι ασφαλτοστρωμένα στις περιοχές της Αμαλιάδας, του Πύργου, της Κάτω Αχαΐας και του Μιντιλογλίου.
Όπως πρόσφατα ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, οι εκτιμήσεις είναι ότι στο τέλος του έτους θα είμαστε σε ένα ποσοστό ολοκλήρωσης της τάξεως του 75%. Άρα, είμαστε εντός χρονοδιαγραμμάτων, έτσι ώστε το 2025, όπως έχει δεσμευτεί το υπουργείο, να δοθεί στους οδηγούς και στην κοινωνία ένας σύγχρονος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος.
Να θυμίσουμε πως στις αρχές του έτους η πρόοδος είχε φτάσει το 30%, άρα προχωράει με ταχείς ρυθμούς η πρόοδος τω εργασιών από τις 3 ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ. σήμερα εργάζονται στην κατασκευή της Πατρών – Πύργου 1000 άτομα, ενώ η έμμεση απασχόληση έχει υπολογιστεί σε επιπλέον περίπου 2.000 θέσεις εργασίας σε όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος, μήκους 74,8 χλμ., που ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος, γνωστότερος ως Ολυμπία Οδός. Το νέο τμήμα αυτοκινητοδρόμου, στα πρώτα 13 χλμ. θα κατασκευαστεί με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού, στα υπόλοιπα 61,8 χλμ. θα κατασκευασθεί σε νέα χάραξη, ενώ συνολικά, ως κλειστός αυτοκινητόδρομος θα είναι τα 50 χλμ.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα αλλάξει το πρόσωπο της Δυτικής Ελλάδας, προσφέροντας άνεση και ασφάλεια στις μετακινήσεις, αλλά και διευκολύνοντας τις μεταφορές.
Παρότι ο υπόψη οδικός άξονας είναι υπεραστική οδός με όριο ταχύτητας τα 90 χλμ./ώρα, στην πραγματικότητα αναπτύσσονταν πολύ υψηλές ταχύτητες, λόγω της ευθυτενούς χάραξης και του πεδινού εδάφους, ενώ παράλληλα ο έλεγχος των προσβάσεων ήταν πλημμελής, με συνέπεια ο δρόμος να παρουσιάζει έναν από τους υψηλότερους δείκτες ατυχημάτων στην χώρα.
Η κυκλοφορία του είναι σημαντική, αφού αποτελεί το πρώτο τμήμα του Δυτικού Οδικού Άξονα της Πελοποννήσου. Συνδέει την Πάτρα με το αεροδρόμιο του Αράξου, το λιμάνι της Κυλλήνης, την Αμαλιάδα, τον Πύργο, την Αρχαία Ολυμπία.
Στο νέο τμήμα θα λειτουργήσουν σταθμοί διοδίων, με το αντίτιμο ανά χιλιόμετρο να είναι όσο και στους υπόλοιπους σταθμούς, δηλαδή 0,063 λεπτά. Συνολικά θα λειτουργήσουν 2 μετωπικοί και 2 πλευρικοί σταθμοί. Ειδικότερα, στο Πάτρα – Πύργος προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων μεταξύ των Α/Κ ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαΐας καθώς και μεταξύ των Α/Κ Αμαλιάδας και Α/Κ Πύργος. Επίσης προβλέπονται πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους Ανισόπεδους Κόμβους Κάτω Αχαΐας & Αμαλιάδας.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- 74,8 χλμ.
- 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.
- 8 κόμβοι
- 15 γέφυρες
- 64 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 37 κάτω διαβάσεις)
- 150 οχετοί
- Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.
- 4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
- 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών
- Τεχνική Βάση με εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων)