Δεν πάει διακοπές το υπουργείο Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ) φέτος, καθώς εν μέσω θέρους βρίσκεται σε νομοθετικό «οργασμό» για κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στις ΔΕΚΟ, στις επιχειρήσεις και συνολικά στην ελληνική οικονομία.
Μόλις χθες (24.07.2024) το ΥΠΟΙΚ κατέθεσε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αναδιαμόρφωση του Υπερταμείου με την δημιουργία ενός νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου και την μεταρρύθμιση των ΔΕΚΟ στα πρότυπα της ΔΕΗ, ενώ «χρωστά» ακόμα το νομοσχέδιο για το ψηφιακό τέλος συναλλαγής που θα καταργήσει το υπεραιωνόβιο μέτρο του χαρτοσήμου, εκείνο για την παροχή κινήτρων για τις συγχωνεύσεις επιχειρήσεων, και όχι μόνο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η μεταρρύθμιση του Υπερταμείου, η οποία συζητείται πλέον στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής προτού περάσει τη διαδικασία της ψήφισης στην Ολομέλεια, προωθεί ένα πιο σύγχρονο μοντέλο διακυβέρνησης και για το Υπερταμείο και για τις θυγατρικές του, ΔΕΚΟ, με γνώμονα την προώθηση της ανάπτυξης και την διευκόλυνση των επενδύσεων.
Περιλαμβάνει την εφαρμογή του «μοντέλου ΔΕΗ» με την αλλαγή του πλαισίου προσλήψεων και προμηθειών στις 8 θυγατρικές ΔΕΚΟ, και συγκεκριμένα στις:
- Ελληνικά Ταχυδρομεία και ΕΛΤΑ Courier
- ΔΕΘ-Helexpo
- Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ)
- Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ)
- ΓΑΙΑΟΣΕ
- Ελληνικές Αλυκές
- Ανώνυμος Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ)
- Όμιλος ΟΑΣΑ Συγκοινωνίες Αθηνών (ΟΑΣΑ και Οδικές Συγκοινωνίες – ΟΣΥ και Σταθερές Συγκοινωνίες – ΣΤΑΣΥ)
Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου για την Ελλάδα, στα πρότυπα επενδυτικών ταμείων που λειτουργούν ήδη σε άλλες χώρες.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΤΑΙΠΕΔ και ΤΧΣ απορροφούνται πλέον από το Υπερταμείο, καθώς θεωρείται πως ο ρόλος τους, ως είχε, έχει ολοκληρωθεί, ενώ προβλέπεται πως από εδώ και μπρος το 50% των εσόδων από την εκμετάλλευση των λιμένων του ΤΑΙΠΕΔ θα δαπανώνται για την υλοποίηση επενδύσεων.
Ποια νομοσχέδια του ΥΠΟΙΚ αναμένονται ακόμη
Ωστόσο, στα σκαριά βρίσκονται και άλλα νομοσχέδια του ΥΠΟΙΚ, καθώς έχει παρουσιαστεί και αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση ο νέος νόμος που θα καταργεί το χαρτόσημο για περίπου 600 συναλλαγές, όπως χρησιδάνειο, ασφαλιστικές συναλλαγές, σύσταση ή αύξηση κεφαλαίου, εχέγγυες περιπτώσεις τραπεζών υπέρ εισαγωγέων, συμβατικούς τόκους δανείων και πιστώσεων επί προϋπολογισμού ιδιωτικού τεχνικού έργου, άδειες άσκησης επαγγέλματος ή έναρξη χρήσης εγκαταστάσεων βιομηχανίας, άδειες γάμου ή διαζυγίου, άδειες λειτουργίας τουριστικού γραφείου, άδειες μεταβολής επωνύμου, άδειες χαρτοσήμου για διάφορες δημόσιες συμβάσεις κ.α.
Ο αντικαταστάτης του χαρτοσήμου, το ψηφιακό τέλος συναλλαγής, θα εφαρμόζεται ανά κατηγορία συναλλαγών με διαφορετικούς συντελεστές:
- 3,60% σε όλα τα μισθώματα ακινήτων, στα τιμολόγια είσπραξης αποζημιώσεων νόμιμων τόκων και τόκων υπερημερίας και στις συναλλαγές ή συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και συμβάλλονται για πράξεις που δεν αφορούν αυτή καθώς και στις περιπτώσεις όπου ο ένας συμβαλλόμενος είναι Δημόσιο, Δήμος, ΝΠΔΔ.
- 2,40% εφόσον όλοι οι συμβαλλόμενοι ή συναλλασσόμενοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ή τουλάχιστον ένας έχει τη νομική μορφή της ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ.
- 1,20% εφόσον πρόκειται για καταβολή αμοιβής σε φυσικά πρόσωπα ή μέλη διοίκησης και για κατάθεση ή ανάληψη από τα χρηματικά διαθέσιμα νομικών προσώπων και οντοτήτων.
- 0,30% επί των προσκομιζόμενων επιταγών (πινάκια) σε πιστωτικά ιδρύματα.
Άλλο ένα ανοιχτό «μέτωπο» για το ΥΠΟΙΚ, είναι το νομοσχέδιο για τις συγχωνεύσεις επιχειρήσεων. Αν και πηγές του ΥΠΟΙΚ δεν αποκλείουν να είναι έτοιμο για διαβούλευση μέχρι το τέλος του Ιουλίου, ο χρόνος τρέχει και η πιθανότερη ημερομηνία τοποθετείται το φθινόπωρο.
Στο εν λόγω νομοσχέδιο θα περιληφθεί ένα 4ο πακέτο κινήτρων, φορολογικών και χρηματοδοτικών, για τις εξαγορές και συγχωνεύσεις επιχειρήσεων, καθώς τα προηγούμενα έχουν κριθεί από το οικονομικό επιτελείο ως ανεπαρκή.
Το νομοσχέδιο για τους εταιρικούς μετασχηματισμούς θα ενοποιεί ένα διάσπαρτο και αποσπασματικό πλαίσιο νόμων που ξεκινάει από το 1972 και το οποίο διαμορφώνει ένα μη φιλικό περιβάλλον για επενδύσεις. Στόχος του είναι η δημιουργία ενός ρυθμιστικού πλαισίου διευκόλυνσης για επιχειρήσεις και επενδυτές που θέλουν να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις.
Το οικονομικό επιτελείο φιλοδοξεί να το πετύχει αυτό μέσω της παροχής φορολογικών κινήτρων για συγχωνεύσεις αλλά και για επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία.
Επιπλέον, θα παρασχεθούν επιπλέον χρηματοδοτικά κίνητρα για συγχωνεύσεις και καινοτομία από το ΕΣΠΑ και την Αναπτυξιακή Τράπεζα, και συγκεκριμένα επιχορηγήσεις για επενδύσεις από επιχειρήσεις που θα είναι αποτέλεσμα συγχώνευσης.
Τέλος, δεν πρέπει να λησμονείται και το νομοσχέδιο για την μεταρρύθμιση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το οποίο βρίσκεται στο στάδιο των νομικών και τεχνικών μελετών σε συνεργασία και με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, και σύντομα θα τεθεί σε διαβούλευση, όπως προανήγγειλαν στελέχη του ΥΠΟΙΚ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Αντικείμενο του σχετικού νομοσχεδίου θα είναι η επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων και απλοποίηση της διαδικασίας απορρόφησης εθνικών ή ευρωπαϊκών πόρων, για τον καλύτερο προγραμματισμό των έργων και την εξασφάλιση των αναγκαίων κονδυλίων στην ώρα τους, μειώνοντας παράλληλα την γραφειοκρατία.
Καταληκτικά, υπενθυμίζονται και οι νομοθετικές «σημειακές» αλλαγές που θα φέρει το ΥΠΟΙΚ το φθινόπωρο στον τρόπο υπολογισμού του τεκμαρτού εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών.