Υποβολή επιστημονικής δημοσίευσης για το συνέδριο CIESM και ανησυχίες για τον αγωγό Μπουργκάς
Καθημερινώς η ερευνητική ομάδα του “Αρχιπελάγους”, σε στενή συνεργασία με τους ντόπιους αλιείς της ΝΔ Σάμου, προχωρά σε καταγραφή της αλιευτικής παραγωγής. Στόχος της έρευνας είναι η ανάπτυξη ενός πιλοτικού πλαισίου αυτοδιαχείρισης και ελέγχου των αλιευτικών δραστηριοτήτων, αλλά και η σχεδίαση της πρώτης στην Ελλάδα, αυτοδιαχειριζόμενης προστατευόμενης περιοχής αλιείας. Η προσπάθεια έχει ξεκινήσει πριν 10 μήνες και γίνεται με τη θερμή συνεργασία των παράκτιων αλιέων της περιοχής, οι οποίοι επιτρέπουν στους ερευνητές του Αρχιπελάγους να καταγράφουν καθημερινά την παραγωγή και τη σύνθεση των αλιευμάτων τους. Με την ειλικρινή καταγραφή κάθε ψαριάς, θα σταθεί δυνατόν να σχηματιστεί μία πραγματική εικόνα της παραγωγής και των επιπτώσεων της παράκτιας αλιείας. Μέσα από αυτή τη στενή συνεργασία, συγκεντρώνονται πληροφορίες και στοιχεία σχετικά με την αλιευτική παραγωγή των προηγούμενων δεκαετιών, όπου υπήρχε έλλειψη στοιχείων.
Το Αρχιπέλαγος μέσω της μελέτης “Παραγωγή και σύνθεση των αλιευμάτων της παράκτιας αλιείας, στο Αν. Αιγαίο”, που υπέβαλε στη Διεθνή Επιτροπή για την Επιστημονική Εξερεύνηση της Μεσογείου (CIESM), θα συμμετάσχει στο συνέδριο, που διοργανώνει ο διεθνής οργανισμός στην Βενετία στις 10-14 Μαΐου 2010. Το συγκεκριμένο συνέδριο αποτελεί τη μεγαλύτερη συνάντηση θαλάσσιων επιστημόνων της Μεσογείου, αφού μόνο στη Βενετία θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 900 επιστήμονες, και η θεματολογία των παρουσιάσεων καλύπτει όλες τις πτυχές του περιβάλλοντος της περιοχής, όπως αλιεία, ωκεανογραφία, ρύπανση, θαλάσσια χλωρίδα-πανίδα…
Το Αρχιπέλαγος, θεωρεί πως το μόνο βέβαιο αποτέλεσμα από τη λειτουργία του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, πέρα από τα κέρδη των επενδυτών του, είναι η περιβαλλοντική καταστροφή σε γη και θάλασσα, όπως επίσης η τουριστική, οικονομική και κοινωνική απαξίωση της ευρύτερης περιοχής, καθώς και σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια υγεία. Με βάση το προτεινόμενο χωροταξικό μοντέλο “ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης ως διεθνής ενεργειακός κόμβος”, θα δημιουργηθούν 250 θέσεις εργασίας, αλλά ποτέ δεν αναφέρεται για τις θέσεις εργασίας, που θα χαθούν σε μία περιβαλλοντικά υποβαθμισμένη περιοχή. Το Αιγαίο αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά, όμως με τη λειτουργία του αγωγού θα πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων, που θα το διαπλέουν.
Μεγάλος αριθμός δεξαμενόπλοιων, πρωτόγνωρης χωρητικότητας για την περιοχή, θα μεταφέρουν πολλαπλάσια ποσότητα πετρελαίου, χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για δημιουργία ενός πλαισίου κανόνων για την πρόληψη ή αντιμετώπιση θαλάσσιου ατυχήματος. Οι ελληνικές θάλασσες χαρακτηρίζονται από την απουσία καθορισμού ελεγχόμενων διαδρόμων υποχρεωτικής πορείας (separation lanes), ελέγχου της κίνησης των πλοίων (traffic control), καθώς και μηχανισμού έγκαιρης αντίδρασης και αντιμετώπισης μικρού ή μεγάλου ατυχήματος. Μήπως αρκεί να αναφέρουμε το ναυάγιο του Sea Diamond στη Σαντορίνη, το οποίο έγινε υπό ευνοϊκές καιρικές συνθήκες; Και ο πιο απλός άνθρωπος μπορεί να συλλάβει τη καταστροφή που θα πλήξει το Αιγαίο, τις παράκτιες και νησιωτικές κοινωνίες, σε περίπτωση ατυχήματος και τη συνεπακόλουθη διαρροή καυσίμων από πλοία τέτοιου μεγέθους.