Ο ευρωβουλευτής Peter van Dalen προτείνει την υιοθέτηση ενός συστήματος bonus/malus από τα λιμάνια, όπου τα καθαρότερα πλοία θα έχουν προτεραιότητα και θα πληρώνουν λιγότερα λιμενικά τέλη έναντι των πλοίων, που ρυπαίνουν περισσότερο. Η πρόταση – σχέδιο έκθεσης θα συζητηθεί στις 22 Φεβρουαρίου 2010 στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία θα αποφασίσει τους «στρατηγικούς στόχους και τις συστάσεις πολιτικής της Ε.Ε. για τις θαλάσσιες μεταφορές μέχρι το 2018». Ο εισηγητής ευρωβουλευτής, Peter van Dalen, υποστηρίζει τη δημιουργία ζωνών ελέγχου των εκπομπών στα ευρωπαϊκά ύδατα και δήλωσε, “Ο ναυτιλιακός τομέας αντιμετωπίζει μεγάλες περιβαλλοντικές προκλήσεις. Πρώτον, πρέπει να βελτιωθούν σημαντικά οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των πλοίων και να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων και λεπτών σωματιδίων (PM10). Είναι σημαντικό να συναφθούν συμφωνίες σε παγκόσμιο επίπεδο για να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος μετανηολόγησης των χωρών, που δεν συμμετέχουν.” Καύσιμα πιο φιλικά προς το περιβάλλον χρησιμοποιούν από τη 1 Ιανουαρίου 2010, όλα τα ελλιμενισμένα πλοία, ωστόσο η εφαρμογή της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής ρύθμισης δεν είναι χωρίς προβλήματα, λόγω τεχνικών δυσκολιών, ενώ επιβαρύνουν με επιπλέον κόστος και τη λειτουργία του πλοίου.
Μέσα από το προτεινόμενο σύστημα bonus/malus στους λιμένες, τα καθαρότερα πλοία θα έχουν προτεραιότητα έναντι των άλλων πλοίων και η πρόταση βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην τεχνολογική εξέλιξη των πλοίων. Ήδη τα ποταμόπλοια έχουν βελτιώσει σημαντικά τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους μέσω της ανάπτυξης νέων καυσίμων και πιο αποδοτικών κινητήρων. Το πρώτο εμπορικό πλοίο, που κινείται με υγροποιημένο αέριο αντί του ρυπογόνου πετρελαίου, έχει ναυπηγεί από Νορβηγούς, όπου η μηχανή του «Viking Lady» είναι πιο οικονομική, σε σύγκριση με τις συμβατικές που «καίνε» μαζούτ και οι εκπομπές καυσαερίων είναι αμελητέες. Η Επιτροπή θα πρέπει να αξιολογήσει κατά πόσον οι τεχνολογικές εξελίξεις ενδέχεται να εφαρμοσθούν και στα πλοία της θάλασσας. Ο Ευρωβουλευτής θεωρεί ότι οι λιμένες οφείλουν να εγκαταστήσουν ένα χερσαίο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας για να μειώσουν τις εκπομπές τους. Προτείνει λοιπόν, στα κράτη μέλη να συνεργαστούν με τις γειτονικές χώρες, να ορίσουν ζώνες ελέγχου των εκπομπών, για τη μείωση τους. Η Επιτροπή και τα κράτη μέλη πρέπει να επιδιώξουν διάφορα μέτρα για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων, ακόμη και να εξετασθεί η καθιέρωση φόρου επί των καυσίμων στη δεξαμενή, που θα υπολογίζεται ανάλογα με την ποιότητα και την περιβαλλοντική συμβατότητα των καυσίμων. Κυρίως οι προτάσεις έχουν να κάνουν με την υιοθέτηση της έννοιας των “πράσινων λιμένων”.