Άραγε, εσείς έχετε δει πιλότο που έχει γένια; Ίσως δυσκολεύεστε να απαντήσετε στην ερώτηση, γιατί, προφανώς όλοι οι πιλότοι είναι ξυρισμένοι και δεν έχουν oύτε καν κοντά γένια στο πρόσωπο τους.
Και οι λόγοι δεν είναι αισθητικοί, αλλά αφορούν στην ασφάλεια του πιλότου, του πληρώματος και των επιβατών.
Οι αεροσυνοδοί διευκρινίζουν ποιο είναι το σκεπτικό που δεν επιτρέπει στους πιλότους να έχουν τρίχες στο πρόσωπο τους: «Όταν ένας πιλότος βάζει μια μάσκα οξυγόνου κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης ανάγκης, σχηματίζει μια στεγανή εφαρμογή γύρω από το πρόσωπο. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για την παροχή της σωστής ποσότητας οξυγόνου».
«Αλλά αν ένας πιλότος είχε γένια, οι τρίχες του προσώπου θα εμπόδιζαν τη μάσκα να σφραγίσει σωστά – προκαλώντας διαρροή οξυγόνου και οδηγώντας ενδεχομένως σε ατυχείς συνέπειες για όλους στο αεροπλάνο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνήθως δεν βλέπετε ποτέ πιλότο με μούσι», προσθέτουν.
Οι πιλότοι χρησιμοποιούν εξειδικευμένες μάσκες
Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία HRD Aero Systems, οι πιλότοι, οι συγκυβερνήτες και τα μέλη του πληρώματος του πιλοτηρίου δεν χρησιμοποιούν τις μάσκες που παρέχονται στους επιβάτες, επειδή οι πιλότοι έχουν πρόσθετες ευθύνες.
Οι μάσκες για τους πιλότους είναι σχεδιασμένες για να παρέχουν σφιχτή εφαρμογή στο δέρμα του προσώπου, διασφαλίζοντας ότι δεν μπορεί να εισέλθει αέρας με σκοπό την απρόσκοπτη παροχή οξυγόνου. Ακόμη και μια μικρή διαρροή μπορεί να προκαλέσει απώλεια συνείδησης.
Παρότι οι επιβάτες συνήθως χρησιμοποιούν κίτρινες μάσκες που ονομάζονται «Dixie cups» και καλύπτουν την μύτη και το στόμα, οι πιλότοι χρησιμοποιούν πιο εξελιγμένες μάσκες. Αυτές οι μάσκες καλύπτουν ολόκληρο το πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένης της μύτης, του στόματος και των ματιών, και προορίζονται για χρήση σε μεγαλύτερα υψόμετρα, όπου η πίεση του αέρα είναι χαμηλότερη.
Τα μούσια, τα μουστάκια, ακόμα και τα κοντά γένια μπορούν να επηρεάσουν την αποτελεσματικότητα της μάσκας. Και αυτό, διότι οι τρίχες ενδέχεται να δημιουργήσουν κενά μεταξύ της μάσκας και του δέρματος, επιτρέποντας στον αέρα να εισχωρήσει στο εσωτερικό της μάσκας. Αυτό θα μπορούσε να εμποδίσει τον πιλότο να λάβει το απαραίτητο οξυγόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια του πιλότου, του πληρώματος και των επιβατών.
Επιπρόσθετα, η HRD Aero Systems υπογράμμισε ότι «πρέπει επίσης να φορούν τη μάσκα συνεχώς όταν η καμπίνα του αεροπλάνου έχει πίεση ισοδύναμη με 10.000 πόδια».
Και πρόσθεσε ότι «οι πιλότοι μπορούν επίσης περιστασιακά να χρησιμοποιούν τις μάσκες οξυγόνου για να βελτιώσουν τη νυχτερινή όραση. Η ποσότητα οξυγόνου σ’ ένα αεροσκάφος υπό πίεση εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από αυτήν που βιώνουμε στο έδαφος. Σ’ αυτά τα επίπεδα οξυγόνου, η νυχτερινή όραση μπορεί να μειωθεί. Οι πιλότοι χρησιμοποιούν συχνά τη μάσκα οξυγόνου για να βελτιώσουν την ορατότητά τους, ενώ προετοιμάζονται για προσγείωση».
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) διευκρίνισε, ότι, αν και δεν υπάρχει γραπτός κανόνας που να απαγορεύει ρητά τα γένια, πολλές αεροπορικές εταιρείες δεν επιτρέπουν στους πιλότους τους να αφήνουν γένια γι’ αυτούς τους λόγους ασφαλείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αεροπορική εταιρία «American Airlines», που απαιτεί από τους πιλότους της να είναι ξυρισμένοι.