Σε ηλικία 39 ετών, ο Πολωνός Luke Czepiela ξεπέρασε τον εαυτό του και έγινε ο πρώτος άνθρωπος που προσγείωσε αεροπλάνο στο ελικοδρόμιο στην κορυφή του εμβληματικού Burj Al Arab Jumeirah στο Ντουμπάι.
Ο Luke Czepiela, πρωταθλητής στο air racing, είχε μόλις 27 μέτρα για να σταματήσει το CubCrafters-built STOL αεροσκάφος (Carbon Cub / σύντομη απογείωση και προσγείωση) και κατάφερε να το κάνει στα 20,76!
Το αξιοσημείωτο είναι ότι το αεροσκάφος που πέταξε ο Πολωνός πιλότος είναι ειδικά κατασκευασμένο για απότομες προσγειώσεις σε συνηθισμένες συνθήκες, ωστόσο η προσγείωση σε ένα κτίριο 56 ορόφων αποτέλεσε μια εξαιρετική – και όχι συνηθισμένη – συνθήκη.
«Για να είμαι ειλικρινής, δεν θα μπορούσα να νιώσω πιο ευτυχισμένος! Δύο χρόνια προετοιμασίας, τρίτη προσπάθεια (προσγείωσης) σήμερα και όλα πήγαν τέλεια. Καταφέραμε να προσγειώσουμε ένα αεροπλάνο σε ένα ελικοδρόμιο 212 μέτρα πάνω από το έδαφος, στο πιο εμβληματικό, το πιο όμορφο κτίριο στον κόσμο», είπε ο Czepiela.
Ο Czepiela προετοιμάζεται για αυτό το έργο από το 2021. Συνολικά ολοκλήρωσε 650 δοκιμαστικές προσγειώσεις στο έδαφος – στην Πολωνία, τις ΗΠΑ και το Ντουμπάι – χτίζοντας σιγά σιγά την εμπιστοσύνη που χρειαζόταν ο ίδιος για να προσγειωθεί στο υπερυψωμένο ελικοδρόμιο του Burj Al Arab.
«Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν η έλλειψη εξωτερικών σημείων αναφοράς, που συνήθως συναντάμε σε ένα αεροδρόμιο όπου έχεις εκατοντάδες μέτρα διαδρόμου», συνέχισε.
«Κανονικά όταν πλησιάζω έναν διάδρομο προσγείωσης, βλέπω πόσο ψηλά βρίσκομαι και μπορώ εύκολα να ελέγξω το πως θα προσγειωθώ. Σήμερα, το ελικοδρόμιο απλά εξαφανίστηκε κάτω από τη μύτη μου και η περιφερειακή μου όραση μειώθηκε. Έπρεπε να βασιστώ καθαρά στην εξάσκηση που είχα κάνει και στο ένστικτό μου αν ήθελα να σταματήσω προτού ξεμείνω από το χώρο».
Δεν είναι ωστόσο η πρώτη φορά που το ξενοδοχείο έχει αποτελέσει την τοποθεσία ενός εντυπωσιακού άθλου. Οι πρωταθλητές Roger Federer και Andre Agassi έπαιξαν τένις το 2005, ενώ το 2013 ο David Coulthard έκανε ντόνατς με το μονοθέσιο της Formula 1.
Με την πτήση αυτή να γράφει άλλο ένα κεφάλαιο στο διάσημο ελικοδρόμιο, ο Czepiela θυμήθηκε την ακριβή στιγμή που οι καιρικές συνθήκες ήταν ιδανικές για να επιχειρήσει την ιστορική προσγείωση.
Εκείνος που καθοδήγησε την προσγείωση του Czepiela στο ελικοδρόμιο ήταν ο διάσημος Αμερικανός μηχανικός αεροπορίας και κατασκευαστής αεροσκαφών Mike Patey, ο οποίος τροποποίησε το αεροσκάφος του Luke μαζί με την ομάδα του κατασκευαστή αεροσκαφών CubCrafters.
Ο Patey και οι CubCrafters έκαναν πολλές τροποποιήσεις, μειώνοντας το βάρος του αεροσκάφους στα 425 κιλά, μετακινώντας το κύριο ρεζερβουάρ καυσίμου στο πίσω μέρος του αεροπλάνου για πιο δυνατό φρενάρισμα και προσθέτοντας νίτρο για να ενισχύσουν την ισχύ για τη δευτερεύουσα πρόκληση του Czepiela – την απογείωση από το ελικοδρόμιο.
Ο Czepiela ήθελε να γίνει πιλότος από τότε που ήταν παιδί και τώρα έχει κατορθώσει να γράψει ιστορία, έχοντας ήδη στο ιστορικό του προηγούμενα κατορθώματα, συμπεριλαμβανομένης της προσγείωσης στην προβλήτα Sopot της Πολωνίας, τη μεγαλύτερη ξύλινη προβλήτα στην Ευρώπη.