Νέο σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση με απευθείας εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και όχι σε τμήματα όπως ισχύει σήμερα, προανήγγειλε ο πρωθυπουργός από τους Δελφούς, όπου την Κυριακή κήρυξε την έναρξη του διαλόγου για το νέο νόμο πλαίσιο. Η κυβέρνηση σχεδιάζει ριζικές αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Μεταξύ αυτών προβλέπονται:
Το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-14 και επί της ουσίας αφορά στους μαθητές που θα φοιτήσουν του χρόνου στην πρώτη γυμνασίου, ενώ στη ζωή μαθητών και γονέων μπαίνουν τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία -αρχικά θα λειτουργήσουν πιλοτικά 800- και τα διαδικτυακά φροντιστήρια.
Μεταξύ των σημαντικότερων αλλαγών που έρχονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι
– η αύξηση των ωρών υποχρεωτικής παραμονής στο σχολείο,
– η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη γλώσσα και τις νέες τεχνολογίες και
– η εισαγωγή μαθημάτων θεατρικής αγωγής και λογοτεχνίας.
Ο κ. Παπανδρέου τόνισε ιδιαίτερα την ανάγκη να εφαρμοστεί ένας «Καλλικράτης» και στην εκπαίδευση, με συγχωνεύσεις και συνενώσεις τμημάτων. Προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ούτε καν σε σχολές, πολύ περισσότερο σε τμήματα όπως γίνεται σήμερα. «Η παιδεία μας είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. Είναι ένα στοίχημα για τη νέα γενιά που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή. Εμείς όμως είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε. Θέλουμε τη συμμετοχή και όχι τη φυγή των νέων», επεσήμανε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του.
Ανοίγοντας τις εργασίες της συνάντησης στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών, η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου κάλεσε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας θα λάβουν μέρος στο διάλογο και εν συνεχεία παρουσίασε τις προτάσεις για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση. «Το πρόσταγμα των καιρών θέλει βαθιές τομές», τόνισε.Θέλοντας δε, να περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί στην Παιδεία, μίλησε για… greek statistics «όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στην Παιδεία».
Ο νέος χάρτης για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνει επίσης και ευρύτερες αλλαγές στη διοίκηση των τριτοβάθμιων τμημάτων, να υπάρχει σύνδεση της αξιολόγησης του κάθε ιδρύματος με τη χρηματοδότησή του, ενώ υπό επανεξέταση θα τεθούν οι όροι πανεπιστήμιο και τεχνολογικό ίδρυμα.
Η κα Διαμαντοπούλου πρότεινε την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.
Η διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως είπε η υπουργός, προτείνεται να γίνεται μέσα από ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαϊκό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών.
Η υπουργός Παιδείας κάλεσε στον διάλογο όλες τις πολιτικές δυνάμεις.
O υφυπουργός Παιδείας Γ. Πανάρετος επισήμανε ότι στόχος είναι να μη χρειάζεται ο νέος να επιλέγει από τα 18 του χρόνια τις σπουδές που θα ακολουθήσει και να έχει όσο γίνεται πιο ευρύ φάσμα επιλογής.
Οι αλλαγές αυτές θα αξιολογηθούν απο τους αρμόδιους παράγοντες. Είναι σημαντικό πάντως να επισημανθεί οτι η δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει φτάσει σε τέτοια κατάσταση που οποιαδήποτε αλλαγή κι αν γίνει μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.
Ο Νίκος Ευαγγελάτος γράφει: Επιτέλους πεθαίνουν οι Πανελλαδικές