«Δεν είναι δυνατόν, την ώρα που η χώρα μας αγωνίζεται να προσελκύσει ξένες επενδύσεις και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης να εμφανίζεται ως διώκτης των επενδυτών. Αν προσδοκά δια της καταστροφής τής χώρας να ανέβει στην εξουσία, τότε θα πρέπει να αναλογιστεί ότι με αυτό τον τρόπο επενδύει στη δυστυχία των Ελλήνων», είπε.
Ο κ. Μανιάτης επισημαίνει ότι οι ισχύουσες κοινοτικές οδηγίες προβλέπουν τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των συστημάτων μεταφοράς από την παραγωγή και την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και τη στήριξη των επενδύσεων στις ενεργειακές διασυνδέσεις. Υπενθυμίζει, επίσης, ότι ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός εφαρμόστηκε ήδη στον τομέα του φυσικού αερίου (διαχωρισμός του ΔΕΣΦΑ από τη ΔΕΠΑ) «και προσέλκυσε επιτυχώς το ενδιαφέρον της αζέρικης SOCAR, γεγονός που θα επιταχύνει την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων και την ενίσχυση του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το υπουργείο για τα ισχύοντα στην ΕΕ:
– Το Σύστημα Μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένο στις περισσότερες χώρες (πχ Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Βρετανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Σουηδία, Ιταλία).
– Οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας δεν είναι κρατικές εταιρείες σε πολλές χώρες. Για παράδειγμα στην Πορτογαλία το κράτος κατέχει το 11% των μετοχών, στην Ισπανία το 20%, στην Ιταλία η ENEL (ιταλική ΔΕΗ) έχει το 5%, στη Βρετανία στο κράτος ανήκει σχεδόν μηδενικό ποσοστό μετοχών του Διαχειριστή και στη Γερμανία στους 3 από τους 4 Διαχειριστές η συμμετοχή του κράτους είναι σχεδόν μηδενική (0% στους δύο και 25% στον τρίτο).
Το ΥΠΕΚΑ τονίζει ακόμη ότι οι επενδυτικές ανάγκες του δεκαετούς προγράμματος του ΑΔΜΗΕ εκτιμώνται σε 2,5 δισ. ευρώ περίπου και δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας στη χώρα είναι σχεδόν αδύνατον να χρηματοδοτηθούν από τον ΑΔΜΗΕ ή τη ΔΕΗ, λαμβάνοντας υπόψη την δυσκολία δανεισμού στη εγχώρια και διεθνή οικονομική αγορά.
Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει πολύ σημαντικά έργα όπως η διασύνδεση των Κυκλάδων (ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη, ύψους 240 εκατ. ευρώ η πρώτη φάση, 60 εκατ. ευρώ η δεύτερη φάση και 120 εκατ. ευρώ η τρίτη φάση), η διασύνδεση της Κρήτης, (800 εκατ. ευρώ, η οποία είναι τμήμα της διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας αξίας 3,5 δισ. ευρώ), η δεύτερη διασύνδεση με τη Bουλγαρία, έργα αναβάθμισης του Συστήματος, κ.ά.
Επισημαίνεται, τέλος, ότι το Δημόσιο θα διατηρήσει την καταστατική μειοψηφία, και συνεπώς τον έλεγχο του ΑΔΜΗΕ ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) θα συνεχίσει να ελέγχει και να εγκρίνει τις χρεώσεις χρήσης του συστήματος και τα επενδυτικά προγράμματα επέκτασης και αναβάθμισης του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κεδίκογλου για Τσίπρα: Ποντάρει στην αποτυχία της χώρας
Τσίπρας: Θα ακυρώσω ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ
Α. Ασημακοπούλου: Με ποιους συμμάχους πορεύεται ο κ. Τσίπρας στην Ευρώπη;
ΣΥΡΙΖΑ σε ΝΔ: Όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια
ΝΔ: Κόμματα του περιθωρίου στηρίζουν την υποψηφιότητα Τσίπρα