Επιστολή – βόμβα απέστειλε η Cosco στην ελληνική βουλή και την Επιτροπή Εμπορίου, η οποία συζητά σχετικά με το λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με την κινεζική εταιρεία, η σύμβαση που έχει φτάσει και συζητείται στην ελληνική βουλή, έχει διαφορετικούς όρους από αυτούς που υπεγράφησαν με το ΤΑΙΠΕΔ.
Η κινεζική εταιρεία διαμαρτύρεται γι αυτές τις μονομερείς αλλαγές που φέρεται να έχει κάνει η ελληνική κυβέρνηση στο νομοσχέδιο που κατάθεσε και ζητά την άμεση αποκατάστασή του, με βάση τα όσα έχουν συμφωνηθεί.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τα 7 σημεία της επιστολής
1. Προχώρησε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ ΑΕ, όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
2. Διέγραψε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η Cosco για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
3. Μας αφαιρέθηκε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που το ΕΔ μας υποχρεώνει να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.
4. Έχει διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
5. Κατέστησε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμία απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.
6. Αφαίρεσε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς τη συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ
7. Υποβάθμισε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΒΟΜΒΑ ΤΗΣ COSCO
Τις έντονες διαφωνίες τους στην Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ από όπου περνάει μέσω του ΤΑΙΠΕΔ το λιμάνι του Πειραιά στην Cosco κατέγραψαν κατά την ακρόαση φορέων στην επιτροπή της Βουλής οι εκπρόσωποι των σωματείων των εργαζομένων στον Λιμάνι. Ενστάσεις εξέφρασαν και οι δήμαρχοι Πειραιά, Κερατσινίου, Σαλαμίνας, Περάματος αλλά και ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά με κύρια έμφαση την στέρηση των ανταποδοτικών πόρων που θα υπάρξει. Στον αντίποδα, «η συμφωνία αυτή παραχώρησης είναι πάρα πολύ καλή και αυτό θα εκτιμηθεί στο μέλλον» υποστήριξε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, ενώ για «σημαντικό μοχλό για την χώρα» και «θα πρέπει το λιμάνι του Πειραιά να γίνει ανταγωνιστικό» υποστήριξαν οι εμπορικοί και επιχειρηματικοί φορείς του Πειραιά καθώς και των οικιών Επιμελητηρίων.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας ανέφερε πως το Ταμείο «είχε την ευθύνη της διαγωνιστικής διαδικασία της πώλησης του 67% του ΟΛΠ και παράλληλα λειτούργησε ως τεχνικός σύμβουλος στο υπουργείο Ναυτιλίας για την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης των λιμενικών υποδομών στον ΟΛΠ. Η πώληση του ΟΛΠ είπε «είχε δρομολογηθεί από τον Μάρτιο του 2014. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας ήταν μια υποχρέωση που δεν μπορούσε παρά να υλοποιηθεί». Η νέα διαδικασία που ακολούθησε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ σημείωσε «διαφοροποιείται στο ότι η παραχώρηση του 67% θα προχωρούσε κατά στάδια (σ.σ. πρώτα το 51% και μετά το 16% εφόσον ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις από την Cosco ύψους 300 εκατ. ευρώ στην πρώτη 5ετία)».
Αναφορικά με το τίμημα, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ τόνισε ότι «ήταν ένα πάρα πολύ υψηλό για τα δεδομένα και την κατάσταση που βρισκόταν ο ΟΛΠ» και «πρόκειται για μια κίνηση πάρα πολύ σημαντική που θα καταγραφεί στο μέλλον. Προφανώς η σημερινή σύμβαση είναι καλύτερη από την προηγούμενη». Αναφορικά με την τεχνική βοήθεια που προσέφερε το ΤΑΙΠΕΔ στα υπουργεία, ο κ. Στέργιος Πιτσιόρλας είπε πως ήταν να ξεκαθαρίσουν τοπογραφικά τις εκτάσεις που υπήρχαν μέσα στην συνολική έκταση του ΟΛΠ καθώς σε αυτές βρίσκονταν και δημόσιες (όπως πάρκα, σχολεία και πλατείες) και αυτές να εξαιρεθούν. Επίσης ξεκαθαρίσει η ιδιομορφία κάτω από την οποία λειτουργούσε ο ΟΛΠ καθώς από την μια ήταν μια αμιγώς ΑΕ και από την άλλη ασκούσε δημόσιες υπηρεσίες. Αυτό, είπε το διαχωρίσαμε δημιουργώντας μια Διαχειριστικής Αρχής Λειτουργίας του Λιμανιού περνώντας σε αυτή τις δημόσιες υπηρεσίες αλλά και τις δημόσιες εκτάσεων που βρίσκονται μέσα στο χώρο του λιμένα. Επίσης, σημείωσε πως κατοχυρώσαμε τα ανταποδοτικά των δήμων στο 3,5% και οριοθετείται προκειμένου να επιστρέψει στην ανάπτυξη η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών υποστήριξε ότι η επιλογή του τρόπου παραχώρησης έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση και την προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Τότε είπε αποφασίστηκε το περίγραμμα της παραχώρησης. Όταν εμείς πήγαμε στο ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός βρισκόταν ήδη στην δεύτερη φάση του και είχε συμπεριληφθεί και στο Μνημόνιο ως προαπαιτούυμενο για την αξιολόγηση. Παραδέχθηκε ότι εάν υπήρξε μια καθυστέρηση υλοποίησης θα μπορούσε κανείς να πει ότι ήταν μόλις δύο μηνών και όχι ενός έτους όπως ανέφερε ένας βουλευτής. Για δε το τίμημα, ο κ. Στέργιος Πιτσιόρλας υποστήριξε πως για να σταθμιστεί ότι είναι πολύ καλό θα πρέπει καταρχήν να ξέρουμε ποιο είναι το αντικείμενο του διαγωνισμό. Και αυτό είναι η πώληση του 67% των μετοχών ΟΛΠ, δεν πουλάμε εγκαταστάσεις ή τμήματα περιοχών αλλά μετοχές μιας ΑΕ. Και σημείωσε ότι για να γίνει αντιληπτό ότι το τελικό τίμημα ήταν μεγαλύτερο κατά 23 φορές τα λειτουργικά αποτελέσματα ( ebitda)του ΟΛΠ όταν σας θυμίσω ότι η αντίστοιχη πώληση του ΟΠΑΠ, από την προηγούμενη κυβέρνηση έγινε με τιμή κατά 1 ευρώ υψηλότερη από την χρηματιστηριακή του αξία. Του ΟΛΠ, σημείωσε, γίνεται με 7 ευρώ υψηλότερα της χρηματιστηριακής αξίας ανεβάζοντας την αποτίμηση στα 550 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ σημμείωσε ότι στον διαγωνισμό μπορεί να ήταν ένας ο υποψήφιος, η Cosco, αλλά η συμμετοχή ακόμα δύο εταιρειών έως το τέλος του διαγωνισμού παρόλο που δεν υπέβαλλαν τελικά πρόταση βοήθησε τον διαγωνισμό καθώς διατήρησε την αίσθησης του ανταγωνισμού. Υπογράμμισε πως με την συμφωνία παραχώρησης αυτή, εάν η Cosco δεν προχωρήσει στις αναπτυξιακές υποχρεώσεις που αναλαμβάνει μπορεί το δημόσιο μην προχωρήσει στην υλοποίηση μεταβίβασης του υπόλοιπου του 16% μετοχών, που θα τεθεί σε μεσεγγίση 5 ετίας, ώστε να φτάσει το τελικό ποσοστό του 67% ή ακόμα και να ακυρωθεί ολόκληρη η σύμβαση παραχώρησης. Την σχετική μάλιστα τροπολογία για την 5ετία της μεσεγγύησης ήδη κατέθεσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλέιδης Τσακαλώτος μαζί με διατάξεις για την απόκτηση φορολογική ενημερότητα του ΟΛΠ ώστε μα προχωρήσει η παραχώρηση. Με διάταξη πάντως στην τροπολογία δεν παραγράφονται οι λιμενικές υποχρεώσεις που υπάρχουν προς τους δήμους.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας πάντως θέλησε να σχολιάσει και τις αντιπαραθέσεις που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας Θεόδωρο Δρίτσα με τις κατά καιρούς αντιρρήσεις που είχε εκφράσει για την παραχώρηση του ΟΛΠ λέγοντας δηκτικά « θεωρώ ότι είχαμε μια γόνιμη συνεργασία με τον υπουργό Ναυτιλίας όλο αυτό το διάστημα, παρά τις διαφορετικές παλαιότερες προσεγγίσεις που είχε εδραιωμένες μέσα από τους αγώνες του δίπλα στην τοπική αυτοδιοίκηση και στους φορείς του Πειραιά και έπρεπε να τις υπερβεί, υλοποιώντας τις κυβερνητικές αποφάσεις λόγω και υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας. Η οπτική (σ.σ. του Θ. Δρίτσα) που εξέφρασε ήταν πολύ χρήσιμη. Αυτό πρέπει να είναι το κριτήριό μας και να συγκρατήσουμε και όχι το παραπολιτικό…»
«Λάβρος» πάντως εμφανίσθηκε κατά της παραχώρησης ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ Γιώργος Γεωργακόπουλος υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι «ουδέποτε έγινε διαπραγμάτευση» και η σύμβαση αυτή έρχεται στο κοινοβούλιο τώρα «για να πάει ο Πρωθυπουργός πεσκέσι το λιμάνι και οι εργαζόμενοι στο Πεκίνο» και τόνισε πως δεν διασφαλίζονται οι εργασιακές σχέσεις και δεν είναι λύσεις οι μετατάξεις.
Αποστάσεις όμως και τους εκπροσώπους της τοπικής Αυτοδιοίκησης που ζητούσαν ουσιαστικά ένα 5% για ανταποδοτικά τέλη προς τις όμορες πόλεις. Χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης υποστήριξε πως με την συμφωνία αυτή «αντικαθιστάτε το κρατικό με ένα ιδιωτικό μονοπώλιο» ενώ για το τίμημα είπε «πως είναι πολύ χαμηλό». Ο δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος τόνισε πως το πρώτο λιμάνι της χώρας θα πρέπει να παραμείνει δημόσιο, κάποια πράγματα δεν εκχωρούνται με κανένα τίμημα αλλά και το τίμημα πώληση του ΟΛΠ είναι πρόκληση, ενώ εξέφρασε και ενστάσεις για την τελική έκταση που παραχωρείται καθώς ένα τμήμα που διεκδικούσαν πάει και αυτό στον ΟΛΠ.
Ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης είπε πως το λιμάνι με δημόσιο χαρακτήρα θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερα, ανεργία στο Πέραμα είχαμε και όταν ο ΟΛΠ ήταν κρατικός, υπάρχουν προβλήματα με τα εργασιακά και σε άλλα θέματα που απομένει να τα δούμε στην εφαρμογή της και σημείωσε πως η συμφωνία αυτή είναι καλύτερη από την προηγούμενη για τον δήμο. Η δήμαρχος Σαλαμίνας είπε πως έχουμε μπει σε επίπεδο «ψυχοθεραπείας» καθώς καλούμαστε να καταλάβουμε τόσο τον υπουργό και τους βουλευτές που σήμερα αναγκάζονται να ψηφίσουν μια τέτοια σύμβαση καθώς τα προηγούμενα χρόνια όταν είχαμε την δυνατότητα δεν κάναμε τίποτα. Τώρα, τουλάχιστον, ας μείνουμε όλοι μαζί ενωμένοι για να δούμε τι μπορούμε να γλιτώσουμε και να κερδίσουμε από την επενδυτή. Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννη Μώραλης από την πλευρά του ζήτησε από το κοινοβούλιο ότι θα πρέπει να φροντίσει να διατηρηθεί η παρουσία του εκάστοτε δημάρχου Πειραιά στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ, η τοπική αυτοδιοίκηση θα πρέπει να έχει ουσιαστικό ρόλο στο επενδυτικό πλάνο επισημαίνοντας πως εμείς ως δήμαρχοι δεν θα πρέπει να μπούμε σε κομματικές πολιτικές αντιπαραθέσεις.
Την αντίθεσή του με απόφαση του με την παραχώρηση του ΟΛΠ στο ΤΑΙΠΕΔ και μετά στην Cosco εξέφρασε με αναφορά που απέστειλε προς τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση ο πρώην πρόεδρος του ΟΛΠ, υπουργός και βουλευτής Γιώργος Ανωμερίτης.
Χαρακτηριστικά στην αναφορά του αναφέρει πως «η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει καμία σχέση με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας και το ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα. Παραβιάζεται το σύνταγμα, οι νόμοι και οι κανόνες ανταγωνισμού και γενικά το ενώσιακό δίκαιο. Ζημιώνεται ο ΟΛΠ και το Ελληνικό Δημόσιο και σημειώνει ότι το λιμάνι του Πειραιά πρέπει να μεταρρυθμιστεί με συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων στις λειτουργίες διαχείρισής τους, πάντα υπό δημόσιο έλεγχο, με σεβασμό τους κανόνες ανταγωνισμού, διαφάνειας , προστασίας του περιβάλλοντος και των δικαιωμάτων των εργαζομένων με μέριμνα κοινωνικών πολλαπλασιαστών Κάθε άλλη λύση, σημειώνει είναι λύση αντιαναπτυξιακή και καταστροφική μακροπρόθεσμα στα συμφέροντα της χώρας. Μάλιστα σημειώνει πως «η άσκηση των ασύμβατων προς τον προτεινόμενο επενδυτή δημοσίων λειτουργών του ΟΛΠ, θα επιβαρύνει αποκλειστικά και άμεσα τον κρατικό προϋπολογισμό, καθιστώντας το όποιο εν τέλει εισπραχθέν τίμημα σημαντικά χαμηλότερο..»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας, κλείνοντας την συνεδρίαση επανέλαβε ότι δεν είναι όπως είπε και το πρωί η καλύτερη κοινοβουλευτική διαδικασία του κατεπείγοντος με την οποία είμαστε αναγκασμένη να ψηφίσουμε την Κύρωση αυτή, όμως μετά και την ακρόαση φορέων που έγινε όχι μόνο οι απόψεις τους καταγράφονται για την ιστορία αλλά δεν θα πάνε χαμένες. Αυτό είπε ας το κρατήσουμε γιατί την επόμενη ημέρα για τις αγωνίες που έχουμε για το λιμάνι του Πειραιά. Επισήμανε ότι πράγματι δεν νοείτε αναπτυξιακή πορεία του λιμανιού χωρίς σταθερές εργασιακές σχέσεις και θέλω να ζητήσω από τον παραχωριουσιούχο να προτάξει τα θέματα της ασφάλεια και της εργασίας. Για δε τις μετατάξεις, ο υπουργός Ναυτιλίας είπε ότι αυτή θα πρέπει να υπάρξουν ώστε να μην φύγει ούτε ένας εργαζόμενος από το λιμάνι. Παρουσία μάλιστα και των φορέων, ο υπουργός Ναυτιλίας είπε πως ήδη κατέθεσε και μια τροπολογία για να περάσει η έκταση στο λιπασμάτων στο δήμο Κερατσινίου. Τέλος απέδωσε τις φιλοφρονήσεις στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ λέγοντας πως «στην κυβέρνηση δεν είμαστε βιλαέτια… η πιέσεις μας ήταν για να υπάρξει το καλύτερο»