Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι “θα είμαστε έτοιμοι” για τη νέα χρονιά καθώς “αυτή είναι η μεγάλη μάχη που δίνουμε και πιστεύουμε ότι θα την πετύχουμε φέτος ύστερα από πολλά χρόνια”.
Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς ανέφερε πως έχει ήδη προχωρήσει η αναγκαία προκήρυξη για τους περίπου 21.000 θέσεις αναπληρωτών. “Θα τις έχουμε κι αυτές (τις θέσεις). Από την πρώτη μέρα το μεγαλύτερο μέρος καθώς η χρονιά ‘γεννάει’ πολλές φορές ανάγκες από εκπαιδευτικούς (π.χ. επαπειλούμενες κυήσεις κλπ)” διευκρίνισε, ενώ σε ό,τι αφορά τους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών επανέλαβε ότι θα γίνουν τον Σεπτέμβριο του 2017, όπου υπάρχουν ανάγκες.
Σχολιάζοντας τις ανακοινώσεις περί απεργιών -π.χ. από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία, με την έναρξη του νέου σχολικού έτους- ο κ. Φίλης είπε: “Κάθε τόσο έχουμε μια ανακοίνωση, η οποία αναγγέλλει μία διάλυση εκ μέρους παραγόντων. Ο κ. Μητσοτάκης είναι ο πλέον χαρακτηριστικός. Μας είπαν ότι πάμε να κλείσουμε το ολοήμερο δημοτικό. Λάθος, το ολοήμερο δημοτικό έχει τα ίδια παιδιά που είχε και πέρυσι. Κι όχι μόνο τα έχει αλλά κι έχει αναβαθμιστεί διότι έχουμε μαθήματα όχι μόνο στο 1/3 των δημοτικών σχολείων που αφορούν καλλιτεχνικά, μουσική, αγγλικά. Έχουμε σε όλα τα σχολεία πια που είναι από τετραθέσια και πάνω και η ελληνική περιφέρεια θα καταλάβει πόσο μεγάλη σημασία έχει το νέο ενιαίου τύπου ολοήμερο δημοτικό σχολείο”.
Αναφορικά με τη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων, ανέφερε ότι οι αιτήσεις είναι περίπου όσες και πέρυσι και διαβεβαίωσε πως “αν υπάρχουν κι άλλοι (ενδιαφερόμενοι) θα τους πάρουμε”.
Για την εκπαίδευση των περίπου 22.000 παιδιών προσφύγων που βρίσκονται στη χώρα και διαμένουν σε κάποιο από τα κέντρα φιλοξενίας ανέφερε πως προβλέπονται ήδη τάξεις υποδοχής στα σχολεία το απόγευμα, προκειμένου τα παιδιά αυτά “να μπορούν να μάθουν ελληνικά, τη γλώσσα τους να καλλιεργήσουμε και κάποια ξένη γλώσσα, αν μπορούμε, και μετά σύντομα, αφού περάσουμε αυτό το πρώτο στάδιο να μπορούν να διδαχθούν στις ίδιες τάξεις μαζί με τα Ελληνάκια”.
Στις τάξεις αυτές θα κληθούν να διδάξουν “δάσκαλοι οι οποίοι έχουν μία εμπειρία από το παρελθόν, εκπαιδευτικοί οι οποίοι γνωρίζουν να διδάσκουν την ελληνική ως δεύτερη ξένη γλώσσα” και θα αξιοποιηθούν και άνθρωποι “που έχουν μία εμπειρία”.
Το σύστημα αυτό θα αρχίσει να λειτουργεί από τα τέλη Σεπτεμβρίου και στο μεταξύ, σύμφωνα με τον υπουργό, θα υπάρξουν σχολικές δομές σε καταυλισμούς που δεν είναι κοντά σε πόλεις για να μπορούν να μάθουν τα παιδιά πρόσφυγες την ελληνική γλώσσα, ενώ εντός των camps θα λειτουργήσουν επίσης νηπιαγωγεία και δομές δημιουργικής απασχόλησης.