- Προαιρετικό το μπόνους των εξετάσεων του Ιανουαρίου - Εαν ο βαθμός δεν είναι καλός, θα ξεχνιέται - Συνάντηση με αντιπροσωπεία του ΚΚΕ
Λεπτομερή ανάλυση για τον τρόπο λειτουργίας του νέου λυκείου και του “μπόνους” των Πανελλαδικών του Ιανουαρίου έκανε ο Κώστας Γαβρόγλου, στο πλαίσιο της συνάντησής του με αντιπροσωπεία της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ.
Ο Υπουργός παιδείας τόνισε για ακόμα μια φορά ότι οι εξετάσεις αυτές θα έχουν προαιρετικό χαρακτήρα και πως σκοπό θα έχουν να βελτιώσουν το βαθμό του Ιουνίου, αν όμως είναι χαμηλότερος, δεν θα συνυπολογίζεται.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του:
«Έγινε μια πολύ δημιουργική συζήτηση και ανταλλάξαμε ένα σύνολο προβληματισμών με τους συναδέλφους, τους οποίους πραγματικά εκτιμώ πάρα πολύ και ξέρω ότι ό,τι λένε το έχουν επεξεργαστεί και είναι αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης προσέγγισης με την οποία έχουμε εμείς πολλές φορές πολλές διαφωνίες, αλλά νομίζω ότι εμπλουτίζει την δημόσια συζήτηση. Παρουσιάσαμε τα βασικά στοιχεία του Σχεδίου. Το Σχέδιο πρέπει να είναι σαφές ποιο πρόβλημα πάει να λύσει. Και το πρόβλημα που πάει να λύσει είναι η αναβάθμιση ενός εξαιρετικά υποβαθμισμένου λυκείου αυτή τη στιγμή. Άρα, για πρώτη φορά υπάρχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο για την δωδεκάχρονη εκπαίδευση τη σχολική – είναι συν δυο χρόνια η προσχολική -και βεβαίως τον τρόπο δόμησης της τελευταίας τάξης του Λυκείου που δεν μπορεί παρά να προετοιμάζει τα παιδιά για την τριτοβάθμια εκπαίδευση δίνοντας μάλιστα και πολύ συγκεκριμένες προοπτικές σε εκείνα τα παιδιά που δεν θα θελήσουν να πάνε στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο εγχείρημα γιατί είναι ένα εγχείρημα που η επιτυχία του θα εξαρτηθεί και από την αλλαγή νοοτροπιών. Και καλούμαστε όλοι και οι πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων αλλά και τα Κόμματα, η κοινωνία ολόκληρη, οι εκπαιδευτικοί μας, οι μαθητές μας, οι γονείς, να ξανασκεφτούν τι Λύκειο θέλουν. Εμείς έχουμε παρουσιάσει αυτό το σχέδιο. Ακούμε προσεκτικά τις αντιπροτάσεις και προχωράμε δημιουργικά».
Ερώτηση: Τελικά οι εξετάσεις του Ιανουαρίου είναι προαιρετικές;
«Αν ένα πράγμα είναι μπόνους είναι υποχρεωτικό; Εγγενώς η έννοια του μπόνους είναι προαιρετική. Παιδαγωγικά, κάνουμε πάντοτε και κάποιες εξετάσεις ενδιάμεσες, σε όλες τις βαθμίδες, για να αυτοελεχθούν οι εκπαιδευτικοί, για να ελεγχθούν τα παιδιά, να δουν οι γονείς αν όντως η προετοιμασία των παιδιών τους προχωράει σωστά. Η παιδαγωγική διάσταση είναι κατά τη γνώμη μας πολύ θετική. Η θεσμική, δηλαδή το αν είναι υποχρεωτικό ή όχι, σας το εξήγησα μόλις τώρα, δηλαδή το τι κρύβει το μπόνους μέσα του. Εκείνο όμως που θέλω να είναι σαφές είναι ότι εμείς επεξεργαστήκαμε ένα σχέδιο και νομίζω ότι είναι στοιχείο ωριμότητας της όποιας πολιτικής ηγεσίας όταν βάζεις κάτι σε διαβούλευση και έρχονται ορισμένες προτάσεις που το βελτιώνουν – και δεν τις έχεις σκεφτεί – να μπορείς να αλλάζεις γνώμη. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει κανείς να έχει μια γνώμη και πεισματικά να επιμένει. Έχουμε υποφέρει από τέτοια πράγματα. Σας θυμίζω το Σχέδιο ΑΘΗΝΑ. Ενώ κάθε βήμα ήταν στραβό, κάνανε το επόμενο βήμα.
Αυτό που λέμε είναι ότι σχέδιο και διαβούλευση σημαίνει ότι είμαι διατεθειμένος να ακούσω απόψεις και εκεί που υπάρχουν βελτιώσεις να τις κάνουμε.
Η γραπτή εξέταση του Ιανουαρίου ή βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου και συνυπολογίζεται ή δεν τον βελτιώνει και την ξεχνάς. Το Απολυτήριο έχουμε πει ότι θα προκύπτει σε ένα μεγάλο βαθμό από τα ενδοσχολικά και σε ένα μικρότερο ποσοστό από τις εξετάσεις που θα είναι κεντρικές. Όταν δεν έχεις την εξέταση του Ιανουαρίου δεν σημαίνει ότι αυτό φέρνει κάποια επίπτωση γιατί έτσι κι αλλιώς το Απολυτήριο είναι για όλη τη χρονιά. Άρα έχεις το βαθμό του Ιουνίου. Αυτό που συνήθως ξεχνάμε είναι ότι αυτά που προτείνουμε αφορούν την πρώτη χρονιά. Τον Ιούνιο του 2020. Όσο περνάει ο καιρός θα αυξάνεται ο ρόλος του σχολείου και το ποσοστό για την εισαγωγή και θα μειώνεται το ποσοστό των Κεντρικών Εξετάσεων. Άρα, σε κάποια χρόνια θα εξισορροπήσουν τα πράγματα και το σχολείο θα αποκτήσει την πλήρη αυτοτέλεια του».
Ερώτηση: Σας κατηγορούν ότι τρομοκρατηθήκατε και κάνετε πίσω…
«Με κατηγόρησαν, τρομοκρατήθηκα, κάνω πίσω… Καλώς το ρωτάτε με αυτούς του όρους, αλλά να σας πω κάτι; Γιατί να τρομοκρατηθεί κανείς; Εγώ σας ρωτάω: μπορεί κάποιος να βγει εντίμως, με το χέρι στην καρδιά, και να πει ότι ένα πράγμα που είναι μπόνους είναι υποχρεωτικό; Θα γελοιοποιηθεί στην κοινωνία. Γίνεται η διαβούλευση αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όλα είναι ανοιχτά. Εδώ υπάρχει μία συγκεκριμένη φιλοσοφία σε αυτήν θα επιμείνουμε. Τώρα, μπορεί κάποια τεχνικά πράγματα, να αλλάξουν».
ΚΚΕ: Το νομοσχέδιο αλλοιώνει τον μορφωτικό χαρακτήρα του λυκείου
Από την μεριά του το μέλος του Πολιτικού Γραφείου του ΚΚΕ Νίκος Σοφιανός τόνισε πως είναι αντίθετο στις αλλαγές αυτές, καθώς συντρίβουν τα όποια “υπολείμματα” μορφωτικού χαρακτήρα υπάρχουν στο λύκειο σήμερα.
«Εκφράσαμε σε αυτήν τη δημιουργική συζήτηση με τον υπουργό την αντίθεση του ΚΚΕ στο σχέδιο που παρουσίασε η κυβέρνηση για το Λύκειο και τις εξετάσεις. Η αντίθεση αυτή ξεκινάει από θέσεις υπεράσπισης των όποιων υπολειμμάτων έχει ακόμα ο μορφωτικός χαρακτήρας του Λυκείου.
Θεωρούμε ότι με το σχέδιο αυτό πλήττεται ο μορφωτικός του χαρακτήρας, μετατρέπεται το Λύκειο σε φροντιστήριο, δημιουργώντας όχι χτύπημα της παραπαιδείας, αλλά αντίθετα μεγάλωμά της. Θεωρούμε ότι το κόψιμο βασικών μαθημάτων οδηγεί, εκτός των άλλων, και στην κάλυψη των κενών που υπάρχουν στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στη βάση αυτή πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση δεν πρέπει να καταθέσει ένα τέτοιο σχέδιο νόμου.
Αντίθετα, δημιουργούνται δυνατότητες οι μαθητές, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί να αντιδράσουν σε αυτούς τους σχεδιασμούς από θέσεις υπεράσπισης του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου, της ανάγκης για μια ενιαία βασική εκπαίδευση -θεωρητική και πρακτική- που θα δίνει σε όλους τους νέους εφόδια και θα είναι δωδεκαετής».
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τους λόγους για τους οποίους το ΚΚΕ εκτιμά ότι το Λύκειο μετατρέπεται σε φροντιστήριο, ο Ν. Σοφιανός σημείωσε:
«Από ένα μαραθώνιο εξετάσεων, από ένα κόψιμο βασικών μαθημάτων και από μία –ουσιαστικά- παράλληλη λειτουργία του Λυκείου με τη φροντιστηριακή στήριξη, με στόχο την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Εμείς δεν υπερασπιζόμαστε το υπάρχον σύστημα γι’ αυτό και είπα ότι αποδομούνται τα υπολείμματα του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου γιατί και σήμερα το Λύκειο δεν έχει τέτοιο χαρακτήρα. Από θέσεις υπεράσπισης μίας ενιαίας βασικής γενικής δωδεκάχρονης εκπαίδευσης στεκόμαστε αντίθετοι στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης όπως και των προηγούμενων υπουργείων Παιδείας».
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την πρόταση του ΚΚΕ για το Σχολείο, υπογράμμισε:
«Η συζήτηση κράτησε αρκετό χρονικό διάστημα και όλη αυτήν την περίοδο το ΚΚΕ εκτός από τις δημιουργικές -πιστεύουμε- παρεμβάσεις του στη Βουλή και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, επεξεργάστηκε, παρουσίασε και συζήτησε πλατύτατα την πρότασή του για το Ενιαίο Βασικό Δωδεκάχρονο Σχολείο. Σχολείο γενικών γνώσεων που συνδυάζει την πρακτική με τη θεωρητική παιδεία. Σχολείο που δίνει τη δυνατότητα στους νέους να γνωρίσουν τα βασικά στοιχεία της κάθε επιστήμης και ταυτόχρονα να καλλιεργηθεί η φυσική και η αισθητική αγωγή, οι οποίες στο σημερινό σχολείο είναι εκτός. Από αυτήν τη σκοπιά εμείς ασκούμε κριτική στην κυβέρνηση και στο σχέδιο που παρουσίασε, όπως έχουμε κάνει και στο παρελθόν απέναντι σε άλλους σχεδιασμούς που ήδη έχουν δημιουργήσει το σημερινό Λύκειο με το οποίο είμαστε αντίθετοι».