Σε ανακοίνωσή του το Ποτάμι επικαλείται δημοσιεύματα και δηλώσεις του γενικού γραμματέα Ενημέρωσης, σύμφωνα με τα οποία –όπως αναφέρει- «το ΕΣΡ παραμερίζεται και πάλι, αυτή τη φορά από τον Γενικό Γραμματέα Τύπου και Ενημέρωσης, ο οποίος εξουσιοδοτείται να κρίνει σε ποια sites θα δίνεται κρατική διαφήμιση. Τα κριτήρια; Μεταξύ άλλων, η διασπορά ψευδών ειδήσεων».
«Τι είναι όμως ψέμα και ποιος θα το ορίζει; Η απάντηση είναι σαφής: Ο υπερ-Γενικός. Από τα μεγάλα παραμύθια του ΣYΡΙΖΑ στους μεγάλους λογοκριτές», προσθέτει το Ποτάμι.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η κυβερνητική εκπρόσωπος, Όλγα Γεροβασίλη, ερωτηθείσα σήμερα σχετικά είπε: «Όσον αφορά την πρόθεση της κυβέρνησης να μπει τάξη και στο πεδίο το οποίο περιγράφετε (σ.σ. διαδίκτυο), όπως και στις ραδιοφωνικές συχνότητες, όπως και στις περιφερειακές τηλεοπτικές άδειες, έχει ήδη αναγγελθεί από την κυβέρνηση και θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα. Μετά το πέρας, δηλαδή, του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες εθνικής εμβέλειας -για τις τέσσερις δηλαδή. Υπάρχουν σκέψεις, αλλά δεν έχει υπάρξει οργανωμένο και αποτυπωμένο το σχέδιο με το οποίο θα προχωρήσουμε. Επομένως, δεν μπορούμε να συζητήσουμε για λεπτομέρειες σε ένα σχέδιο που δεν υπάρχει ακόμα. Υπάρχει ως προσανατολισμός και ως σκέψη».
Στο ερώτημα ποιος θα επιφορτίζεται με την ευθύνη της εξακρίβωσης των ψευδών ειδήσεων απάντησε: «Είναι διαφορετικό πράγμα να λες ότι εγώ έχω αυτή την πολιτική θέση, αλλά γι` αυτούς τους λόγους στη συγκεκριμένη συγκυρία αναγκάζομαι να τροποποιήσω τη στάση μου και τη θέση μου και να το λες δημοσίως- και μάλιστα αυτό να το βάζεις και στον ελληνικό λαό για να το κρίνει δια των εκλογών- και είναι τελείως διαφορετικό πράγμα να παράγω ψευδή είδηση.
Αν το βλέπουμε αυτό να συμβαίνει; Το βλέπουμε. Το βλέπετε και εσείς, ενδεχομένως πιο πολύ και από μένα. Υπάρχουν γεγονότα, πάνω στα οποία πατάμε σαν αφορμή και κάνουμε μια μυθοπλασία πάνω σ` αυτό που τα εμφανίζουμε ως γεγονός. Αυτό είναι διαφορετικό. Τώρα, για το πώς ακριβώς θα κριθεί αυτό, πραγματικά είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, ευαίσθητο και λεπτό, όπως το θέτετε. Χωρίς να έχουμε το σχέδιο δεν θα ήθελα να προχωρήσουμε παρακάτω στη συζήτηση αυτή».
Εκτεταμένη και αναλυτική απάντηση σε σημερινή ανακοίνωση του Ποταμιού για το Μητρώο on-line media, δίνει με ανακοίνωσή της η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (ΓΓΕΕ), στην οποία αναφέρει ότι «το Ποτάμι βασίζεται σε ανώνυμο άρθρο γεμάτο ψεύδη και παραποιημένα στοιχεία».
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Ο ανώνυμος συντάκτης», υπογραμμίζει στην ανακοίνωσή της η ΓΓΕΕ, «προσπαθεί μέσα από μία συνεχιζόμενη εκστρατεία λάσπης να αποδείξει ότι ο υπουργός Επικρατείας, Νίκος Παππάς, σε συνεργασία με τον επικεφαλής της ΓΓΕΕ, Λευτέρη Κρέτσο, επιδίδονται σε μια προσπάθεια ελέγχου των μέσων ενημέρωσης, πρώτα οι τηλεοπτικοί σταθμοί κατόπιν τα online μέσα ενημέρωσης». «Αν η ύπαρξη διαφάνεια βαπτίζεται χειραγώγηση, αυτό γίνεται για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα», σημειώνει.
Ειδικότερα, η ΓΓΕΕ, προς αποκατάσταση της αλήθειας, σημειώνει τα εξής:
Α) Ουδέν «σχέδιο νόμου» υφίσταται. Η ίδρυση του Μητρώου έχει ήδη νομοθετηθεί από τη Βουλή των Ελλήνων (άρθρα 52 – 54, ν. 4339/2015). Η επιχειρηματολογία του άρθρου ξεκινά από λάθος βάση και καταδεικνύει την κραυγαλέα άγνοια των (ανώνυμων) συντακτών του για τα θέματα με τα οποία καταπιάνονται. Απλώς ήρθε στην επιφάνεια γιατί ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία για τις τηλεοπτικές άδειες.
Β) Το Μητρώο Online Media αφορά αποκλειστικά επαγγελματικές επιχειρήσεις ΜΜΕ (ούτε blog ούτε ερασιτεχνικές ιστοσελίδες γενικού ή ειδικού περιεχομένου) και η εγγραφή σε αυτό είναι, όπως ρητά αναφέρεται στο νόμο, εθελοντική.
Γ) Οι επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να ενταχθούν στο Μητρώο θα υποβάλουν δήλωση σχετικά με τον ιδιοκτήτη, τον διευθυντή και τον εκδότη της επιχείρησης, καθώς και απλή δήλωση του αριθμού των δημοσιογράφων που απασχολούν. Δεν υφίσταται καμία πρόβλεψη για «συγκεκριμένο αριθμό δημοσιογράφων», όπως ψευδώς ισχυρίζεται το δημοσίευμα. Τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις εγγραφής είναι τα απολύτως θεμελιώδη, και εστιάζουν αποκλειστικά σε ζητήματα διαφάνειας της μετοχικής σύνθεσης των επιχειρήσεων. Οι δε επίσημοι φορείς του κλάδου χαιρέτισαν την ίδρυση του Μητρώου Online Media.
Δ) Σχετικά με το λογισμικό στο οποίο θα έχουν πρόσβαση τα μέλη του Μητρώου, αυτό αφορά αποκλειστικά στον εντοπισμό περιπτώσεων λογοκλοπής των άρθρων που δημοσιεύουν τα διαδικτυακά ΜΜΕ. Δεν υφίσταται καμία πρόβλεψη «ελέγχου της πληροφορίας». Το λογισμικό απλώς θα ενημερώνει τους υπεύθυνους των μελών του Μητρώου ότι το πνευματικό τους προϊόν εκλάπη από τρίτους και αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια των δημιουργών η αντιμετώπιση της λογοκλοπής. Σημειώνεται πως η καταπολέμηση της λογοκλοπής είναι πάγιο αίτημα του κλάδου της διαδικτυακής ενημέρωσης.
E) Τέλος, αναφορικά με την κρατική διαφήμιση, αποτελεί κορυφαία πολιτική επιλογή της κυβέρνησης η αποτροπή φαινομένων «τύπου ΚΕΕΛΠΝΟ», δηλαδή η παραχώρηση δημοσίου χρήματος, με αδιαφανή κριτήρια, σε αγνώστου προελεύσεως και ιδιοκτήτη ιστοσελίδες. Το Μητρώο διασφαλίζει πως η κρατική διαφήμιση θα ανατίθεται σε ιστοσελίδες με σαφές ιδιοκτησιακό καθεστώς και διάφανη μετοχική σύνθεση, κατά τρόπο τέτοιο ώστε οι πολίτες να είναι σε θέση να γνωρίζουν ποιος έλαβε τα χρήματα της κρατικής διαφήμισης και στη βάση ποιών κριτηρίων.