''Το πραγματικό «φάρμακο» για το δηλητήριο του νεοναζισμού και το ξεδόντιασμα της Χρυσής Αυγής είναι η βελτίωση της οικονομίας'' εκτιμάει ο Νίκος Δένδιας.
Διαβάστε τη συνέντευξη του Υπουργού Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Ν. Δένδια στην εφημερίδα «Επενδυτής».
– Με τη Χρυσή Αυγή έχει ανοίξει πολιτική βεντέτα. Βρίσκεστε στο στόχαστρό της ως υπουργός Δημόσιας Τάξης, με οξείς χαρακτηρισμούς, εσείς απαντάτε σκληρά, μήπως μέσα σε όλο αυτό το σκηνικό χάνεται το αίτιο του προβλήματος; Η λαθρομετανάστευση, η εγκληματικότητα, η οικονομική κρίση; Αν δεν υπήρχαν αυτά προφανώς οι πολιτικοί συσχετισμοί, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη Χρυσή Αυγή θα ήταν διαφορετικοί, όπως και η βάση της συζήτησης…
Το παράδοξο είναι ότι την κατάσταση την οποία περιγράφετε, της έντονης αντιπαράθεσης με τη Χρυσή Αυγή και της στοχοποίησής μου εκ μέρους της, δείχνει να την αγνοεί η ηγετική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ. Η οποία, στο βωμό της μικροκομματικής εκμετάλλευσης, προσπαθεί να εμφανίσει ούτε λίγο ούτε πολύ τη Ν.Δ., ως «σύμμαχο» της Χρυσής Αυγής! Δεν πρόκειται απλώς για διαστρέβλωση αλλά για επικίνδυνο για τη δημοκρατία συλλογισμό, καθώς εξισώνει και νομιμοποιεί στη συνείδηση των πολιτών ένα μεγάλο κοινοβουλευτικό κόμμα, με πρωταγωνιστικό ρόλο στην εμπέδωση των δημοκρατικών θεσμών στη χώρα μας, με ένα κόμμα που αμφισβητεί με τη δράση του το πολίτευμα και την ομαλότητα. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος: απέναντι στο νεοναζιστικό μόρφωμα δεν μπορεί να υπάρξει η παραμικρή ανοχή. Δεν αφορά βέβαια αυτό τα άτομα που, «ζαλισμένα» από τις συνέπειες της κρίσης ψήφισαν σαν αντίδραση τη Χρυσή Αυγή. Αλλά είναι αλήθεια ότι ως κοινωνία αφήσαμε να μετατραπούν ολόκληρες περιοχές σε γκέτο εξαθλίωσης, ανεχθήκαμε επί αρκετά χρόνια την ραγδαία αύξηση της εγκληματικότητας και δείξαμε ατολμία στην επιβολή του νόμου. Η κατάσταση αυτή έχει αλλάξει με την εφαρμογή του σχεδίου «Ξένιος Ζευς» και τις επιχειρησιακές δράσεις για περιορισμό της εγκληματικότητας, που έχουν φέρει ήδη αποτελέσματα. Όμως θα χρειαστεί χρόνος και κυρίως θα απαιτηθεί να βελτιωθεί σημαντικά η κατάσταση της οικονομίας, προκειμένου να αποδυναμωθούν τα αίτια που ενισχύουν τη Χρυσή Αυγή. Αυτό είναι το πραγματικό «φάρμακο» απέναντι στο δηλητήριο του νεοναζισμού.
– Είστε υπέρ του να τεθεί εκτός νόμου η Χρυσή Αυγή;
Για να μην υπάρχει παρανόηση, εγώ δεν θεωρώ ότι είναι δόκιμο κόμμα ή κόμματα να αποφαίνονται για το εάν πρέπει να τεθούν εκτός νόμου κάποια άλλα κόμματα. Αυτό που εγώ καταθέτω ως πρόταση στον δημόσιο διάλογο, ενόψει της συνταγματικής αναθεώρησης, είναι να εξετασθεί η σκοπιμότητα ίδρυσης συνταγματικού δικαστηρίου, το οποίο θα έχει ουσιαστική αρμοδιότητα στην ανακήρυξη των εκλογικών συνδυασμών και θα έχει τη δυνατότητα να αποκλείει την κάθοδο στις εκλογές, όταν υπάρχουν τεκμηριωμένες ενδείξεις (π.χ. δικαστικές αποφάσεις εις βάρος υποψηφίων βουλευτών του) ότι ένα πολιτικό μόρφωμα απειλεί το δημοκρατικό πολίτευμα.
– Το προωθούμενο “αντιρατσιστικό νομοσχέδιο” δεν ενέχει κινδύνους να ποινικοποιήσει σκέψεις, απόψεις, αρθρογραφία στο όνομα της αντιμετώπισης του ρατσισμού; Ποιος θα αποφαίνεται ποια είναι ρατσιστική άποψη και ποια όχι;
Θίγεται ένα τεράστιο ζήτημα. Προσωπικά, κάθε άλλο παρά με βρίσκει αντίθετο η σκλήρυνση της στάσης της Πολιτείας στο ζήτημα της ποινικής αντιμετώπισης των ρατσιστικών φαινομένων. Χρειάζεται προσοχή, όμως, στην εξειδίκευση των προτάσεων και στη χρήση συγκεκριμένων διατυπώσεων, ώστε να μην υπάρξει το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Οι ιδέες δεν μπορεί να ποινικοποιηθούν, όσο αποκρουστικές κι αν είναι. Η έμφαση πρέπει να δοθεί στον κολασμό συγκεκριμένων πράξεων ή στην παρότρυνση για διάπραξή τους. Ένα άλλο ζήτημα είναι εάν όντως χρειάζεται ένα νέο νομοσχέδιο ή εάν είναι σκόπιμο να υπάρξει συμπλήρωση του Νόμου 927, που από το 1979 έχει ψηφίσει η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή και βρίσκεται σε ισχύ, με παράλληλη εφαρμογή της επιβαρυντικής περίστασης σε συγκεκριμένα αδικήματα.
– Υπάρχει γενικευμένο πρόβλημα ρατσισμού στην Ελλάδα ή διογκώνονται οι εντυπώσεις λόγω της πολιτικής κόντρας;
Γενικευμένο πρόβλημα δεν νομίζω ότι υπάρχει. Οι Έλληνες ήταν πάντα φιλόξενοι και κοσμοπολίτες στην αντίληψη. Αλλά υπάρχουν όντως σοβαρά περιστατικά, από μερίδα πολιτών με συγκεκριμένη ιδεολογία ή νοοτροπία, τα οποία είναι καταδικαστέα και πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε με όρους πολιτικής ομοψυχίας και όχι κομματικής αντιπαράθεσης.
– Από τη μία η Χρυσή Αυγή, από την άλλη υπάρχει η κόντρα με τον ΣΥΡΙΖΑ για το αν καταδικάζει ή όχι την ακροαριστερή βία, αν δείχνει ανοχή σε τρομοκρατικές ομάδες κ.λπ. Στηρίζει κατά τη γνώμη σας ο ΣΥΡΙΖΑ τη βία ή όχι;
Θα ήταν υπερβολή να αποδώσω συνολικά στον ΣΥΡΙΖΑ μία πολιτική ανοχής στη βία. Αλλά τι να υποθέσει ο πολίτης όταν μαθαίνει ότι τέσσερις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισκέφθηκαν τους υπόδικους για κακουργήματα για τη δολοφονική επίθεση στις Σκουριές και τους «απάλλαξαν» από τις κατηγορίες χαρακτηρίζοντάς τους… πολιτικούς κρατούμενους; Και ποιος είναι ο σεβασμός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο Κράτος Δικαίου, όταν διατυπώνονται τέτοιες απόψεις και δεν διαχωρίζει η ηγεσία τη θέση της από τους συγκεκριμένους βουλευτές; Αυτή είναι, μάλιστα, η πολλοστή ενέργεια αμφισβήτησης της Δικαιοσύνης, καθώς έχει προηγηθεί η αμφισβήτηση στην πράξη των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.
– Στις Σκουριές τι ακριβώς γίνεται; Είναι αυθόρμητη αντίδραση των κατοίκων ή υπάρχει και κάτι άλλο πιο οργανωμένο από πίσω;
Αυθόρμητη αντίδραση με καταδρομικές επιχειρήσεις, με φονικά όπλα και πυροβολισμούς εναντίον αστυνομικών δεν μπορεί να υπάρξει. Υπάρχει αντιθέτως μία οργανωμένη προσπάθεια από τοπικά μικροσυμφέροντα, τα οποία «αγκάλιασαν» και συγκεκριμένα κόμματα, προκειμένου να τρομοκρατηθούν όσοι έχουν αντίθετη άποψη, όπως και οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση. Για την ιστορία, κατά της εξόρυξης χρυσού τάσσεται και η Χρυσή Αυγή. Αλλά στην περίπτωση αυτή, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει πρόβλημα να ταυτιστεί μαζί της…
– Πότε θα δοθεί για διαβούλευση το σχέδιο επανίδρυσης της Ελληνικής Αστυνομίας;
Το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας θα δοθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση και μέσα στο καλοκαίρι, αμέσως μετά τη ψήφιση του αντίστοιχου νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση του Πυροσβεστικού Σώματος, ελπίζω να έρθει στη Βουλή. Στόχος μας είναι μία Αστυνομία κοντά στον πολίτη, κινητική, που θα επεμβαίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα στα περιστατικά, στα οποία καλείται να επιληφθεί, με ομάδες ειδικά εξοπλισμένες για να αντιμετωπίσουν επικίνδυνους κακοποιούς. Μία Αστυνομία απαλλαγμένη από «αγγαρείες» σε «επώνυμους» και γραφειοκρατικά καθήκοντα, της οποίας η συντριπτική πλειοψηφία του προσωπικού θα διατίθεται στη μάχη κατά της εγκληματικότητας.
– Για τη δασοπυρόσβεση είμαστε έτοιμοι; Ή θα κινδυνεύσουμε να καούμε;
Δεν μπορώ να είμαι καθησυχαστικός. Από την πλευρά μας έχουμε κάνει ό,τι είναι δυνατόν εγκαίρως. Διανείμαμε από τις αρχές Απριλίου, για πρώτη φορά τόσο νωρίς, τα κονδύλια για την πυροπροστασία στους Δήμους και η σύμβαση για τα ελικόπτερα, από τον αρμόδιο οργανισμό του ΝΑΤΟ, είναι επίσης έτοιμη από νωρίς. Παρά τα προβλήματα στην υλικοτεχνική υποδομή του Πυροσβεστικού Σώματος, δεδομένης της δημοσιονομικής συγκυρίας, καταφέραμε με περικοπές δαπανών σε άλλους τομείς να εξασφαλίσουμε ότι το 90% τουλάχιστον των διαθέσιμων μέσων σε πυροσβεστικά οχήματα θα είναι σε λειτουργική κατάσταση, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν προβλήματα, αφού το υλικό είναι πεπαλαιωμένο. Δίνουμε επίσης μεγάλος βάρος στην έγκαιρη προειδοποίηση και επανέρχονται οι περιπολίες, για τις οποίες θα έχουμε στη διάθεσή μας 110 μοτοσικλέτες, ενώ στον τομέα αυτό θα βοηθήσουν και οι μοτοσικλετιστές της ΕΛ.ΑΣ. Έχουμε επίσης ζητήσει τη βοήθεια των Ενόπλων Δυνάμεων για τη δημιουργία ενός συστήματος πυροφυλακίων για να μειώσουμε το χρόνο εντοπισμού των πυρκαγιών. Εξαιρετικά θετικό είναι ότι εφέτος θα έχουμε επιτέλους στη διάθεσή μας τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα του Πυροσβεστικού Σώματος, τα οποία τις δύο προηγούμενες χρονιές ήταν καθηλωμένα. Από την άλλη πλευρά, τα εναέρια μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας, λόγω γήρανσης του στόλου και τεχνικών προβλημάτων, θα είναι στην πράξη λιγότερα. Με μεγάλη ανησυχία επίσης διαπιστώνω ότι σε πολλούς Δήμους έχουν γίνει ελάχιστα πράγματα στον τομέα του καθαρισμού περιαστικών δασών και οικοπέδων, ενώ οι μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις των μετεωρολογικών οργανισμών για το καλοκαίρι κάνουν λόγο για εξαιρετικά επικίνδυνες καιρικές συνθήκες. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι θα χρειασθεί μία τεράστια προσπάθεια από τον κρατικό μηχανισμό και η συμβολή όλων των πολιτών και της κοινωνίας, στο βαθμό που τους αναλογεί, για να αποφύγουμε ένα πύρινο καλοκαίρι.
– Οι Ευρωπαίοι εταίροι δεν φαίνονται διατεθειμένοι να αναλάβουν το βάρος που τους αναλογεί στην αντιμετώπιση και κυρίως στη διαχείριση της λαθρομετανάστευσης. Η Ελλάδα προφανώς δεν μπορεί να συνεχίσει να δέχεται διαρκώς και άλλους ανθρώπους. Τι θα γίνει με αυτό;
Η Ελλάδα αυτό που όφειλε να πράξει και για το οποίο βρισκόταν συνεχώς στο στόχαστρο της κριτικής το έπραξε. «Σφράγισε» τα χερσαία σύνορά της, τα οποία είναι και τα νοτιοανατολικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τώρα είναι η ώρα η Ευρώπη των 27 να πράξει το δικό της καθήκον. Δεν είναι δυνατόν οι χώρες από τις οποίες προέρχονται κυρίως οι μεταναστευτικές ροές προς τη χώρα να μας να μην εφαρμόζουν τις συμφωνίες επιστροφής που έχουν υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Ένωση και να μην υπάρχει καμία συνέπεια. Είναι αξιοσημείωτο ότι από πέρυσι μέχρι σήμερα έχουν επιστρέψει πάνω από 30.000 παράνομοι μετανάστες στις χώρες τους από την Ελλάδα, αριθμός που αποτελεί μεγάλη πρόοδο, ειδικά αν σκεφθείτε πού και πώς θα ζούσαν σήμερα αυτοί οι άνθρωποι. Αλλά θα ήταν ακόμη μεγαλύτερος ο αριθμός τους εάν πίεζε η Ευρωπαϊκή Ένωση στην κατεύθυνση της υλοποίησης των συμφωνιών που η ίδια έχει υπογράψει.
– Στις συζητήσεις που κάνετε με τους εταίρους τι τους λέτε; Έχετε δηλώσει ότι “πρέπει να υπάρχει μια δικλίδα επαναδιανομής”. Οι ίδιοι τι απαντούν;
Το ζήτημα είχαμε την ευκαιρία να το συζητήσουμε καταρχήν κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά στη Μάλτα, η οποία έχει αναλάβει τη σχετική πρωτοβουλία και αντιμετωπίζει επίσης μεγάλο πρόβλημα από την παράνομη μετανάστευση. Η πρόταση για relocation key περιλαμβάνει τον επιμερισμό του αριθμού των παράνομων μεταναστών στα μέλη-κράτη της Ε.Ε. ανάλογα με την έκταση, τον πληθυσμό και το ΑΕΠ, ώστε να μην σηκώνουν λίγες χώρες μόνο αυτό το βάρος για λογαριασμό των υπολοίπων. Το ίδιο ζήτημα το έχουμε θέσει στις συζητήσεις μας με την αρμόδια Επίτροπο κα Μάλστρομ, ενώ το έχει θέσει και ο ευρωβουλευτής της ΝΔ κ. Γ. Παπανικολάου, σε ερωτήσεις του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Δυστυχώς, οι χώρες που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα δεν δείχνουν την απαιτούμενη κοινοτική αλληλεγγύη μέχρι τώρα στο συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο αποφεύγουν να το συζητήσουν ή περιορίζονται σε θεωρητικές συζητήσεις. Είναι καιρός όμως να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Όπως είναι ίσως καιρός να υπάρξει συντονισμός των κρατών του Νότου για το ίδιο θέμα.
– Από τη συνάντηση με την επίτροπο Μάλστρομ τι βγήκε;
Η κ. Μάλστρομ είναι φίλη της χώρας μας και πραγματικά θέλει να μας βοηθήσει, ειδικά από τη στιγμή που διαπιστώνει ότι πλέον η Ελλάδα, παρά την δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία, τηρεί τις δεσμεύσεις της. Διαπιστώνω όμως – και μένω κατάπληκτος σε κάποιες περιπτώσεις – ότι υπάρχει έλλειμμα πληροφόρησης στην Ε.Ε. σχετικά με τις ελληνικές δράσεις. Δεν είναι δυνατόν να έχει αλλάξει εδώ και μήνες το καθεστώς αντιμετώπισης των Σύρων μεταναστών, οι οποίοι δεν απελαύνονται, να το γνωρίζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΗΕ και να μην το γνωρίζουν στις Βρυξέλλες.
Διαβάστε επίσης: Αναβρασμός στο Πήλιο για την ομιλία του βουλευτή της Χρυσής Αυγής, Ηλιόπουλου