Ο κ. Σπίρτζης χαρακτήρισε μεγάλο λάθος την κατάργηση των ΤΥΔΚ (Τεχνικές Υπηρεσίες των πρώην κρατικών Περιφερειών). Ο υπουργός απέδωσε επίσης πολλές από τις αιτιάσεις της Αυτοδιοίκησης σχετικά με τον νόμο, σε ελλιπή ενημέρωσή των στελεχών της.
Θετικός για αλλαγές στον νόμο για τα δημόσια έργα
Ο υπουργός υποδομών παρουσιάστηκε θετικός σε διορθωτικές παρεμβάσεις στο νόμο για τα δημόσια έργα και προμήθειες, ώστε να αντιμετωπιστούν τυχόν δυσλειτουργίες.
Απέκλεισε όμως με κατηγορηματικό τρόπο εκπτώσεις στα θέματα διαφάνειας και επιστροφή σε πρακτικές του παρελθόντος. Τις δηλώσεις αυτές, ο κ. Σπίρτζης έκανε σε συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε σήμερα, παρουσία δεκάδων δημάρχων της Αττικής, με αντικείμενο θέματα της Αυτοδιοίκησης που άπτονται του υπουργείου Υποδομών. Την πρωτοβουλία της κοινής συνάντησης υπουργού και δημάρχων είχε η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ), στα γραφεία και της οποίας έγινε.
Χθες εξάλλου, ο υπουργός κατέθεσε στη Βουλή δυο τροπολογίες στον σχετικό νόμο. Η πρώτη αφορά την τροποποίηση παραγράφου του άρθρου 118 περί απευθείας αναθέσεων από ορεινούς και νησιωτικούς δήμους. Ειδικότερα, θα προβλέπεται πως σε περίπτωση που δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τρεις υποψηφίους αναδόχους να ενταχθούν στο μητρώο, ο δήμος θα μπορεί να προβεί σε απευθείας ανάθεση έργου, χωρίς να προηγηθεί η διαδικασία της ηλεκτρονικής κλήρωσης. Η δεύτερη αφορά τροποποίηση άρθρων προκειμένου να δίνεται η δυνατότητα σε δήμους να συνάψουν προγραμματικές συμβάσεις με φορείς της γενικής κυβέρνησης, για την υλοποίηση δημόσιων έργων.
“Καρφιά” για την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Στην τοποθέτησή του, αλλά και στις απαντήσεις που έδωσε στα ερωτήματα που έθεσαν οι δήμαρχοι, ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε στις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί, ή βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας για την αντιμετώπιση των παθογενειών στον τομέα αυτό – παθογενειών, που όπως είπε, έχουν εκτός των άλλων και αρνητικές επιπτώσεις στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι ο νόμος έγινε σύμφωνα με τις κοινοτικές Οδηγίες που ισχύουν, και οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στις όποιες αλλαγές τυχόν γίνουν. Ιδιαίτερα αιχμηρός υπήρξε ο υπουργός για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, και με αφορμή την πρόσφατη θετική γνωμοδότησή της για τις “τεράστιες εκπτώσεις” όπως είπε, που δίδονται στους διαγωνισμούς μελετών και έργων. Οι μεγάλες εκπτώσεις, ανέφερε, γίνονται σε βάρος της ποιότητας των έργων.
“Θέλουμε κι άλλους οδηγούς στις Αστικές Συγκοινωνίες”
Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε και στο θέμα των Αστικών Συγκοινωνιών της Αττικής, όπου είπε ότι υπάρχει έλλειψη οδηγών και ζήτησε σ΄ αυτό τη συμβολή της Αυτοδιοίκησης. Ο πρόεδρος της ΠΕΔΑ και δήμαρχος Νικαίας-Ρέντη, Γιώργος Ιωακειμίδης, επισήμανε τις μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό που έχουν και οι δικοί τους δήμοι λόγω των μνημονιακών περιορισμών. Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, Γιώργος Πατούλης, σημείωσε ότι οι τροποποιήσεις που έγιναν πρόσφατα στο ν. 4412/2016 είναι σε θετική κατεύθυνση και διευκολύνουν την επιτάχυνση των διαδικασιών, ωστόσο πρόσθεσε, εκκρεμούν ζητήματα που χρήζουν άμεσης επίλυσης, όπως η επαναφορά της διάταξης περί απευθείας ανάθεσης μελετών. «Θέλουμε διαφάνεια στη διαδικασία εκτέλεσης των έργων, αλλά όχι εις βάρος της ταχύτητας και της ευελιξίας.
Ο διάλογος θα συνεχιστεί με στόχο να μην χάνεται πλέον ούτε ένα ευρώ από τα κονδύλια που προορίζονται για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών», τόνισε χαρακτηριστικά, ο κ. Πατούλης. Αρκετοί δήμαρχοι έθεσαν και θέματα συνεργασίας με τις Κτιριακές Υποδομές (ΚΤΥΠ ΑΕ, πρώην ΟΣΚ) , με αποτέλεσμα να μην προβούν σε έργα στα σχολεία.Δ.Β.