Ο Νίκος Φίλης έκρινε μεν θετικό το ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να μην είναι δημόσιοι υπάλληλοι οι ιερείς, αλλά είχε και μια… απορία. «Δεν κατανοώ πώς αυτό (σ.σ. να μην θεωρούνται οι κληρικοί δημόσιοι υπάλληλοι) θα επιτευχθεί ουσιαστικά όταν το κράτος διατηρεί την υποχρέωσή του να πληρώνει στην Εκκλησία τουλάχιστον 210 εκατομμύρια ετησίως προκειμένου αυτή να μισθοδοτεί εις τον αιώνα τον άπαντα τους ιερείς», τόνισε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στο topontiki.gr.
Κατά τον πρώην υπουργό Παιδείας, «το κράτος οφείλει να διασφαλίσει στους πολίτες το δικαίωμά τους στη λατρεία του Θεού τους και συνεπώς τη μισθοδοσία των κληρικών όλων των επίσημων θρησκειών και δογμάτων. Γιατί, όμως, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δίνονται τόσα χρήματα και να διασφαλίζονται οι 10.000 θέσεις των ιερέων; Γνωρίζετε ότι στα χρόνια των μνημονίων είχαμε μόνο 8.000 μόνιμους νοσοκομειακούς γιατρούς;».
Αναφερόμενος στα όσα προβλέπει η συμφωνία για την εκκλησιαστική περιουσία, ο Νίκος Φίλης έκρινε πως με τη συμφωνία «αναγνωρίζονται στην Εκκλησία αμφισβητούμενα περιουσιακά στοιχεία προκειμένου να αξιοποιηθούν από κοινού με το κράτος». Έκανε λόγο για «γαλαντομίες εκ μέρους του κράτους» και σημειώνει πως «χρειάζεται πολλή δημόσια συζήτηση και νομική διευκρίνιση». Χαρακτηρίζει δε την εκκλησιαστική περιουσία «ακανθώδες ζήτημα» και δεν αντιλαμβάνεται, όπως λέει, «γιατί προωθείται μια ρύθμιση τύπου «περαίωση» υπέρ της Εκκλησίας – και μάλιστα προκαταλαμβάνοντας το Κτηματολόγιο, που θα ολοκληρωθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια.
Οι ρυθμίσεις για τα οικονομικά της Εκκλησίας δεν έχουν σχέση με τη συνταγματική αναθεώρηση, γι’ αυτό ο διάλογος πρέπει να γίνει χωρίς βιασύνες και δεσμεύσεις εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος».
Κατά τον Νίκο Φίλη, με τη συμφωνία αυτή, ο πρωθυπουργός «θέτει ένα θέμα εκλογίκευσης των σχέσεων Πολιτείας και Εκκλησίας, δύο ισχυρών θεσμών, διαφορετικής όμως ποιότητας».
«Δεν υποτιμώ λοιπόν την ηθικοπνευματική δύναμη της Εκκλησίας», τόνισε ο Νίκος Φίλης, που εξέφρασε την άποψη πως «η Εκκλησία λειτουργεί, δυστυχώς, συχνά ως ένα πολιτικό κόμμα» και αναφερόμενος στη συμμετοχή κληρικών στα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία, διερωτήθηκε «γιατί πρέπει να κάνει εξωτερική πολιτική η Εκκλησία της Ελλάδος;».
«Δεν μπορεί (σ.σ. η Εκκλησία) να διεκδικεί ρόλο κόμματος. (…) Αν επιδιώκει να έχει κομματική παρέμβαση, τότε θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως κόμμα. Όχι με προνόμια και όχι με ασυλία που προκύπτει από την ιστορικότητα. Γι’ αυτό χρειάζεται να υπάρξει καθαρή ρύθμιση των σχέσεων κι όχι ενδιάμεσα πράγματα, με δεδομένο μάλιστα ότι η Εκκλησία διαθέτει επιδράσεις και επιρροές και στη Δικαιοσύνη, όπως κάνει φανερό η αντιμετώπιση του μαθήματος των Θρησκευτικών στο ΣτΕ, και μπορεί να διαστρέφει μηνύματα και ρυθμίσεις του συντάγματος».
Σχολιάζοντας την πρόταση του πρωθυπουργού περί ουδετερόθρησκου κράτους, ο Νίκος Φίλης διερωτήθηκε ξανά «πόσο είναι ουδετερόθρησκο ένα κράτος του οποίου το σύνταγμα στο Προοίμιο λέει ότι «συντάσσεται εν ονόματι της Αγίας και Ομοουσίου κα Αδιαιρέτου Τριάδος»; Πόσο ουδετερόθρησκο είναι ένα κράτος όταν δίπλα στο συνταγματικό θεμέλιο, το κοσμικό θεμέλιο του συντάγματος, που είναι η λαϊκή κυριαρχία, υπάρχει ένα συμβολικό θεμέλιο που είναι το Άγιο Πνεύμα;»
Πηγή: topontiki.gr