Τα… τσούγκρισαν ο Γιάννης Δραγασάκης και οι εξαγωγείς με αφορμή την ανησυχία σχετικά με τα εμπορικά σήμερα που εμπεριέχουν τον όρο "Μακεδονία" ή "μακεδονικό". Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης χαρακτήρισε την όλη ανησυχία αβάσιμη, ενώ οι εξαγωγής ζήτησαν να πάει… μαζί τους σε μια από τις επόμενες διεθνείς εκθέσεις.
Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ) παρέθεσε σήμερα (05.04.2019) στη Θεσσαλονίκη πρόγευμα εργασίας. Επίσημος προσκεκλημένος ήταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας, Γιάννης Δραγασάκης.
Μιλώντας στους δημοσιογράφους πριν από την εκδήλωση, ο Γιάννης Δραγασάκης χαρακτήρισε αβάσιμη την όλη ανησυχία γύρω από τα εμπορικά σήματα που εμπεριέχουν τον όρο “Μακεδονία” ή “μακεδονικό”.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, η σχετική συζήτηση εμπεριέχει στοιχεία παραπληροφόρησης και “κάνει ζημιά, καθώς δημιουργεί έλλειψη αυτοπεποίθησης και σιγουριάς“. Πρόσθεσε ότι ουδέν πρόβλημα υπάρχει, καθώς μόνο οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν κατοχυρώσει προϊόντα ως Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ δήλωσε εντυπωσιασμένος που στις 2 Απριλίου, με την ευκαιρία της παρουσίας του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στα Σκόπια, “έγινε σε μία ημέρα ό,τι δεν γινόταν επί 20-30 χρόνια“.
Ο κ. Δραγασάκης διαβεβαίωσε πως σε ό,τι αφορά τα εμπορικά σήματα, η κυβέρνηση έχει πάρει όλα τα μέτρα. “Εφόσον λοιπόν έχουμε τώρα τη Συμφωνία, που προβλέπει ότι θα υπάρχει μια επιτροπή, ώστε και όποιο πρόβλημα υπάρχει να μπορεί να συζητηθεί, κι εφόσον οι γείτονές μας προσχωρήσουν στην ΕΕ και άρα υιοθετήσουν το ευρωπαϊκό πλαίσιο, (…) εμείς έχουμε μόνο δυνατότητες και κανένα πρόβλημα” είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι μεταξύ των επιχειρηματιών των δύο χωρών έγιναν περίπου 600 συναντήσεις “κι όλα αυτά δημιουργούν ένα κλίμα αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας, ασφάλειας και σταθερότητας, από το οποίο έχουμε να επωφεληθούμε εμείς, αυτοί και όλη η περιοχή ευρύτερα“.
«Ελάτε μαζί μας σε εκθέσεις»
Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Γεώργιος Κωνσταντόπουλος, είχε αντίθετη άποψη από εκείνη του Γιάννη Δραγασάκη και απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε πως δεν θεωρεί υπερβολικές τις ανησυχίες για τα εμπορικά σήματα. «Αρκεί να κάνετε μια βόλτα μαζί μας στις επόμενες διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, στη “Fancy Food” τον Ιούνιο ή στην “Anuga” τον Οκτώβριο, για να δείτε τα σήματα της Βόρειας Μακεδονίας πώς θα βρίσκονται εκεί, με ποια δυναμική, με τι κοστολόγιο, πόσο θα πωλούνται τα κρασιά της Βόρειας Μακεδονίας που θα λέγονται “μακεδονικά” και πόσο τα αντίστοιχα προϊόντα της Μακεδονίας μας εδώ και μια σειρά άλλων προϊόντων.
Πασχίσαμε, ιδρώσαμε, πολεμήσαμε για να κάνουμε το μακεδονικό brand γνωστό με μια συγκεκριμένη ποιότητα, αλλά δυστυχώς και με ένα συγκεκριμένο κοστολόγιο, για το οποίο δεν ευθυνόμαστε πάντα εμείς (οι επιχειρηματίες). Και φυσικά για όλα αυτά τα θέματα, αναγκαζόμαστε δυστυχώς να αποδείξουμε ξανά σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον ποιοι είμαστε, την ταυτότητά μας, τις επωνυμίες μας, τα προϊόντα μας που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στις διεθνείς αγορές και μπαίνουμε σε υπερβολικά κόστη, σε νομικές διαμάχες, σε επιτροπές, σε διεθνείς ομάδες για να αποδείξουμε ότι τα προϊόντα μας λέγονται μακεδονικά, ότι οι επιχειρήσεις μας είναι μακεδονικές… Καταλαβαίνετε ότι αυτό μόνο καλό δεν είναι», υπογράμμισε ο κ. Κωνσταντόπουλος.
Τους μοίρασε… φυλλάδια
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ – ΜΠΕ, εκ μέρους του Γιάννη Δραγασάκη διανεμήθηκε στους συμμετέχοντες στο πρόγευμα του ΣΕΒΕ ένα κείμενο με διευκρινίσεις για θέματα που αφορούν τα εμπορικά σήματα, στο οποίο επισημαίνεται -μεταξύ άλλων- ότι οι πέντε δεσμεύσεις που ανέλαβε την περασμένη εβδομάδα ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνάντηση με παραγωγικούς φορείς της Βόρειας Ελλάδας, “είτε στηρίζονται σε ανακριβή δεδομένα είτε υλοποιούνται ήδη από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης”.
Στο κείμενο, με σχόλια των γενικών γραμματειών των αρμόδιων υπουργείων, επισημαίνεται -ως προς τη δέσμευση του κ. Μητσοτάκη για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων να κατοχυρώσουν εμπορικά σήματα- ότι αυτό υλοποιείται ήδη από το 2018, με επιδοτήσεις αξίας 2000 και 8000 ευρώ.
«Ωστόσο, όπως προκύπτει από έρευνα στη διεθνή διαδικτυακή βάση δεδομένων TM-VIEW της ΕΕ, επιχειρήσεις της πΓΔΜ δεν έχουν κατοχυρώσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο εμπορικά σήματα με τους όρους “macedonian”, “Macedonia” κτλ, όταν οι αντίστοιχες καταχωρίσεις από ελληνικές επιχειρήσεις ανέρχονται σε 19 (στοιχεία ώς 25/1)», αναφέρεται.
Σχετικά με τη δέσμευση που αφορά την κατοχύρωση περισσότερων μακεδονικών προϊόντων ως ΠΟΠ και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) στην ΕΕ, στο κείμενο υπογραμμίζεται ότι αυτό δεν το κάνει το κράτος, αλλά οι ίδιες οι επιχειρήσεις και οι παραγωγοί. “Όλοι οι επιχειρηματίες γνωρίζουν ότι αυτό δεν εντάσσεται στις αρμοδιότητες καμίας κρατικής αρχής, αλλά πρόκειται πάντα για πρωτοβουλία των επιχειρηματιών στις περιπτώσεις που το επιθυμούν” τονίζεται, ενώ προστίθεται ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχει κανένα αγροτικό προϊόν -πλην οίνου- ΠΟΠ, ΠΓΕ ή ΕΠΙΠ (Εγγυημένα Παραδοσιακά Ιδιότυπα Προϊόντα)- το οποίο να φέρει στην ονομασία του τον όρο “Μακεδονία” ή “Μακεδονικό”, ούτε υπήρξε ποτέ στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σχετικό αίτημα που να μην προχώρησε.
Τι ισχύει, κατά το υπουργείο, για τα μακεδονικά κρασιά
Σε σχέση με τα μακεδονικά κρασιά, στο κείμενο διευκρινίζεται ότι η ελληνική προστατευόμενη ένδειξη στους οίνους “Μακεδονία” είναι κατοχυρωμένη στην επίσημη κοινοτική βάση e-bacchus και χρησιμοποιείται μόνο για ελληνικούς οίνους, που προέρχονται από το γεωγραφικό διαμέρισμα της Μακεδονίας και από συγκεκριμένες ποικιλίες οινοστάφυλων.
Η κατοχύρωση αυτή αφορά την ΕΕ και επεκτείνεται στις συμφωνίες της με τρίτες χώρες. Για αυτόν τον λόγο, τονίζεται, μέχρι τώρα η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όποτε χρειάστηκε, είναι πως δεν μπορούν να κυκλοφορούν κρασιά από τη γειτονική χώρα με την ένδειξη “μακεδονικός/”Μακεδονία”, ενώ αντίστοιχη προστασία υπάρχει για τις επωνυμίες “Τσίπουρο Μακεδονίας” και “Ούζο Μακεδονίας”.
Ως προς τη δέσμευση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης για έκδοση υπουργικής απόφασης, η οποία θα απονέμει αυτόματα το σήμα “GR” στα προϊόντα όλων των μακεδονικών επιχειρήσεων, που έχουν κατοχυρώσει το παράγωγο “μακεδονικός/ή/ό” στο σήμα τους, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτά είναι ελληνικά, οι γενικοί γραμματείς των αρμόδιων υπουργείων αναφέρουν ότι πρόκειται για τεχνικά ανέφικτη και επικίνδυνη για τους καταναλωτές επιλογή. “Είναι γνωστό τοις πάσι πως ένα τέτοιο σήμα δεν έχει κατοχυρωθεί πουθενά” τονίζεται.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, τη δέσμευση για άσκηση βέτο στην ενταξιακή πορεία της γειτονικής χώρας στην ΕΕ, “όσο τα εθνικά συμφέροντα δεν διασφαλίζονται και αν δεν επιλυθούν τα σχετικά με τα μακεδονικά προϊόντα προβλήματα”, στο κείμενο υπογραμμίζεται ότι “η υπόσχεση αυτή προδίδει πλήρη άγνοια του τρόπου με τον οποίο θέματα σημάτων συνδέονται με ενταξιακές διαπραγματεύσεις. Το ζητούμενο είναι η Βόρεια Μακεδονία να σεβαστεί το ευρωπαϊκό δίκαιο των σημάτων. Αυτό συμφέρει πρώτα και κύρια τις ελληνικές επιχειρήσεις, που έχουν κατοχυρώσει ευρωπαϊκά σήματα βάσει της αρχής της χρονικής προτεραιότητας. Αν το εθνικό δίκαιο της Βόρειας Μακεδονίας εναρμονιστεί με το ευρωπαϊκό, πώς ακριβώς θα ασκηθεί βέτο για αυτό το θέμα και τι θα ζητηθεί για να αρθεί το βέτο; Η αλλαγή ενεργειών ιδιωτών, όπως είναι η καταχώριση σήματος, ανοίγοντας ζητήματα στην πολιτική και τη φήμη των ελληνικών επιχειρήσεων;”.
Αναφερόμενος στις συναντήσεις της 2ης Απριλίου, ο Γιάννης Δραγασάκης επισήμανε ακόμη ότι κατά τις συζητήσεις με τους υπουργούς της Βόρειας Μακεδονίας διαπιστώθηκε “ότι οι άνθρωποι αυτοί (…) έχουν ρεαλισμό και φιλοδοξία να γίνουν σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος, θέλουν να ενταχθούν στην ΕΕ και θέλουν βοήθεια σε αυτό. Άρα, το ερώτημα που τίθεται είναι: θα βοηθήσουμε εμείς αυτή τη χώρα ή θα τη βοηθήσουν κάποιοι άλλοι; Θέλουν να φτιάξουν στρατό, δεν έχουν μέσα να επιτηρούν εναέριο χώρο, μας πρότειναν να το κάνουμε εμείς αυτό. Είναι σωστό αυτό ή θα έπρεπε να αρνηθούμε και να πούμε πηγαίνετε σε κάποια άλλη χώρα;“.