Η πορεία υλοποίησης των αντιπλημμυρικών έργων στον Κηφισό και στον Πλατύ Ποταμό της Κρήτης ήταν ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν σήμερα Δευτέρα (27.6.2022) στη Βουλή, με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, να αναφέρεται στην πορεία υλοποίησής τους.
Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο Κώστας Αχ. Καραμανλής υπενθύμισε καταρχάς ότι σύμφωνα με το νόμο «Κλεισθένη» οι αρμοδιότητες που αφορούν στον σχεδιασμό, τη μελέτη και την συντήρηση των αντιπλημμυρικών έργων, ασκούνται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των Περιφερειών, ενώ η έκδοση των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος.
Ειδικότερα, για τα αντιπλημμυρικά έργα του Κηφισού, σημείωσε: «Επειδή υπήρξε μια τεράστια καταστροφή στον Κηφισό, ήρθε η Κεντρική Διοίκηση μετά από εισήγηση και πρόταση της Περιφέρειας και είπε πως θα κάνει την αποκατάσταση της πολύ μεγάλης ζημιάς».
Διευκρίνισε μάλιστα ότι η σύμβαση ανάθεσης εκπόνησης της μελέτης υπεγράφη στις 4 Φεβρουαρίου του 2019, και αφορά την διευθέτηση του τμήματος του Κηφισού ποταμού από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι τον Κόκκινο Μύλο και από τον Κόκκινο Μύλο μέχρι τα έργα της Αττικής Οδού, όπου παρουσιάζονται συχνά πλημμυρικά προβλήματα, με σοβαρούς κινδύνους για τις κατοικίες και τις επιχειρήσεις της περιοχής όπως απεδείχθη το 2015.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι μέχρι σήμερα έχουν εκπονηθεί και υποβληθεί στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η υδρολογική μελέτη και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ από τον Δεκέμβριο του 2020 η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχει κατατεθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, όπου βρίσκεται σε διαδικασία διαβούλευσης και γνωμοδοτήσεων.
«Εμείς ως Υπουργείο, αναμένουμε την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, και όταν τις λάβουμε θα προβούμε σε όλα τα απαραίτητα βήματα για να ολοκληρωθούν τα έργα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Θα προστατέψουμε περιουσίες και ανθρώπινες ζωές, αλλά και το περιβάλλον, στον Κηφισό»
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε πως σύμφωνα με την υδρολογική μελέτη του Υπουργείου Περιβάλλοντος γίνεται σαφές ότι τα υφιστάμενα τμήματα του Κηφισού μέχρι την Αττική Οδό, σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης, αναμένεται να υπερχειλίσουν, με τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται.
«Αυτή η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ειδικά στην συγκεκριμένη περίπτωση ότι κινείται με πολύ προσεκτικά βήματα», τόνισε ο κ. Καραμανλής και συμπλήρωσε ότι «ήδη τα αντιπλημμυρικά έργα που γίνονται σε όλη την Ελλάδα ξεπερνάνε τα 1,5 δισ. ευρώ», σημειώνοντας ότι: «Πρέπει να βρούμε την χρυσή τομή μεταξύ του να προστατέψουμε τις περιουσίες και ζωές, χωρίς όμως να κάνουμε μεγάλες παρεμβάσεις στο περιβάλλον».
Σημείωσε μάλιστα πως δεν μπορούν να εφαρμοστούν στον Κηφισό όσα ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, γιατί ο Κηφισός έχει πολύ μικρή διατομή, βρίσκεται εντός αστικού ιστού και ένα μεγάλο μέρος του είναι κλειστό.
«Είναι περίεργο να μας κατηγορείτε για fast track διαδικασίες. Όταν δεν κάνουμε fast track διαδικασίες λέτε γιατί πλημμυρίζουμε και θρηνούμε ανθρώπινες ζωές. Κι όταν κάνουμε fast track, μας κατηγορείτε ότι δεν τηρούμε τις διαδικασίες και ότι ξηλώνουμε ό,τι πράσινο έχει απομείνει», σχολίασε ο κ. Καραμανλής απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση.
Επισήμανε μάλιστα ότι στην μελέτη, που έχει υποβάλλει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, προτείνονται μεταξύ άλλων δεντροφυτεύσεις στην παραποτάμια περιοχή κατά μήκος των έργων.
Ο κ. Καραμανλής διαβεβαίωσε το ελληνικό Κοινοβούλιο πως τα αντιλημμυρικά έργα συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ σε όλη τη χώρα γίνονται με πολύ μεγάλη προσοχή προς το περιβάλλον. «Θέλουμε να προστατέψουμε το περιβάλλον αλλά θέλουμε να προστατέψουμε και τις περιουσίες και τις ανθρώπινες ζωές, σε μια περιοχή που είναι εξόχως προβληματική όπως ο Κηφισός. Χρειάζονται παρεμβάσεις της πολιτείας για να αποφύγουμε τα χειρότερα», τόνισε.
«Εμείς δεν θα δημοπρατήσουμε ποτέ ένα έργο χωρίς να έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση»
Για τα έργα στον Πλατύ Ποταμό, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι αυτά εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αντιπλημμυρικών έργων και γενικότερα έργων διαχείρισης υδάτινων πόρων που γίνονται στην Κρήτη. Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνεται και η κατασκευή φραγμάτων στον Μπραμιανό, που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, και τον Ταυρωνίτη, όπου την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ με ενδεικτικό προϋπολογισμό 215 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι ο σχεδιασμός του έργου στον Πλατύ Ποταμό, προϋπολογισμού 160 εκατομμυρίων ευρώ, προχωράει.
«Είμαστε λοιπόν κοντά στην δημοπράτηση του έργου, αφού ολοκληρώσουμε τις επίπονες διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να διασφαλίσουμε χρηματοδότηση για αυτό το έργο. Διότι εμείς δεν θα δημοπρατήσουμε ποτέ ένα τέτοιο έργο χωρίς να έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Επομένως σε κάθε περίπτωση η δέσμευση μας παραμένει ότι το έργο θα δημοπρατηθεί εντός του 2022, εφόσον εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του, και για αυτό εργαζόμαστε», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Συμπλήρωσε δε ότι αυτά τα λεγόμενα «πράσινα έργα νέας γενιάς» χρηματοδοτούνται από συγκεκριμένους φορείς και για αυτό η Κυβέρνηση έχει έρθει σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ο κ. Καραμανλής εξέφρασε τη βεβαιότητα πως: «Όπως και όλα τα άλλα έργα που καταφέραμε να ξεμπλοκάρουμε με μεθοδικότητα και χωρίς πολλά λόγια, έτσι κι αυτό θα το καταφέρουμε. Και θα κάνουμε ένα έργο διαχείρισης υδάτινων πόρων, που είναι εξαιρετικά σημαντικό και για τους κατοίκους του Ηρακλείου και για ολόκληρη την Κρήτη».