«Στόχος μας ο ΟΣΕ να εξελιχθεί σε νέα ΔΕΗ» τόνισε ο πρωθυπουργός κατά την εισήγησή του στο Υπουργικό Συμβούλιο
Στις ριζικές αλλαγές που «έρχονται» στον ΟΣΕ με το νομοσχέδιο του Κωνσταντίνου Κυρανάκη για τον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού στα πρότυπα της ΔΕΗ, αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο, που συνεδρίασε σήμερα Δευτέρα (28.04.25).
Δύο και πλέον χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών, η κυβέρνηση προχωρά στη μεταρρύθμιση του σιδηρόδρομου αλλά στον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ, κάτι που αποτελεί ένα από τα κρισιμότερα και δυσκολότερα στοιχήματα της δεύτερης θητείας της. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε «κρίσιμη προτεραιότητα την αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας» του Οργανισμού, επισημαίνοντας πως «στόχος είναι να εξελιχθεί σε νέα ΔΕΗ».
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός στάθηκε και στην τραγωδία των Τεμπών, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών όχι με εύκολα λόγια αλλά με δύσκολο έργο που θα φέρει αποτέλεσμα».
Όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει:
-Την ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας της κυκλοφορίας στο δίκτυο.
-Την τοποθέτηση πομποδέκτη σε όλα τρένα, ώστε να φαίνεται το στίγμα του σε πραγματικό χρόνο.
-Την επαναφορά του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, που έχει καταργηθεί εδώ και χρόνια.
-Παραμονή δύο μηχανοδηγών σε κάθε δρομολόγιο με τοποθέτηση κάμερας μέσα στην καμπίνα του μηχανοδηγού.
«Η σημερινή συνεδρίαση επικεντρώνεται σε μια από τις πιο κρίσιμες κυβερνητικές προτεραιότητες. Το νομοσχέδιο επικεντρώνεται στη δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας, μια διαδικασία που επιταχύνεται και δεν ξεκινάει τώρα. Μέσα στην ημέρα υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών που κατέστρεψε ο Daniel με σφιχτό χρονοδιάγραμμα 15 μηνών. Ήδη το ETCS το οποίο φρενάρει ή ακινητοποιεί τους συρμούς δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία στην κεντρική γραμμή της χώρας», δήλωσε ο πρωθυπουργός κατά την εισήγησή του.
Σημείωσε δε ότι πρόσθετη δικλείδα ασφαλείας είναι ο γεωεντοπισμός των τρένων που θα αποκλείει τη σύγκρουση. Το ενιαίο κέντρο εποπτείας που συστήνεται θα παρακολουθεί τους συρμούς σε απόκλιση εκατοστού. Επίσης, η νέα πλατφόρμα railway.gov.gr θα δείχνει με αξιοπιστία τον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων.
«Οι παρεμβάσεις είναι τολμηρές, με πιο αυστηρό πλαίσιο και ευελιξία στις προσλήψεις και μεγαλύτερες απολαβές των εργαζόμενων αλλά και την αξιοποίηση στελεχών από τη διεθνή αγορά. Στόχος μας είναι ο Οργανισμός να εξελιχθεί σε νέα ΔΕΗ, την οποία παραλάβαμε χρεοκοπημένη και τώρα είναι πρωταγωνιστής στην αγορά ενέργειας κι όχι μόνο στην πατρίδα μας», υπογράμμισε.
Στη συνέχεια, είπε ότι «ο νέος ΟΣΕ θα ενσωματώνει στη λειτουργία του το σύνολο των προτάσεων της επιστημονικής επιτροπής και των πορισμάτων και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ που ενισχύεται περισσότερο. Μαζί με τεχνολογικά μέσα ενισχύεται και η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών, όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων».
Τόνισε δε ότι «θα επαναφέρουμε τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας, ενώ δημιουργείται μια ειδική μονάδα επιτηρητών με όργανο που θα εισηγείται κυρώσεις αν παραβιάζεται το πρωτόκολλο».
«Στόχος η νέα κουλτούρα ασφαλείας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα, που θα αποτρέπουν ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη. Η ευθύνη του κράτους θα συνδυάζεται και με την ευσυνειδησία των εργαζομένων».
Κλείνοντας, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε: «Πρέπει να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών όχι με εύκολα λόγια αλλά με δύσκολο έργο που θα φέρει αποτέλεσμα. Αντιμετωπίζουμε τον σιδηρόδρομο ως ένα πεδίο αναμέτρησης με το κακό παρελθόν που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας, έχουμε δύναμη να γυρίσουμε σελίδα από ένα χθες που πλήγωσε βαθιά την κοινωνία, θα το καταφέρουμε, όπως καταφέραμε να κάνουμε πράξη πολλά που έλεγαν ότι δεν γίνονται σ την Ελλάδα».