Ένα σημείωμα τριών σελίδων με τις προτάσεις της για τον τουρισμό στην εποχή του κορονοϊού απέστειλε στην Κομισιόν η κυβέρνηση, εν όψει και των αυριανών ανακοινώσεων στις Βρυξέλλες.
Στο σημείωμα πρωτίστως τονίζεται ότι η Κοινή Αγορά και η αρχή της ελεύθερης διακίνησης αγαθών και προσώπων αποτελούν θεμελιώδεις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ αναφέρεται ότι θα πρέπει να τεθεί ως στόχος έως τις 15 Ιουνίου να έχουν αποκατασταθεί πλήρως οι συνδέσεις (πτήσεις κτλ.) μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ.
Επίσης, δεν θα πρέπει να υπάρχει διάκριση σε ό,τι αφορά τα μέσα του ταξιδιού, ενώ οι κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ θα πρέπει να στοχεύουν στην προστασία της δημόσιας υγείας δίχως όμως ν’ αποθαρρύνουν την τουριστική κίνηση.
Συγκεκριμένα, η ελληνική πλευρά προτείνει:
- Τεστ ανίχνευσης ή αντισωμάτων για όποιον πρόκειται να ταξιδέψει στη χώρα αναχώρησης έως και 72 ώρες πριν από το ταξίδι. Τα τεστ αυτά θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν και από κοινοτικούς πόρους.
- Εναλλακτικά, η υποχρέωση αυτή θα μπορεί να παραλείπεται στις περιπτώσεις χωρών για τις οποίες υπάρχουν αποδεδειγμένα στοιχεία ότι η πανδημία βρίσκεται υπό έλεγχο.
- Τα τεστ θα πρέπει να είναι αναγνωρισμένα από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου (ECDC) και να έχουν διοχετευτεί από αυτό στις διάφορες χώρες. Επίσης, τα αποτελέσματα θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένη μορφή ενός «ψηφιακού πιστοποιητικού», ώστε να είναι εναρμονισμένα με τις πρακτικές της ΕΕ και να υπάρχει κοινή πολιτική.
click4more: Αποθέωση από Ρέγκλινγκ για πανδημία και… χρέος
- Ευελιξία σε ό,τι αφορά τις κρατήσεις και τις ακυρώσεις, ιδίως για όσους πρόκειται να ταξιδέψουν, αλλά θα βρεθούν θετικοί στο τεστ, άρα θα τους απαγορευτεί εν τέλει το ταξίδι.
- Αποφυγή της διεξαγωγής τεστ στα αεροδρόμια, προκειμένου να μην υπάρξουν συγχρωτισμός και καθυστερήσεις.
- Η χώρα προορισμού θα αναλαμβάνει να ενημερώσει με όλα τα μέσα τους τουρίστες που φτάνουν σ’ αυτή για τα ισχύοντα πρωτόκολλα και τις οδηγίες του δημοσίου φορέα υγείας.
- Η πληρότητα των αεροσκαφών μπορεί να είναι και στο 100%, χωρίς κενά καθίσματα, αλλά με υποχρεωτική χρήση μάσκας για πλήρωμα και επιβάτες.
- Δεν θα σερβίρονται φαγητά και ποτά κατά τη διάρκεια της πτήσης ούτε θα υπάρχουν έντυπα στα καθίσματα.
- Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τα πρωτόκολλα του Ευρωπαϊκού Φορέα Ασφάλειας των Αερομεταφορών και του ECDC.
- Στη χώρα υποδοχής, οι τουρίστες θα πρέπει να είναι έτοιμοι για τη διεξαγωγή τεστ και ιχνηλάτησης σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων. Επίσης, θα παρέχεται από τη χώρα υποδοχής νοσηλεία και φροντίδα για όσους ασθενήσουν, ενώ αντίστοιχα οι ασθενείς θα πρέπει να παραμείνουν σ’ αυτή μέχρι να είναι ασφαλείς για να ταξιδέψουν ξανά. Στο πλαίσιο αυτό, είναι δυνατή η επιβολή τοπικού χαρακτήρα περιορισμών σε περίπτωση έκρηξης της πανδημίας.
- Οι τοπικές αρχές θα πρέπει να ελέγχουν αυστηρά τη συμμόρφωση με όλα τα πρωτόκολλα και τους κανόνες υγιεινής και προστασίας σε ξενοδοχεία, καταλύματα, εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες, παραλίες, δημόσια μέσα μεταφοράς, ενοικιαζόμενα μέσα, αθλητικές εγκαταστάσεις και δραστηριότητες, μουσεία, χώρους πολιτιστικών εκδηλώσεων κτλ.
- Οι χώρες υποδοχής θα πρέπει, επίσης, να έχουν εξασφαλίσει για τη δυνατότητα διενέργειας τεστ και εποπτείας της δημόσιας υγείας στις τουριστικές περιοχές, ενώ θα μπορούν να ζητήσουν και συνδρομή από την ΕΕ σε περίπτωση έκρηξης της πανδημίας.
- Δεν θα πρέπει να υπάρχει καραντίνα κατά την επιστροφή των τουριστών στη χώρα προέλευσής τους, καθώς κάτι τέτοιο θα αποθαρρύνει τους τουρίστες.
Στο σημείωμα αναφέρεται, επίσης, ότι η ΕΕ θα πρέπει να μεριμνήσει για την ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών που θα επιτρέπουν την εθελοντική παρακολούθηση των κρουσμάτων – πάντοτε με σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα – ενώ θα πρέπει να υπάρχει άμεση ενημέρωση των αρχών σε ευρωπαϊκών επίπεδο σε περίπτωση αύξησης των κρουσμάτων σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο, ώστε να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα και προφυλάξεις.
Τέλος, τονίζεται πως αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει ν’ ακολουθηθούν και για την αποκατάσταση των συνδέσεων με τις χώρες εκτός ΕΕ.
Όπως επισημαίνεται, εξάλλου, στον επίλογο του σημειώματος με τις ελληνικές θέσεις, δεν μπορεί να υπάρξει άλλη καθυστέρηση στις αποφάσεις για τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και των απαραίτητων ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων, ενώ θα πρέπει να εξασφαλιστούν και οι απαραίτητοι πόροι από την ΕΕ που θα συμβάλλουν στην επιτυχία του σχεδίου.