Νομοτεχνική βελτίωση στη διάταξη για το πανεπιστημιακό άσυλο κατέθεσε νωρίτερα στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. Η φράση «αρμόδιων αρχών» αντικαθίσταται από τη φράση «δημόσιες αρχές».
«Αλλάξαμε τις αρμόδιες αρχές σε δημόσιες αρχές και διευκρινίζουμε ότι αυτές οι αρμοδιότητες είναι επιπροσθέτως των όποιων αρμοδιοτήτων έχουν οι πρυτανικές αρχές εκ του νόμου από άλλα νομοθετήματα», τόνισε η κα Κεραμέως, αναφερόμενη στη διάταξη για το πανεπιστημιακό άσυλο.
Η βελτίωση, σύμφωνα με πηγές που πρόσκεινται στην ηγεσία του υπουργείου, αποσκοπεί στο να ξεκαθαριστεί ότι η εν λόγω διάταξη δεν αφορά στις πρυτανικές αρχές. Σημειώνεται, ότι «δημόσιες αρχές» νοούνται η αστυνομία, η πυροσβεστική, η εισαγγελία, η πολεοδομία, το ΣΔΟΕ.
Έτσι, με τη νομοτεχνική βελτίωση, η διάταξη για το άσυλο έχει ως εξής:
«Άρθρο 64
Ακαδημαϊκές ελευθερίες – Αναβάθμιση της ποιότητας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος
- Στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.
- Η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει.
- Εντός των χώρων των Α.Ε.Ι. οι δημόσιες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους, συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων».
«Πόρτα» από Κεραμέως στο ΚΙΝΑΛ για το πανεπιστημιακό άσυλο
Μιλώντας νωρίτερα στη Βουλή, η υπουργός Παιδείας είχε απορρίψει την πρόταση του ΚΙΝΑΛ να εφαρμοστεί με βελτιωτικές αλλαγές ο νόμος Διαμαντοπούλου.
«Εμμένουμε στην αρχική μας πρόταση, υλοποιώντας θεμελιώδη προεκλογική μας δέσμευση: Εντός των χώρων των ΑΕΙ, οι δημόσιες Αρχές να ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους, συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων», τόνισε η Νίκη Κεραμέως.
Στην πρόταση του ΚΙΝΑΛ αντέτεινε πως η διάταξη της κυβέρνησης «εισάγει εκ νέου ένα ειδικό καθεστώς για τα πανεπιστήμια, μία πιο περιορισμένη προστασία σε σχέση με τους κοινούς δημόσιους χώρους. Δεν εξομοιώνει τον πανεπιστημιακό χώρο με τον κοινό δημόσιο χώρο. Όσο ανοίγουμε παραθυράκια στη διάταξη, ελλοχεύει σημαντικός κίνδυνος αυτή να μείνει ανεφάρμοστη».
«Πασχίζουμε για να εφαρμοστεί απλά η κοινή λογική. Βάζουμε τέλος στο παράλογο πράττουμε το αυτονόητο», σημείωσε η υπουργός Παιδείας και συμπλήρωσε: «Πολιτική απόφαση και βούληση της κυβέρνησης είναι να πάψουν τα πανεπιστήμια να αποτελούν αφενός το “πεδίο προστασίας” έκνομων ενεργειών και συμπεριφορών που τελούνται εντός αυτού, αφετέρου το “καταφύγιο” δραστών που τελούν αξιόποινες πράξεις εκτός των ΑΕΙ και εισέρχονται σε αυτά προκειμένου να αποφύγουν τη σύλληψη. Εξομοιώνεται ο χώρος των ΑΕΙ με τον κοινό δημόσιο χώρο, όσον αφορά στην άσκηση αρμοδιοτήτων των Αρχών και την επέμβασή τους λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων».
Η κα Κεραμέως ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση δεν θέλει «αστυνομοκρατούμενα πανεπιστήμια» και ότι «επιθυμία θα ήταν να μη χρειαστεί η διάταξη να εφαρμοστεί ποτέ και να λειτουργεί μόνο αποτρεπτικά». Αναγνώρισε ότι δεν αρκεί μία διάταξη «για να περάσουμε στην πολυπόθητη κανονικότητα», ωστόσο, όπως είπε, «είναι ένα απαραίτητο βήμα».
«Χρειαζόμαστε ένα επαρκές θεσμικό πλαίσιο. Και από εκεί και πέρα απαιτείται ισχυρή πολιτική βούληση για να εφαρμοστεί στην πράξη το θεσμικό αυτό πλαίσιο. Και θα το δείτε ότι η κυβέρνηση έχει την ισχυρή αυτή πολιτική βούληση», τόνισε.
Ακόμη, η υπουργός έκανε λόγο για «σειρά θετικών και αναγκαίων ρυθμίσεων» στο σχέδιο νόμου, που βρίσκονται στην κατεύθυνση της επίλυσης «επειγόντων ζητημάτων» ενόψει της έναρξης του νέου διδακτικού και ακαδημαϊκού έτους, αλλά και για «αναγκαίες ρυθμίσεις για την ομαλή συνέχιση της διοίκησης».
Στο νομοσχέδιο προτείνεται ρύθμιση για την εξασφάλιση των πιστώσεων για την πρόσληψη των απαραίτητων αναπληρωτών εκπαιδευτικών το ερχόμενο διδακτικό έτος 2019-20. Επίσης, για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης της θητείας των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε αυτά, ενόψει επανεξέτασης του θεσμικού πλαισίου των εν λόγω σχολείων.
Όσον αφορά τη ρύθμιση για την άρση της πρόβλεψης ίδρυσης Νομικής Σχολής στην Πάτρα, η κα Κεραμέως επανέλαβε ότι «δεν είναι θέμα Πάτρας, είναι θέμα 4ης Νομικής Σχολής». «Η ίδρυση έγινε χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψιν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, χωρίς συνολικό σχεδιασμό, χωρίς συμμετοχή της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση», σχολίασε.
Επιπλέον, απάντησε στις επικρίσεις του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με την επαγγελματική εκπαίδευση, ξεκαθαρίζοντας ότι «για την κυβέρνηση, η ενίσχυση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και της διά βίου μάθησης είναι στρατηγική προτεραιότητα», με την επιδίωξη να καταστεί «συνειδητή επιλογή για τους πολλούς από λύση ανάγκης για λίγους».
«Σε αυτό το πλαίσιο, προχωρούμε στην αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου παροχής της επαγγελματικής εκπαίδευσης, το οποίο χαρακτηρίζεται από κατακερματισμό», επισήμανε και πρόσθεσε ότι στο παρόν νομοσχέδιο, μέσω τροπολογίας, προτείνεται η αναστολή της λειτουργίας των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, καθώς και των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΚΕΕ.
«Οργανώθηκαν χωρίς ουσιαστική προηγούμενη μελέτη, χωρίς καμία προετοιμασία και τεκμηρίωση και χωρίς καμία συνεργασία με στελέχη της αγοράς. Καλύπτουν, εν πολλοίς, τις ίδιες ειδικότητες με τις ειδικότητες που προσφέρονται ήδη στα ΙΕΚ και στο “Μετα-λυκειακό έτος – τάξης μαθητείας”. Δεν πιστοποιούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ για την απόκτηση προσόντων επιπέδου 5, είναι δομές στα “χαρτιά”, δεν έχει εκδοθεί η προκήρυξη για εκδήλωση ενδιαφέροντος και εγγραφή μαθητών σε αυτά και ιδρύθηκαν χωρίς τη διατύπωση γνώμης των συμβουλευτικών οργάνων, δηλαδή του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού και της Εθνικής Επιτροπής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας.
Τέλος, η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι με σχετικές διατάξεις του νομοσχεδίου, μεταξύ άλλων, προχωράει η καταβολή των οφειλόμενων αμοιβών στους μη πιστοποιημένους εκπαιδευτές ενηλίκων, «τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αφήσει απλήρωτους» και προτείνεται η δυνατότητα επιλογής και πρόσληψης εκπαιδευτών στα δημόσια ΙΕΚ «για την ομαλή έναρξη του διδακτικού έτους 2019-20».