Η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το ΚΚΕ, η Χρυσή Αυγή και το Ποτάμι καταψήφισαν το νομοσχέδιο, ενώ η Ένωση Κεντρώων δήλωσε «παρών».
Η υπουργική τροπολογία για τον επανακαθορισμό της εκκίνησης της διαδικασίας αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών «πέρασε» με ευρεία πλειοψηφία, καθώς την υπερψήφισαν, πλην του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, και η ΝΔ και η Δημοκρατική Συμπαράταξη. Την τροπολογία καταψήφισαν η Χρυσή Αυγή, το ΚΚΕ και το Ποτάμι, ενώ «παρών» δήλωσε η Ένωση Κεντρώων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το μήνυμα ότι με το νομοσχέδιο με το οποίο καθιερώνεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα δημοσιοποίησης της τηλεοπτικής διαφήμισης και της δυνητικής της δημοπράτησης, «σπάει» το τρίγωνο της διαπλοκής ανάμεσα στα κανάλια, το τραπεζικό σύστημα και τις πολιτικές ηγεσίες, απηύθυνε νωρίτερα ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκος Παππάς, από την Ολομέλεια.
Ταυτοχρόνως, ο αρμόδιος υπουργός κάλεσε τις πολιτικές δυνάμεις να πάρουν σαφή θέση για το αν ψηφίζουν τελικώς τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που υπέδειξε το ΕΣΡ και έκανε δεκτές η κυβέρνηση. «Θα παρακαλούσα πολύ τα κόμματα της αντιπολίτευσης να μην μονιμοποιήσουν μια τακτική η οποία συνίσταται στο “βρίζω και ψηφίζω”, γιατί δεν μπορεί να ερχόμαστε εδώ και να λέμε “καλή αυτή η ρύθμιση”, “εκεί κάνατε κωλοτούμπα και μας ακούσατε”, “βεβαίως θέλουμε το barcode”, “εννοείται θέλουμε κίνητρα για οπτικοακουστικά” και μετά να ακολουθεί ένα υβρεολόγιο το οποίο είναι αναντίστοιχο με τις επί της ουσίας τοποθετήσεις και εκθέτει όσους το χρησιμοποιούν» είπε ο κ. Παππάς.
Αναφερόμενος στον σκοπό της πλατφόρμας ηλεκτρονικής διάθεσης του τηλεοπτικού χρόνου, ο αρμόδιος υπουργός επισήμανε ότι εφαρμόζεται για να διορθώσει «και θα διορθώσει» μια εκκωφαντική αποτυχία της αγοράς. «Πώς λειτουργεί η διαφημιστική αγορά των καναλιών και γιατί προκύπτουν προβλήματα; Διότι υπάρχει ένας δυσμενής συσχετισμός δύναμης μεταξύ διαφημιστικών εταιριών και media shop και καναλιών. Ανατρέξτε στο Διαδίκτυο, υπάρχουν δεκάδες βίντεο από ανθρώπους που δουλεύουν στα κανάλια που διαμαρτύρονται ότι οι διαφημιστικές εταιρίες προπωλούν το χρόνο τους χωρίς καν να τους έχουν μιλήσει και στο τέλος διεκδικούν να πληρωθούν από κανάλια και όχι από διαφημιζόμενο για τις υπηρεσίες που παρέχουν», είπε ο Ν. Παππάς και πρόσθεσε: «Αυτό συμπιέζει οικονομικά των καναλιών, τα κανάλια συμπιέζουν ποιότητα προγράμματος, τα δικαιώματα εργαζομένων και μισθούς και τραπεζικούς κανόνες και δανείζονται με ‘αέρα’ και βρίσκονται με 1,5 δις χρέη που έτειναν να αυξάνονται πριν γίνει η προσπάθεια ρύθμιση. Αυτή είναι η τομή που φέρνει η πλατφόρμα», περιέγραψε ο κ. Παππάς.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Δεδομένου δε – όπως είπε – ότι ακούστηκαν «τέρατα» ότι η κυβέρνηση μπορεί να ελέγξει την διαφήμιση και πως θα πατάει ένα κουμπί και θα χορεύουν τα κανάλια, ο υπουργός σημείωσε ότι έκανε αλλαγές, σύμφωνα με τις οποίες το σύστημα θα είναι υποχρεωτικό, θα καταγράφονται όλες οι συναλλαγές. Δεν θα υπάρχει συναλλαγή κάτω από το τραπέζι, για την οποία δεν γνωρίζουμε για το διαφημιστικό χρόνο, δεν θα μπορεί δηλαδή να υπάρχει ασύμμετρη πληροφόρηση. Πρόσθεσε ότι βεβαίως θα μπορεί ένα κανάλι το οποίο έχει ένα προϊόν που θεωρεί ότι είναι ανταγωνιστικό και μπορεί να φέρει περισσότερα έσοδα, να το δημοπρατήσει. «Φανταστείτε ένα τηλεπαιχνίδι, ένα reality που έχει πολύ καλή τηλεθέαση και ο ιδιοκτήτης τηλεοπτικού σταθμού δεν προπωλεί το διαφημιστικό χρόνο 6 ή 9 μήνες πριν, αλλά τον αφήνει τελευταία στιγμή, 10-15 μέρες πριν, και έχει την υποχρέωση να καταχωρήσει τη συναλλαγή του στην πλατφόρμα, αλλά έχει και τη δυνατότητα να δημοπρατήσει και μπορεί να εισπράξει περισσότερα χρήματα», εξήγησε ο κ. Παππάς και έθεσε το ερώτημα: «Δεν θέλουμε βιώσιμα κανάλια;».
«Θέλουμε βιώσιμα κανάλια, γιατί στον τηλεοπτικό χώρο οι μονάδες παραγωγής εντός ή εκτός εισαγωγικών που λέγονται κανάλια είναι αυτά που δημιουργούν απασχόληση και θέλουμε να δημιουργήσουμε όρους βιωσιμότητας», είπε χαρακτηριστικά και διερωτήθηκε: «τι ενοχλεί και ποιον;» Στο σημείο αυτό, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, κάλεσε την αντιπολίτευση εάν χαιρετίζει τις αλλαγές που προκάλεσε η κυβέρνηση σε σχέση με τις αρχικές διατυπώσεις του νομοσχεδίου, να τις υπερψηφίσει, αιτιολογώντας πως «αυτό είναι συμπαγής και συνεκτική πολιτική στάση».
O υπουργός Ψηφιακής πολιτικής, αναφέρθηκε στην «άλλη μεγάλη πληγή για τα κανάλια» η οποία ήταν ότι τους αποδίδονταν τα λεφτά από το διαφημιστικό χρόνο έως και έναν χρόνο μετά, για να τονίσει ότι αλλάζει θεμελιακά ο δυσμενής συσχετισμός μεταξύ διαφημιστικών εταιριών και media shop τα οποία πίεζαν τα κανάλια. Συνεπώς -εξήγησε ο υπουργός- μπορούν να βελτιώνουν τα οικονομικά τους και έτσι να μην συνεχίζεται το ντόμινο πιέσεων από κανάλια προς το τραπεζικό σύστημα, από το τραπεζικό σύστημα προς τις πολιτικές ηγεσίες, το τρίγωνο δηλαδή της διαπλοκής.
Ο υπουργός, χαιρέτισε εξάλλου, την ευρύτατη συναίνεση της ρύθμισης για τον γραμμικό κώδικα στις εφημερίδες και προανήγγειλε ρύθμιση για τον προσδιορισμό του χρόνου εφαρμογής του μέτρου με απώτατο όριο τον Μαϊο του 2018 ώστε να γίνει διαγωνισμός και να αναπτυχθεί το σύστημα. Διευκρίνισε ότι μέχρι τότε όμως τα πρακτορεία Τύπου, υποχρεούνται να φέρουν τις εκκαθαρισμένες κυκλοφορίες και προσέθεσε πως υπάρχει μεν μια μικρή χρονοκαθυστέρηση αλλά η διάταξη αυτή, αποτελεί ένα βήμα που μπορεί να μας βάλει στην καινούργια εποχή της ρύθμισης μέχρι να αναπτυχθεί στην πληρότητά του το σύστημα του γραμμικού κώδικα που θα μας δίνει των πραγματικό χρόνο και τις πραγματικές κυκλοφορίες των εφημερίδων. Καθώς δε ακούστηκαν ανησυχίες για τις συνδρομητικές εφημερίδες, ο κ. Παππάς εξήγησε ότι η υποχρεωτικότητα συνίσταται σε όλα τα στάδια της παραγωγής και της διανομής των εφημερίδων, δηλαδή, θα σαρώνονται, θα σκανάρονται και στο τυπογραφείο και στο πρακτορείο και στον εφημεριδοπώλη και στα τελικά σημεία πώλησης. «Συνεπώς το ζήτημα των συνδρομητικών λύνεται» είπε.
Σχετικώς με το Μητρώο Περιφερειακού Τύπου, ο κ. Παππάς, έκανε δεκτή τροπολογία βουλευτή, η οποία αυξάνει την απαραίτητη ύλη και τόνισε ότι και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, ο διάλογος θα συνεχιστεί και δεν θα ολοκληρωθεί εδώ η προσπάθεια της Πολιτείας να ρυθμίσει τα θέματα του Περιφερειακού Τύπου. «Μπαίνουν όμως ισχυρές βάσεις και ακούστηκαν παρατηρήσεις ότι εγκατέλειψε τον περιφερειακό Τύπο. Για πρώτη φορά το περιβόητο 50-30 γίνεται εφαρμόσιμο γιατί προβλέπονται κυρώσεις για τους φορείς του Δημοσίου, οι οποίοι δεν το εφαρμόζουν. Διότι υπήρχε ως ρήτρα, δεν υπήρχε καμία μέθοδος επιβολής του» διευκρίνισε. Επιπλέον, ο κ. Παππάς, ανέφερε ότι υπάρχει το Μητρώο των Διαδικτυακών Μέσων Ενημέρωσης το οποίο έχει 470 εταιρείες ταυτοποιημένες και περισσότερα από 1000 σάιτ με περισσότερα από τις μισές καταχωρήσεις να αφορούν ΜΜΕ της επαρχίας, στέλνοντας το μήνυμα να έχουν όλοι τις κεραίες τους ανοιχτές να ενεργοποιηθούν οι πρόνοιες του νόμου που μπορεί να συμβάλλουν πάρα πολύ στην βιωσιμότητα των Μέσων της επαρχίας.
Αναφερόμενος στα Οπτικοακουστικά Μέσα, ο υπουργός υπογράμμισε ότι ο χρόνος θα κρίνει κατά πόσο και η χώρα μας θα μπορέσει να σταθεί και να γίνει πόλος έλξης που είναι τόσο αποδοτικά και ως προς την τοπική Οικονομία. Για το ΕΣΡ, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής τόνισε ότι βρισκόμαστε πια σε μία νέα εποχή, μετά την απόφαση που ορίζει τον αριθμό των αδειών σε επτά και καθιστά ελάχιστο το μέγιστο τίμημα που πετύχαμε με τον περσινό διαγωνισμό.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ